Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Peste 75% dintre furnizorii de energie electrică încalcă obligaţia impusă de ANRE de a transmite o ofertă de preţ la cererea consumatorului.

Piaţa furnizării de energie electrică este liberalizată, dar drepturile consumatorilor încă suferă

Peste 75% dintre furnizorii de energie electrică încalcă obligaţia impusă de ANRE de a transmite o ofertă de preţ la cererea consumatorului. Ce spun însă despre acest lucru furnizorii de energie electrică din România?

Share

Florin Budescu 0 comentarii

Actualizat: 05.11.2018 - 16:01

Asociaţia Consumatorilor şi Micilor Producători de Energie (ACMPE) îşi relatează propria experienţă în încercarea de a-şi alege o companie, pentru a semna un contract de furnizare a energiei pe piaţa concurenţială.

De la 1 ianuarie 2018, piaţa aceasta este total liberalizată. În lumea de tip occidental, apariţia ONG-urilor pentru apărarea drepturilor consumatorilor este un lucru firesc şi, oricât stânjenesc aparent mediul de business, aceste organizaţii au un rol reglator benefic.

Democraţiile liberale occidentale sunt pline de astfel de ONG-uri pentru apărarea drepturilor consumatorilor. Pe măsură ce concurenţa este mai mare şi consumatorii sunt mai bine organizaţi, creşte calitatea produselor şi serviciilor furnizate. Este un fapt.

„Nu toate firmele furnizoare de energie electrică, dintre cele înregistrate la ANRE, sunt active pe piaţă. Unele fac tranzacţii, altele nu. Şi-au luat licenţă în ideea că le va folosi la un moment dat.“ - Ion Lungu, preşedintele AFEER

ACMPE a identificat pe site-ul ANRE 168 de firme româneşti care deţin licenţă de furnizare a electricităţii. Din cercetarea asociaţiei, a reieşit că 25% dintre furnizori nu au o pagină de web funcţională, ceea ce contravine reglementărilor ANRE.

Din cei 75% care aveau o pagină de Internet, 3% nu au un număr de telefon, 12% nu au adresă de e-mail, 80% nu au telverde, iar 57% nu au oferta de preţ publicată. Practic, doar 8%, adică 15 firme, au datele complete pe site, conform Agerpres.

„Cele 15 firme care par interesate de furnizarea energiei electrice către consumatori reprezintă doar 8,93% dintre cele 168 care au licenţă de furnizare valabilă, acordată de ANRE”, constată ACMPE.

Ion Lungu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), spune că are 36 de firme furnizoare membre. „Nu toate firmele, dintre cele 168, sunt active pe piaţă. Unele fac tranzacţii, altele nu. Şi-au luat licenţă în ideea că le va folosi la un moment dat”, a explicat pentru „România liberă” Lungu.

„Pe ultimul raport al ANRE, din iulie, din numărul total de furnizori la care face referire ACMPE, 168, în piaţă sunt active vreo 30, care figurează că au activitate numai pe piaţa en-gros, nu şi la consumatorii finali, şi 64 au activitate la consumatorii finali”, a detaliat expertul.

8% dintre furnizorii de energie electrică din România respectă regulamentul ANRE.

Pe de altă parte, „mai sunt câţiva furnizori care au licenţe dedicate. Administrează nişte parcuri industriale, cum este cel de la AFI Cotroceni, şi au luat licenţe ca să poată să furnizeze electricitate la firmele de acolo. Nu au activitate la consumatorii casnici”, explică preşedintele AFEER. Da, dar aceasta nu îi scuteşte de la respectarea normelor ANRE.

 

Concurenţă de piaţă, dar nu la standarde occidentale

„Situaţia aceasta poate fi numită concurenţă de piaţă?” – se întreabă şi retoric, şi ironic ACMPE. Ridicolul situaţiei, explică asociaţia, este că, având obligaţia de a prezenta public o ofertă de preţ standard pentru cele trei tipuri de consumatori, din cei 15 furnizori concurenţiali care au ofertele actualizate, mai mult de jumătate oferă preţuri ce depăşesc pragul de preţ pentru serviciul universal stabilit de ANRE pentru furnizorii de ultimă instanţă obligaţi sau opţionali.

„În acest fel, furnizorii concurenţiali transmit către consumatori mesajul: nu vrem sau nu putem să lucrăm cu consumatorii casnici sau consumatorii noncasnici mici!”, consideră reprezentanţii ACPME. „Acest lucru explică extrem de simplu mecanismul prin care 82,70% dintre locurile de consum existente în România sunt alimentate în continuare prin interme-
diul contractelor de furnizare încheiate cu cei patru furnizori de ultimă instanţă”, spune asociaţia.

„Nu toate firmele sunt interesate să furnizeze la consumatorii finali, mai ales la consumatorii casnici, aceste date”, afirmă specialistul chestionat de RL, explicând că „la o cerere scrisă, trebuie să răspunzi cu o ofertă scrisă. Este o opţiune a lor (n.r. - să nu răspundă), care nu este în totalitate în regulă, pentru că este o cerinţă a ANRE”.

 

Lipsă de transparenţă

„Îngrijorător este faptul că 75,59% dintre furnizorii de energie din România refuză să dea curs obligaţiei prevăzute de art. 18 din Ordinul A.N.R.E. nr. 64/2014, pentru aprobarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali”, arată ACMPE.

Conform acestuia, „la cererea scrisă a unui client final, furnizorul este obligat să comunice în scris, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii cererii, o ofertă privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială, care conţine: preţul de furnizare, condiţiile şi termenele de plată şi data-limită de încheiere a contractului de furnizare”.

Exact cum şi spune reprezentantul furnizorilor că ar trebui să stea lucrurile. ANRE nu reacţionează la aceste anomalii, susţine ACMPE. Concluzia: liberalizarea pieţei de energie electrică e departe de a fi atinsă din cauza lipsei de implicare şi supraveghere din partea ANRE, a carenţelor majore în crearea unei legislaţii coerente şi a evitării aplicării juste şi echidistante a reglementărilor în vigoare, explică asociaţia consumatorilor.

„Noi, AFEER, am avut o acţiune începută cu vreo trei-patru ani în urmă şi care zic eu că a prins foarte bine la vremea respectivă: «Un consumator informat este un consumator protejat». Am căutat să motivăm lumea (n.r. - membrii AFEER) să informeze consumatorii. Principalul lucru important aici nu este neapărat numărul de oferte pe care îl primeşti, ci să fie foarte clar şi să înţelegi bine ceea ce primeşti şi să alegi ceea ce ţi se potriveşte”, a spus pentru RL Ion Lungu.

Teoretic, actanţii din rândul furnizorilor înţeleg foarte bine cum se prezintă lucrurile. „Fiecare consumator are un profil de consum diferit şi trebuie să aleagă ce i se potriveşte”, explică Lungu.

„Sigur, în acelaşi timp, trebuie să recunoaştem că nu toţi furnizorii sunt interesaţi de consumatori, în special de consumatorii casnici. De altfel, este normal: dacă toţi furnizorii ar fi obligaţi să trimită oferte la consumatori, ar semăna cumva cu un serviciu universal. Nu toţi furnizorii sunt calificaţi pentru serviciul universal”, spune reprezentantul AFEER.

„Îmi place că s-a făcut această investigaţie, pentru că este un instrument de piaţă. Ne este de mare ajutor şi pentru ANRE”, a declarat pentru „România liberă” preşedintele AFEER, Ion Lungu.

Comentarii

loading...