14.6 C
București
miercuri, 17 aprilie 2024
AcasăEconomieOrdonanța privind transportul alternativ. Ce obligații vor avea pasagerii și șoferii de...

Ordonanța privind transportul alternativ. Ce obligații vor avea pasagerii și șoferii de ride-sharing

Actul normativ care va reglementa activitatea de ride-sharing în România este Ordonanța de Urgență 49 / 2019 „privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto”, care a fost publicată în Monitorul Oficial la data de 1 iulie 2019.

Oportunitatea aplicării OUG 49 este explicată, chiar în textul acesteia, prin faptul că “intermedierea serviciilor de transport persoane prin servicii alternative contribuie la creșterea gradului de concurență pe piață”. După cum se știe, protestele firmelor de taxi împotriva firmelor de ride-sharing pornise chiar de la această controversă, legată de faptul că, în opinia taximetriștilor, șoferii de la Uber le făceau concurență neloială.

Operator de transport alternativ poate fi o persoană fizică autorizată, o întreprindere individuală, o întreprindere familială sau o persoană juridică deținătoare a autoturismului care efectuează transportul. Pe de altă parte, “în situația în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă pe toată perioada în care își desfășoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o sucursală înregistrată care să îl reprezinte în fața autorităților statului român”.

Șoferii de la Uber nu au voie să ia clienți de pe stradă

Un element esențial specificat în OUG 49 / 2019 este necesitatea existenței unei aplicații informatice, denumită „platformă digitală”, care să intermedieze relația dintre client și firma de transport alternativ. Cu alte cuvinte, spre deosebire de șoferii de taxi, care, dacă nu au deja altă comandă, se pot opri să ia în mașină un client care le face semn cu mâna, șoferii de la Uber nu au voie să transporte decât clienți care au făcut comandă în prealabil, prin aplicația specializată. Așadar, un client care nu are telefon mobil sau nu are aplicația informatică instalată pe telefonul mobil nu poate folosi serviciile firmelor tip Uber.

Pe de altă parte, mașinile care efectuează transport alternativ vor fi ușor de recunoscut, întrucât sunt obligate să poarte câte un ecuson specific, în partea din față și din spate. Din acest punct de vedere, mașinile de transport alternativ vor avea obligații similare celor de taxi.

Platforma digitală trebuie să dețină un aviz tehnic din partea Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI). Toate informațiie afișate sau tipărite trebuie să fie în limba română. O altă caracteristică impusă acestei platforme este să emită și să transmită către pasager o factură electronică, iar pasagerul să aibă posibilitatea să plătească fie “pe bază de instrument de plată electronică cu acces la distanță”, fie cu numerar.

Pasagerii care vor să folosească firme de transport alternativ trebuie să știe că datele lor personale vor rămâne înregistrate pe platforma electronică. Așadar, se poate presupune că autoritățile statului român vor putea afla ușor cine și unde a călătorit cu respectiva firmă de transport alternativ. Această situație ar putea fi în favoarea firmelor de taxi, întrucât, în cazul acestora din urmă, pasagerii nu sunt obligați să-și dezvăluie identitatea.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Ligia Deca nu crede că școlile pot efectua testare antidrog

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a subliniat miercuri că majoritatea şcolilor nu sunt dotate cu infrastructura necesară pentru a efectua testări antidrog în mod eficient. Deca...

Rishi Sunak își dorește ca Benjamin Netanyahu să aibă „ sânge rece” după atacul Iranului de sâmbătă

Premierul britanic, Rishi Sunak, l-a chemat marţi pe omologul său israelian, Benjamin Netanyahu, să dea dovadă de "sânge-rece" după atacul Iranului împotriva Israelului din...

România vrea să fie partener cu Qatar și cu SUA pentru restabilirea păcii în Orientul Mijlociu

România vrea să fie partener cu SUA și cu statul Qatar pentru a obține restabilirea păcii în Orientul Mijlociu, a declarat premierul Marcel Ciolacu,...
Ultima oră
Pe aceeași temă