Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Exit Poll Rezultate Europarlamentare:
PSD 25,8%, PNL 25,8%, USR Plus 23,9%, Pro România 5,7, UDMR 5,5%, PMP 5,2%

Investiții-record în Portul Constanța: 215 milioane euro

Grosul investițiilor vine de la operatorii privați, circa 150 milioane euro, restul sunt fonduri europene atrase de CNAPMC.

Share

Cristian Hagi 0 comentarii

Actualizat: 18.12.2018 - 15:32

Anul 2018 se încheie cu investiții-record în Portul Constanța. Este cu siguranță cel mai bun an în ceea ce privește investițiile realizate de operatorii portuari, adică de companii private. „Contractele semnate de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța sunt de peste 65 de milioane de euro. La privați suma depășește binișor 150 milioane de euro”, a declarat, la solicitarea „României libere”, directorul CNAPMC, Dan Nicolae Tivilichi.

Acesta a punctat două lucruri: că investițiile companiei sunt reprezentate, în totalitate, de fonduri europene și că o parte dintre investițiile operatorilor privați sunt deja finalizate. „A fost un an bun pentru Portul Constanţa, din toate punctele de vedere, nu a fost un an uşor, ne aşteaptă un an cu multe obiective, cel puţin cinci proiecte noi de finanţare. Ne aşteaptă un an în care ne propunem în continuare să mergem pe trendul de creştere al traficului, de a repara şi de a întreţine infrastructura portuară. Un an în care au demarat şi s-au şi finalizat investiţii ale operatorilor privaţi în Portul Constanţa şi sperăm să urmăm în continuare acest trend ascendent”, a precizat Tivilichi.

 

Dane specializate și dragaj de investiții

Directorul portului a declarat că în acest an au demarat proiecte importante în Portul Constanţa, cum ar fi realizarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari şi dragajul de investiţii. „E vorba de dana specializată 80, de dragaj, un proiect european de 40 milioane de euro. Avem studii de fezabilitate care sunt aproape de depunere de cerere de finanţare pentru câteva proiecte majore, respectiv dezvoltarea insulei artificiale din Portul Constanţa, extinderea la patru benzi a drumului de la Poarta 10 - 10 bis. Am luat decizia ca studiul de fezabilitate care se referea la trecerea la patru benzi din autostradă spre Poarta 7 să îl schimbăm către Poarta 9, în aşa fel încât printr-o logistică cât mai bună a traficului prin Portul Constanţa să eliminăm definitiv blocajele de camioane care existau până acum. Nici în acest an nu am avut mari probleme în această privinţă”, a subliniat Tivilichi.

Alte proiecte începute în port sunt reabilitarea digurilor, a reţelei de iluminat din sectorul fluvio-maritim şi schimbarea reţelei de apă.

Traficul total, în creștere

Traficul total de mărfuri înregistrat în primele 11 luni ale anului 2018 în porturile maritime românești, Constanța, Midia și Mangalia, a fost de 55,96 milioane tone, cu 4,15% mai mult decât în aceeași perioadă a anului 2017 (când s-au înregistrat 53,73 milioane tone). Din traficul total înregistrat în primele 11 luni ale anului 2018, traficul maritim a fost 44.344.452 tone (41.953.722 tone la 30 noiembrie 2017), iar cel fluvial a reprezentat 11.623.829 tone (11.782.588 tone la 30 noiembrie 2017). Pentru traficul maritim, creșterea în perioada analizată reprezintă 5,7%, iar pentru traficul fluvial s-a înregistrat o scădere de 1,35%.

Creșteri la produse petroliere, stagnare la cereale

Creșteri semnificative de trafic s-au înregistrat în cazul produselor petroliere (de la 4,95 milioane tone în primele 11 luni din 2017, până la 5,38 milioane tone în primele 11 luni din 2018), al petrolului brut (de la 6,69 milioane tone la 6,71 milioane tone), minereurilor de fier, deșeurilor de fier (de la 3,52 milioane tone la 3,84 milioane tone), minereurilor și deșeurilor neferoase (de la 2,89 milioane tone la 3,62 milioane tone), combustibililor minerali solizi (de la 2,35 milioane tone la 3,38 milioane tone), produselor metalice (de la 2,08 milioane tone la 2,12 milioane tone), articolelor diverse (de la 6,02 milioane tone la 6,05 milioane tone). Traficul de cereale în primele 11 luni din 2018 s-a menținut la un nivel comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut: 16,60 milioane tone.

A scăzut traficul de îngrășăminte (de la 2,85 milioane tone la 2,73 milioane tone), lemn, plută (de la 0,38 la 0,28 milioane tone), produse alimentare (de la 0,47 la 0,14 milioane tone). Traficul de containere a totalizat, în primele 11 luni ale anului 2018, 6.048.600 tone, respectiv 617.675 TEU (Unitate de măsură statistică conformă cu standardul ISO pentru containere cu o lungime de 20 de picioare), comparativ cu primele 11 luni ale anului 2017, când au fost înregistrate 6.021.218 tone, respectiv 644.383 TEU.

 

Se reîntorc navele de croazieră

Directorul CNAPMC a dat o veste bună turismului de pe litoral: din 2019 se reîntorc în Portul Constanța navele de croazieră.

„Pentru anul 2019 avem anunţate deja 21 de nave de croazieră, dintre care două nave maritime, şi sperăm ca şi acest sector de activitate să crească şi să contribuie la dezvoltarea atât a portului, cât şi a oraşului, că dacă vin aceste nave vor veni şi pentru oraş”, a spus Tivilichi.

Anul acesta, în port nu a ajuns nicio navă maritimă de pasageri (au fost câteva fluviale), după ce în 2014 se atingea un record de 100 de nave de croazieră. Motivul: situaţia geopolitică din Marea Neagră.

„Trebuie să ne uităm la contextul geopolitic care este în Marea Neagră, care a influenţat foarte mult apetitul navelor de a vizita nu Portul Constanţa, ci Marea Neagră. În definitiv, dacă vin în Marea Neagră, cu siguranţă vin şi în Portul Constanţa. Înregistrăm o creştere faţă de anii precedenţi la ceea ce se cheamă nave fluviale şi apreciem ceea ce se întâmplă”, a explicat Tivilichi.

Acesta a precizat că se poate înregistra o creştere a numărului de nave de croazieră fluviale dacă ar exista o predictibilitate a cotelor Dunării, iar în privinţa celor maritime acest lucru s-ar putea întâmpla dacă se modifică actualul context geopolitic.

„A fost un an bun pentru Portul Constanţa, din toate punctele de vedere, nu a fost un an uşor, ne aşteaptă un an cu multe obiective, cel puţin cinci proiecte noi de finanţare. Ne aşteaptă un an în care ne propunem în continuare să mergem pe trendul de creştere a traficului, de a repara şi de a întreţine infrastructura portuară. Un an în care au demarat şi s-au şi finalizat investiţii ale operatorilor privaţi în Portul Constanţa şi sperăm să urmăm în continuare acest trend ascendent.“, a declarat Dan Nicolae Tivilichi, directorul CNAPM Constanța

Comentarii

loading...