Politica fiscală expansionistă a slăbit finanţele publice ale României, atenționează analiştii Fitch, care estimează că deficitul guvernamental al României a ajuns la 3% din PIB în 2017, neschimbat faţă de 2016, dar mai rău decât deficitul de 0,6% din 2015.
Performanţa fiscală din 2017 a fost favorizată de o creştere economică ce nu poate fi susţinută, subliniază Fitch. Ţinta bugetară a fost îndeplinită numai prin implementarea a jumătate din cheltuielile de capital planificate.
În urma reducerilor de taxe, raportul datorie guvernamentală/PIB este unul din cele mai scăzute din regiune, în timp ce măsurile de creştere a salariului minim, a salariilor din sectorul public şi a pensiilor au majorat cheltuielile de bază, consideră agenţia.
Conform Comisiei Europene, deficitul fiscal structural al României este estimat la 3,3% din PIB în 2017, adâncindu-se în doi ani cu trei puncte procentuale.
Bugetul pe 2018 prezintă o deteriorare suplimentară, contrară reglementărilor fiscale şi ale UE, România riscând să reintre în procedura de deficit excesiv, din care a ieşit abia în 2013.
Creşterea economiei României este estimată ca accelerată la 6,8% în 2017, cel mai rapid ritm din UE, de la 4,8% în 2016, dar pentru 2018-2019, din cauza diminuării magnitudinii stimulentelor fiscale, este previzionată o încetinire a economiei, la un nivel mediu de 3,6%, se arată în raportul agenţiei.
Pentru 2018, Fitch se aşteaptă la un nivel mediu al inflaţiei de 3% şi la noi majorări ale costurilor de împrumut.
Perspectiva stabilă asociată ratingului „BBB minus” atribuit României reflectă opinia Fitch potrivit căreia riscurile în creştere şi în scădere la adresa ratingului sunt în prezent echilibrate.