12.2 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăAlegeri 2016Sunteţi potrivit pentru propria afacere?

Sunteţi potrivit pentru propria afacere?

Dacă simţiţi că la actualul loc de muncă nu mai aveţi satisfacţii, nu sunteţi încurajat să vă puneţi în aplicare ideile şi nu sunteţi apreciat pentru munca depusă, poate fi un prim motiv serios să vă gândiţi dacă aveţi potenţial de întreprinzător. Astfel, pentru a putea iniţia un proiect de unul singur este nevoie să aveţi capacitatea de a pune la punct o strategie şi un plan conform cărora să acţionaţi, să fiţi flexibil, adaptându-vă uşor schimbărilor, şi să vă urmaţi cu perseverenţă îndeplinirea visului.

Semnalele necesităţii părăsirii unui loc de muncă pentru o activitate pe cont propriu sunt resimţite în rândul persoanelor care au profil de întreprinzător şi se simt constrânse într-un mediu de lucru în care nu pot avea iniţiative sau nu sunt încurajate să vină cu propuneri.
„Viitorii proprietari de companii sau afaceri pot apărea din rândul tinerilor absolvenţi care au, de cele mai multe ori, idei şi creativitate şi îşi doresc să lucreze independent, dar şi din rândul profesioniştilor cu mai multă experienţă, ajunşi la un nivel de la care doresc să-şi folosească atât cunoştinţele, cât şi abilităţile pentru a lucra pe cont propriu”, spune Cristina Toma, consilier în carieră şi autoarea blog-ului ZonaWellness.wordpress.com.

Astfel, dacă un angajat nu îşi mai găseşte motivaţia necesară să se implice în noi proiecte la locul de muncă sau nu este valorizat în cadrul echipei, nefiindu-i apreciate calităţile, mai devreme sau mai târziu acesta va dori să îşi găsească o altă organizaţie sau va dori să îşi deschidă propria afacere.

Profil de antreprenor

Nu orice angajat poate fi capabil să iniţieze şi să conducă la un moment dat o afacere, fapt pentru care avântul într-un nou proiect poate fi un eşec, dacă nu este multă dăruire. Astfel, Cristina Toma conturează câteva trăsături specifice unui întreprinzător de succes. Acesta ar trebui să aibă încredere în propriile forţe, dorinţă de a risca, dar şi curaj de a-şi asuma noi responsabilităţi. În plus, un bun antreprenor este vizionar, are capacitate de a pune la punct o strategie şi un plan conform căruia să acţioneze, îşi urmează cu perseverenţă îndeplinirea visului şi este o persoană echilibrată. Nu în ultimul rând, are capacitate rapidă de decizie, munceşte constant, este flexibil şi se adaptează schimbărilor apărute pe piaţă, are suficiente cunoştinţe, dar se şi documentează permanent despre domeniul afacerii sale. „Statutul de întreprinzător vine cu beneficii, dar şi cu multe sacrificii la care trebuie să se aştepte oricine îşi doreşte propria afacere, deoarece e nevoie de multă implicare până la apariţia rezultatelor”, consideră Toma.

Schimbare de viziune

În principal, tranziţia de la statutul de angajat la cel de propriu angajat aduce cu sine şi modificări privind programul, viziunea sau responsabilităţile. „Vorbim de o serie de transformări şi diferenţe, atât la nivelul mentalităţii, al viziunii, al acţiunilor întreprinse, cât şi al energiei, al timpului investit şi al gradului de implicare în afacerea proprie”, precizează Cristina Toma.
De exemplu, dacă un angajat are un program de opt ore pe zi, în momentul în care începe propria afacere, timpul alocat dezvoltării unui nou proiect poate ajunge şi la 12-14 ore zilnic. „Acesta este timpul indicat de majoritatea întreprinzătorilor pentru a avea rezultate şi profit”, spune Toma. „Mai mult, un antreprenor va căpăta o altă viziune asupra afacerii, asupra calităţii şi promptitudinii livrării serviciilor sau produselor, asupra modului de relaţionare cu potenţialii colaboratori. De asemenea, gradul de responsabilitate şi seriozitate va fi mult mai ridicat decât în rândul angajaţilor”, completează Cristina Toma.

Cinci etape

Dacă stabiliţi că sunteţi potrivit pentru iniţierea unei activităţi pe cont propriu, este esenţial să nu faceţi acest lucru înainte să urmaţi câţiva paşi esenţiali. Cristina Toma recomandă cinci etape de parcurs pe care să le aveţi în vedere:
1Realizaţi o documentare detaliată despre domeniul/produsele şi serviciile existente deja pe piaţă în aria în care doriţi să aveţi compania.
2Realizaţi un studiu de fezabilitate a afacerii voastre pentru a cunoaşte potenţialul de dezvoltare a acesteia.
3Încercaţi să descoperiţi cum au procedat concurenţii deja aflaţi pe piaţă pentru a câştiga clienţi, prin produse de calitate.

4.în primele 12 luni, păstraţi-vă şi locul de muncă full-time şi realizaţi afacerea part-time dacă este posibil pentru a testa piaţa, a căpăta primii clienţi.
5Participaţi la cât mai multe seminarii, conferinţe din domeniul ales de dumneavoastră, programe de dezvoltare personală şi profesională care vă vor ajuta în etapa următoare. Puteţi alege seminarii despre cum să vă dezvoltaţi abilităţile de comunicare cum să realizaţi un plan de afaceri, şi ce presupun domeniile marketing, social media, vânzări etc.

Cum să acţionaţi

Pentru a vă asigura că nu faceţi greşeli la demararea afacerii voastre, realizaţi întâi acţiunile din lista indicată mai jos:

decideţi ce tip de afacere doriţi să demaraţi;
documentaţi-vă serios despre industria domeniului ales;
analizaţi piaţa şi mediul concurenţial;
învăţaţi să conduceţi o afacere;
învăţaţi să interacţionaţi, să lucraţi şi să motivaţi oamenii;
înscrieţi-vă în asociaţii profesionale ale domeniului;
realizaţi actele societăţii;
realizaţi planul de afaceri;
calculaţi şi pregătiţi un buget pentru eventualitatea susţinerii afacerii timp de 6-8 luni;
identificaţi punctele forte şi slabe ale produsului/serviciilor oferite de dumneavoastră;
realizaţi o strategie de marketing/vânzări;
creaţi un plan de promovare (brand, logo, slogan, creare site, bannere, broşuri, antete, cărţi de vizită);
achiziţionaţi echipamentele de birou necesare;
realizaţi recrutarea şi selecţia pentru personalul necesar;
organizaţi un eveniment de inaugurare/lansare;
informaţi-vă cunoscuţii că aţi demarat această afacere;
informaţi media prin trimiterea unui comunicat de presă;
revedeţi des planul de afacere şi fiţi în permanenţă informaţi cu ce se întâmplă pe piaţă;
fixaţi-vă obiective pe termen scurt, mediu şi lung;
evaluaţi periodic realizările şi efectuaţi schimbările necesare în planul de afaceri.

Sursa: Cristina Toma, ZonaWellness.wordpress.com

 

Cele mai citite

Ocolul Bucureștiului în 30 de zile

Coaliția PSD-PSD a făcut un ocol de treizeci de zile pentru a ajunge de unde a plecat. “Și mă ocoli...” – vorba bancului. Dar...

Tânărul ce dispăruse acum zece zile în acumularea de la Sântămăria Orlea, de lângă Haţeg, a fost găsit și scos din apă

Tânărul dat dispărut, în urmă cu zece zile, în acumularea de la Sântămăria Orlea, de lângă Haţeg, a fost găsit şi extras din apă...

Cum se va desfășura prima competiție de frumusețe pentru AI din lume

Cu un singur click, lumea reală și cea virtuală se întâlnesc într-o competiție revoluționară de frumusețe. Primul concurs de frumusețe artificială din lume și-a...
Ultima oră
Pe aceeași temă