Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Mâncăm mai puțină pâine. Pe ce produse își cheltuie românii banii

Pentru prima oară după mulți ani, ponderea pâinii în totalul cheltuielilor cu alimentele ale românilor a scăzut ușor. Ponderea produselor de franzelărie în totalul cheltuie­­lilor cu alimente şi băuturi alcoolice ale gospodăriilor de români a scăzut anul trecut de la 13,5% la 12,9%, relevă datele Institutului Naţional de Statistică (INS).

Share

Adrian Bărbulescu 0 comentarii

Actualizat: 30.06.2016 - 11:13

Pentru prima oară după mulți ani, ponderea pâinii în totalul cheltuielilor cu alimentele ale românilor a scăzut ușor. Ponderea produselor de franzelărie în totalul cheltuie­­lilor cu alimente şi băuturi alcoolice ale gospodăriilor de români a scăzut anul trecut de la 13,5% la 12,9%, relevă datele Institutului Naţional de Statistică (INS). 

„În anul 2015, din totalul cheltuielilor băneşti pentru cumpărarea de alimente şi băuturi alcoolice, cele destinate cumpărării de pâine şi produse de franzelărie au scăzut faţă de anul precedent (de la 13,5% în 2014 la 12,9% în 2015). Această pondere se ridică la 18,9% (19,4% în anul 2014) în cazul gospodăriilor de agricultori şi la 16,7% (18,2% în 2014) în cazul gospodăriilor din mediul rural. O pondere importantă deţin şi cheltuielile pentru cumpărarea de carne şi preparate din carne, care împreună absorb, pe ansamblul gospodăriilor, în medie, 24,0% din cheltuielile pentru cumpărarea de produse alimentare şi băuturi alcoolice, în uşoară scădere faţă de anul anterior (24,3% în anul 2014)”, a precizat INS, la solicitarea Agerpres.

Legumele şi conservele din legume au reprezentat 6,9% din cheltuie­­lile pentru cumpărarea de produse alimentare şi băuturi alcoolice, puţin mai scăzute faţă de anul anterior, doar cu 0,2 puncte procentuale.

„Aşadar, cheltuielile pentru cumpărarea celor trei grupe de produse alimentare - pâine şi produse de franzelărie; carne proaspătă şi preparate din carne; legume şi conserve din legume - însumează sub 50% din cheltuielile pentru cumpărarea de produse alimentare şi băuturi alcoolice (43,8%, în scădere cu 1,1 puncte procentuale faţă de anul anterior). Pe ansamblul gospodăriilor, faţă de anul anterior, cantităţile cumpărate au prezentat creşteri la majoritatea grupelor principale de produs”, se mai arată în documentul INS.

Consum mai mare, prețuri mai mici

Chiar și cu această ușoară scădere a ponderii produselor de panificație în totalul cheltuielilor pentru alimente, românii se mențin pe primul loc în Uniunea Europeană la consumul de pâine. În medie, un român consumă anual 97 kilograme de pâine, ceea ce înseamnă că fiecărui conațional îi revine o „rație” zilnică de 260 de grame – adică o franzelă pe zi. Și asta numai potrivit datelor oficiale, căci este binecunoscut faptul că evaziunea fiscală în domeniul morăritului și panificației este la cote ridicate.

„Această scădere a ponderii produselor de panificație în structura cheltuielilor cu alimentele poate însemna că foarte multă lume merge pe tendința unei alimentații un pic mai altfel, evitând consumul de pâine”, a comentat pentru „România liberă” Dragoș Frumosu, președintele Federației Sindicatelor din Industria Alimentară. 

Acesta a ținut însă să sublinieze faptul că, totuși, românii consumă de șapte-opt ori mai multă pâine decât media europeană: „Mâncăm pâine și la cartofi, la orice”. Ca urmare a acestui consum mare, și pâinea are un preț pe kilogram de vreo trei ori mai mic decât în restul Uniunii Europene. „La noi, o franzelă de 250-300 de grame costă un leu, un leu și ceva, în vreme ce în vestul Europei prețul este de aproape un euro. Și în România prețul real ar fi pe undeva pe la 5-5,5 lei pe kilogram, însă datorită volumului mare de vânzări este mai scăzut la raft”, a mai spus Dragoș Frumosu.  

Institutul Național de Statistică a contabilizat și cheltuielile medii lunare pentru cumpărarea de produse alimentare (inclusiv cheltuielile în unităţi de alimentaţie publică), care s-au ridicat anul trecut la 506 lei pe gospodărie şi 190,3 lei pe persoană.  

„Ponderea cheltuielilor pentru cumpărarea de produse alimentare (inclusiv cheltuielile în unităţi de alimentaţie publică) în totalul cheltuielilor pentru consumul alimentar - medie pe o gospodărie - a crescut faţă de anul precedent (de la 69,3% în anul 2014 la 71,4% în anul 2015), pondere diferenţiată pe categorii de gospodării, medii de rezidenţă şi regiuni. Astfel, în totalul cheltuielilor pentru consumul alimentar, cumpărăturile au reprezentat peste 75% în gospodăriile de salariaţi (77,7%), din mediul urban (80,9%), din regiunea Vest (76,4%) şi din regiunea Bucureşti-Ilfov (86,1%). Cheltuielile pentru cumpărarea de produse alimentare şi băuturi alcoolice (inclusiv rămase în stoc, date în prelucrare, date la animale etc.) au însumat, în anul 2015, în medie, 200,6 lei lunar pe o persoană, cu 2,7% mai mari faţă de anul precedent”, precizează INS.  

Citește totul despre:

Comentarii

loading...