Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

"Dedicaţi mai mult timp CV-ului"

Dragoş Gheban remarcă faptul că, deşi există multă informaţie despre cum să ne pregătim pentru căutarea unui loc de muncă, în continuare, CV-urile sunt foarte slab redactate. Gheban recomandă să detaliem responsabilităţile ...

Share

Andrei Munteanu 0 comentarii

20.02.2011 - 22:25

Dragoş Gheban remarcă faptul că, deşi există multă informaţie despre cum să ne pregătim pentru căutarea unui loc de muncă, în continuare, CV-urile sunt foarte slab redactate. Gheban recomandă să detaliem responsabilităţile avute la fostul loc de muncă şi să acordăm cel mai mult timp construirii aplicaţiei pentru un job, pentru că este o dovadă de seriozitate.

O persoană cu un CV care are suficiente informaţii cu privire la experienţa anterioară, dar, în acelaşi timp, şi corelate cu postul vizat, are şanse mai mari să treacă de prima etapă şi să fie selectat pentru un posibil interviu. În plus, o scrisoare de intenţie ataşată la CV, care exprimă motivaţia şi subliniază rezultatele anterioare, poate fi un element definitoriu pentru un recrutor în acordarea locului de muncă.

În ce măsură pregătirea pentru căutarea unui nou loc de muncă este înţeleasă de către persoanele fără job?

O mare parte dintre candidaţi nu este pregătită cum ar trebui pentru procesul de angajare. Din acest motiv, ar trebui acordată mai multă atenţie acestui proces. Candidaţii au şansa pentru că sunt ajutaţi de piaţă în momentul acesta, în sensul că există semne de revenire. Sunt mai multe companii care recrutează acum faţă de anul trecut. Totuşi, lipsa de pregătire îi poate dezavantaja destul de mult pe candidaţi în procesul de angajare. De exemplu, poate îşi vor găsi un serviciu, dar mai greu şi poate mai puţin potrivit pentru ei.

Şi, cum ar trebui să se pregătească persoanele interesate?

În primul rând, să citească câteva articole legate de cum ar trebui să-şi construiască CV-ul. Deşi există multă informaţie pe partea aceasta, în continuare, CV-urile sunt foarte slab pregătite. Un exemplu negativ ar fi că nu sunt detaliate responsabilităţile şi că sunt menţionaţi doar angajatorii şi poziţiile ocupate, fără a dezvolta rezultatele. În plus, este nevoie de atenţie cu privire la corectitudinea cu care este construit CV-ul. Nu trebuie să apară greşeli de date.

La ce se uită mai multă un recrutor pe un CV?

La consistenţa CV-ului. Un recrutor pentru a lua o decizie cu privire la a angaja sau nu un candidat, trebuie să aibă suficiente informaţii cu privire la experienţa anterioară pe care acesta a avut-o şi rezultatele pe care le-a obţinut. Ori, de multe ori, CV-urile sunt sumar redactate.

Poate candidaţii se gândesc că oricum angajatorii nu au timp să se uite pe CV-uri detaliate.

Nu zic să se exagereze dimensiunea CV-ului, dar, pe de altă parte, există CV-uri de două pagini care nu conţin informaţii suficiente pentru a lua o decizie. Poate fi doar o înşiruire de joburi, fără detalii.

În aceste condiţii, un candidat să renunţe a mai menţiona toate joburile în CV pentru a putea să le detalize pe altele?

La cele care au fost pe durată scurtă sau au fost în perioada studenţiei şi nu mai sunt relevante putem renunţa. Un loc de muncă este relevant atunci când spune ceva despre candidat şi-l recomandă pentru postul vizat. Faptul că în studenţie ai lucrat ca ospătar, este un lucru de apreciat, dar nu relevant pentru un specialist în marketing cu trei ani de experienţă, decât dacă vrei să te angajezi pe o poziţie într-un restaurant. Tot ceea ce treci în CV trebuie filtrat din perspectiva relevanţei pentru locul de muncă pentru care aplici. Totuşi, regula aceasta nu trebuie exagerată şi să ducă la omiterea unor detalii care pot fi importante.

În afară de experienţă, pe ce ar mai trebui pus accent?

Studiile sunt semnificative şi ar putea fi detaliate acolo unde ele prezintă o importanţă pentru job. Poţi aminti despre tema lucrării de licenţă sau dizertaţie, dacă este una puternic corelată cu poziţia pentru care aplici. De asemenea, rezultatele academice dacă sunt notabile, pot fi trecute. Dacă eşti în primii 5-10% dintre studenţii de la o facultate, este un lucru care poate să te recomande.

Unde ar putea trece aceste lucruri candidaţii? Majoritatea modelelor de CV-uri au rubrici exacte, cel puţin la partea de studii.

Întotdeauna există spaţii de alte activităţi, unde pot fi detaliate aceste aspecte.

Dar, mai apucă recrutorul să citească CV-ul până la final, să observe aceste detalii?

În general, recrutorii parcurg întreg CV-ul, în măsura în care este vorba despre un candidat a cărui experienţă este relevantă şi interesantă pentru job. Nu cred că sunt recrutori care citesc doar primul sfert de CV. Îşi dau seama foarte repede dintr-o citire pe diagonală dacă CV-ul respectiv este completat serios sau nu. Până la urma urmei, este o problemă de seriozitate privind modul în care este tratat subiectul. Aplicăm la o sută de joburi, în timp ce pentru CV acordăm doar zece minute când îl construim. Efortul este greşit împărţit în ecuaţia aceasta. Ar trebui mai mult timp dedicat pregătirii CV-ului şi modului în care construim aplicaţia sau scrisoarea de intenţie, mai ales în perioada aceasta când aplicarea pentru un job a devenit un fenomen de masă. Recrutorul caută candidaţii care au tratat serios problema şi care va face acelaşi lucru şi cu viitorul loc de muncă.

Care este statutul scrisorii de intenţie/motivaţie?

Scrisoarea este o carte de vizită în măsura în care nu este construită de pe Internet. Peste 90% din ¬scrisori sunt copiate şi nu spun ceva particular despre candidat. Iar, acest lucru este grav, pentru că o persoană serioasă nu copiază o scrisoare de intenţie, ci o adaptează pe experienţa ei. Din punctul meu de vedere, dacă o persoană nu a alocat jumătate de oră pentru a pregăti o scrisoare, un recrutor de ce ar trebui să piardă două ore la un interviu cu o persoană care nu este serioasă în prima etapă de aplicare.

Ce ar trebui să aducă în plus o scrisoare de intenţie, pe lângă CV?

Scrisoarea ar trebui să exprime motivaţia ta şi să sublinieze ex¬perienţele-cheie care te recomandă. O scrisoare de intenţie trebuie să răspundă la întrebările „de ce ai ales compania/jobul/domeniul pentru care aplici?" şi „de ce crezi că eşti potrivit pentru jobul respectiv?". Răspunsurile nu ar trebui să fie o reenumerare a experienţelor tale din CV, ci un sumar foarte concis cu privire la rezultatele-cheie şi experienţele care te recomandă. În plus, scrisoarea ar trebui să aibă jumătate de pagină.

Care sunt elementele care demască o scrisoare ca fiind copiată?

Pot fi identificate exprimări standard, precum „cred că experienţa mea mă recomandă pentru postul dvs.", fără a fi date detalii concrete. Mai mult, repovestirea CV-ului sau faptul că nu se specifică nimic despre jobul pentru care se aplică sau compania angajatoare sunt dovezi ale neadaptării scrisorii.

Pe ce criterii ar trebui să aplicăm pentru un loc de muncă vacant?

În primul rând, trebui să ţinem cont de obiectivele pe care le avem setate în carieră, respectiv planul de carieră pe termen mediu şi lung. În plus, trebuie ţinut cont şi de experienţa anterioară, iar studenţii ar trebui să se lege de studii, cât şi de experienţele extracuriculare.

Ce noutăţi aveţi în primăvara aceasta la târgul „Angajatori de Top"?

Anul acesta, ne-am concentrat pe domenii care sunt în revenire şi au început să recruteze din ce în ce mai mult, dar şi pe companii care au programe care se adresează absolvenţilor. În direcţia aceasta, o să avem companii participante din sectorul bunurilor de larg consum, din audit şi consultanţă etc. De exemplu, numărul firmelor din audit de anul acesta este dublu faţă de anul trecut.

Aţi definitivat lista angajatorilor prezenţi la ediţia din primăvară?

Suntem în lucru, am ajuns cam pe la 64% din ce ne-am propus. La ediţia din 8-9 aprilie, ne dorim să avem în jur de 90 de companii participante la târg, aproximativ cu 20 mai mult faţă de ediţia trecută.

În ce măsură este important pentru un angajator să aibă un brand pe piaţă?

Eu cred că este important şi va deveni din ce în ce mai mult, dacă ne uităm la imaginea de ansamblu a pieţei forţei de muncă. Se observă că, treptat, numărul de candidaţi cu studii superioare va tinde să scadă, din motive demografice. Şi, astfel, va fi din ce în ce mai dificil să recrutezi candidaţi foarte buni. Iar, brandul te ajută să-i atragi. Cu alte cuvinte, prima etapă, respectiv cea de a aplica, este rezolvată.

Cum ar trebui abordată stabilitatea la locul de muncă?

Din punctul meu de vedere, în viaţă, ar trebui să-ţi alegi doar de câteva ori angajatorul, iar încă din timpul căutării locului de muncă trebuie să fii foarte bine documentat. Închipuiţi-vă că o persoană şi-ar schimba jobul la fiecare an, iar, la 40 de ani, va fi nevoită să aibă 20 de locuri de muncă trecute în CV. În aceste condiţii, este o problemă.

Un minimum de trei ani consider că este decent. Nu se aşteaptă nimeni să ai zece ani în aceeaşi companie, deşi este un lucru apreciat, dar candidaţii buni clar nu-şi schimbă locul de muncă frecvent.
Cel puţin trei ani reprezintă un minim pentru a ajunge să te adaptezi şi să produci rezultate la compania respectivă. Astfel, poţi deveni un om valoros, pentru că ai ce să treci în CV.

 

Citește totul despre:

Comentarii

loading...