Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

UE: impozit unic pe profit impotriva relocalizarii?

Potrivit unei hotarari recente, izvorand din cadrul Comisiei de la Bruxelles, ministrii de Finante ai celor 25 de tari membre ale Uniunii Europene vor discuta, in iunie, crearea "unei baze comune consolidate pentru impozitul asupra companiilor". ...

Share

Ilie Șerbănescu 0 comentarii

03.05.2006 - 00:00
Potrivit unei hotarari recente, izvorand din cadrul Comisiei de la Bruxelles, ministrii de Finante ai celor 25 de tari membre ale Uniunii Europene vor discuta, in iunie, crearea "unei baze comune consolidate pentru impozitul asupra companiilor". Acceptarea acestei discutii este interpretata ca un posibil prim pas catre o armonizare pe plan european a cotelor de impozitare a companiilor pana in anul 2008. Nu se stie deocamdata daca aceasta armonizare va merge pana in punctul unei cote unice de impozitare in sectorul corporatist pe piata de ansamblu a Uniunii Europene, pentru ca ideea are si adversari, nu numai partizani, desi se pare ca pe dedesubt exista mult mai multe sustineri decat reticente.
Demersul nu constituie cumva vreo surpriza. Mai degraba, s-ar putea spune ca era de asteptat, fiind de presupus ca mai-marii Uniunii Europene, cei cu painea si cutitul in club, nu vor sta cu mainile in san si vor reactiona, indeosebi in culise, daca nu si oficial, in fata sfidarii pe care noile tari aderente, chiar de ei admise, au lansat-o in perspectiva sau imediat ulterior intrarii efective in Uniunea Europeana. Mai multe dintre aceste tari, printre care si Romania, profitand de faptul ca impozitele directe (pe profit, pe salarii) nu fac, spre deosebire de cele indirecte (TVA, accize), obiect al reglementarilor comunitare, au procedat la scaderi semnificative indeosebi ale impozitelor pe profit si venit, stimuland atragerea in acest fel de investitii externe, in principal investitii din tarile vechi membre ale Uniunii Europene. Mai mult, prin implicatie, s-a incurajat astfel masiv, atat ca amploare, cat si ca dinamica, procesul care ar fi avut loc oricum in conditiile extinderii Uniunii Europene, de deplasare catre Est a marilor companii cu sedii in tarile vest-europene, proces numit de relocalizare. In tarile est-europene, o data cu uniformizarea conditiilor de acces si operare, companiile vest-europene pot beneficia de o forta de munca mai ieftina. Evident, prin scaderea mentionata a impozitarii se pot bucura si de impuneri mai favorabile, cunoscute fiind nivelurile ridicate pe acest plan din tarile vest-europene.
Mai-marii vest-europeni, aflati la mijloc intre interesele propriilor companii si cele ale fortei de munca din tarile respective, au reactionat mai intai cu reprosuri la adresa tarilor est-europene ca nu raspund cu "fairplay" la sprijinul, inclusiv financiar, de care s-au bucurat pentru si la admiterea in Uniunea Europeana. In curand si-au dat seama ca mult mai eficient este sa actioneze in plan economic, unele tari vest-europene, in frunte cu Germania si Austria, coborand substantial cota de impozitare pe profit. Gheata, din acest punct de vedere, a fost sparta. Deplasarea spre Est a capitalului vest-european este inevitabila si irepresibila. Dar amploarea si ritmul relocalizarii ar fi mult temperate de o armonizare a tratamentului fiscal aplicat companiilor in tarile membre ale UE, care poate implica si o impozitare in cota comuna, ce ar avea si avantajul unei frane in calea fraudelor si evaziunii fiscale.
Ramane de vazut care va fi insa pozitia companiilor transnationale vest-europene. O armonizare in domeniu le-ar permite compensarea pierderilor suferite de filialele lor din unele tari cu beneficiile inregistrate de filialele din alte tari, dar le-ar rapi si una din marile lor resurse de profit: evidentierea contabila, prin asa-numitele "preturi de transfer" intre filiale, a profiturilor in tarile unde impozitarea este mai mica.
In orice caz, cutia Pandorei a fost deschisa: va incepe introducerea de reglementari si in domeniul impozitelor directe, domeniu lasat deocamdata sub jurisdictie nationala, si nu sub jurisdictie comunitara, respectiv a Comisiei de la Bruxelles.
Daca o armonizare intervine in domeniu, diferentierile intre tarile UE in fiscalitatea globala se vor muta in carca discrepantelor dintre nivelurile contributiilor sociale. In aceasta privinta Romania porneste cu un mare handicap, respectivele contributii, desi neindestulatoare pentru sarcinile lor in finantarea sectorului de pensii si al celui de sanatate, fiind deja printre cele mai ridicate si mai descurajatoare din Europa.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...