15.3 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăTransporturile stabilesc tarife pentru viata automobilistilor

Transporturile stabilesc tarife pentru viata automobilistilor

Construirea unei sosele sau modernizarea acesteia se va face din 2011 doar daca va exista o rentabilitate economica. Ea va fi socotita o diferenta pozitiva intre valoarea investitiei efectuate si economiile rezultate din micsorarea numarului de accidente.

Proiectele de infrastructura vor fi derulate pe baza rentabilitatii economice. Pentru a putea face calculele, Ministerul Transporturilor va aplica o formula prin care costurile rezultate din decesul sau din ranirea grava a unui automobilist vor fi exprimate in unitati monetare. Ministerul Transporturilor a elaborat un set de acte normative pentru aplicarea Directivei CE 96 din 2008 privind gestionarea sigurantei rutiere. Directiva este obligatorie de la finele acestui an in toate tarile UE si are prevederi referitoare atat la ameliorarea sigurantei rutiere, cat si la derularea proiectelor de infrastructura. Va fi obligatorie efectuarea auditurilor de siguranta a soselelor cuprinse in reteaua transeuropeana cel putin o data la doi ani, urmand ca pana in 2018 intreaga retea rutiera a unei tari sa fie evaluata periodic. Construirea unei sosele sau modificarea acesteia se va face doar in functie de o analiza de impact bazata pe metoda cost-beneficiu. In Romania va trebui pusa la punct o metoda de estimare monetara a costului social reprezentat de decesul sau ranirea grava a unui automobilist. O lucrare de infrastructura se va face doar daca indicatorul de profitabilitate al proiectului este superior celui al mentinerii situatiei existente. Costurile socotite sunt cele cu investitia si operarea sa, iar beneficiile  sunt micsorarea numarului de accidente, scurtarea timpului de deplasare, limitarea poluarii. "Noi nu am ajuns sa facem analize de impact, dar le vom face. Deocamdata, se pregateste legislatia", spune Cristian Andrei, directorul pentru siguranta rutiera de la Compania Nationala de Drumuri. Tari din UE si SUA folosesc inca din 2000 metodologii de estimare monetara a costurilor accidentelor, care pentru Romania sunt noi. Una dintre metodele recomandate de catre UE se numeste "testul un milion", care presupune ca o masura este justificata economic doar daca ar costa mai putin de un milion de euro pentru fiecare viata salvata prin aplicarea masurii. Valoarea de un milion a rezultat din raportarea pierderilor UE in accidentele rutiere in 1995, cifrate la 45 miliarde euro raportat la numarul acestora, respectiv 45.000. Pentru a se calcula pierderile rezultate din accidente se iau in calcul costuri precum cele cu spitalizarea, asigurarile, interventia la locul accidentului, productivitatea individului pe restul vietii daca nu ar fi intervenit decesul. Estimari ale Institutului olandez de Siguranta Rutiera arata ca media acestor costuri este de 11,3 milioane euro in Olanda pentru o persoana ranita sau decedata, 1,9 milioane euro in Elvetia si 3 milioane de euro in Norvegia, ultimii indicatori fiind aplicabili pentru decese.

Cele mai citite

Declarațiile lui Ştefan Târnovanu înaintea derby-ului cu Rapid

Ştefan Târnovanu, portarul liderului FCSB, spune că formaţia sa este favorită la câştigarea derby-ului de sâmbătă, cu Rapid, şi că este deja cu gândul...

Emma Răducanu, în sferturile de finală ale turneului de la Stuttgart

Britanica Emma Răducanu s-a calificat în sferturile de finală ale turneului WTA 500 de la Stuttgart, după ce a învins-o în două seturi, cu...

Nicușor a lansat cel mai mare fake-news de campanie

Nicușor Dan a rostogolit cea mai mare minciună din actuala campanie electorală. Presa neomarxistă s-a grăbit să preia anunțul echipei sale, potrivit căruia Agenția...
Ultima oră
Pe aceeași temă