4.9 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăTransporturile se scumpesc cu 25-30%

Transporturile se scumpesc cu 25-30%

Uniunea Nationala a Transportatorilor din Romania (UNTRR) trage un semnal de alarma in privinta valului de scumpiri care vor atinge piata romaneasca la toate nivelurile, de la produse alimentare de stricta necesitate la medicamente.

Cauza este cresterea galopanta a pretului carburantilor, in speta a motorinei, care va duce la majorarea preturilor de transport cu 25-30%. Daca in luna februarie a acestui an pretul motorinei era echivalentul in lei al 0,736 euro/litru, in luna iunie a ajuns la 0,872 euro/litru, iar in septembrie, la 0,925 euro/litru. Comparand aceste preturi cu cele practicate in Europa, observam ca in tarile membre UE, precum Austria, Germania, Franta, in aceasta luna preturile sunt destul de apropiate de ale noastre, situandu-se la circa 1,1 euro/litru. In tarile care au aderat anul trecut la Uniune, tarifele sunt de 1-1,1 euro/litru. In Bulgaria, tara care nu are resurse petroliere, pretul este de 0,86 euro/litru, iar in Serbia si Muntenegru, tari care nu au nici ele zacaminte de petrol si au mai iesit si dintr-un razboi, pretul este de 0,838 euro/litru. In schimb, in Romania, tara cu resurse proprii de titei, motorina este mult mai scumpa.

Solutii

In ceea ce priveste structura pretului, de 3,11 lei noi/litru, costul de productie la iesirea din depozit reprezinta 47,3% din pret, adica 1,64 lei noi/litru, la care se adauga accizele, TVA si taxa pentru produse petroliere, fiscalitatea fiind astfel de 52,7%. UNTRR propune ca in locul tuturor acestor taxe sa se introduca una singura, pentru extractia de petrol pe plan intern si diminuarea accizei la plecarea din depozit spre pompa. “Intrucat 40-50% din cantitatea de carburanti consumata pe piata din Romania provine din resursele autohtone, solutia prezentata de UNTRR nu va afecta nici companiile de petrol care importa combustibilul, a afirmat Ion Lixandru, vicepresedinte UNTRR. Observam ca in Romania s-a format un adevarat cartel al companiilor petroliere, a mai spus acesta. Trei mari companii fixeaza pretul carburantilor pe piata romaneasca”.

Cei mai putini kilometri

Nemultumirile carausilor rutieri nu se opresc aici. Ei considera si valoarea rovignetei, de 800 euro/camion, ca fiind exagerata cu atat mai mult cu cat este similara cu cea din Franta sau Germania, diferenta fiind majora in ceea ce priveste viteza de croaziera. Una este sa circuli pe autostrada si alta pe un drum plin de gropi, cu sate din 50 in 50 de kilometri, unde se circula cu viteza redusa. Germania are 8.959 kilometri de autostrada si Franta 7.746 kilometri, iar Romania, 227 kilometri. Cu toate acestea, UNTRR considera importanta construirea unei singure rute de autostrada Nadlac-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta, avand in vedere ca traseele carausilor rutieri se desfasoara cu preponderenta pe aceasta ruta. “Constructia autostrazii Transilvania nu ne intereseaza, a afirmat Ion Lixandru, vicepresedintele UNTRR, deoarece noi nu operam pe acel traseu, iar spre Ucraina si Moldova, soseaua expres este satisfacatoare din punct de vedere al vitezei, pentru numarul de curse pe care le facem.” Concluzia transportatorilor rutieri este ca la momentul de fata avem preturi la nivel de Uniunea Europeana, drumuri sub nivel european, taxe comunitare si venituri net inferioare.

Cele mai citite

Nicușor a lansat cel mai mare fake-news de campanie

Nicușor Dan a rostogolit cea mai mare minciună din actuala campanie electorală. Presa neomarxistă s-a grăbit să preia anunțul echipei sale, potrivit căruia Agenția...

Părerea românilor despre cazinourile pe bani reali

În momentul de față se discută foarte mult la nivel național despre cazinouri și platforme care oferă jocuri pe bani reali. Operatorii de jocuri...

Nicușor a lansat cel mai mare fake-news de campanie

Nicușor Dan a rostogolit cea mai mare minciună din actuala campanie electorală. Presa neomarxistă s-a grăbit să preia anunțul echipei sale, potrivit căruia Agenția...
Ultima oră
Pe aceeași temă