10.5 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăTransportatorii rutieri, îngropați de falimentele Astra și Carpatica

Transportatorii rutieri, îngropați de falimentele Astra și Carpatica

Prețurile  asigurării obligatorii auto au crescut, în cazul tirurilor, de cel puțin trei ori, dar sunt societăți care au urcat primele și de 15 ori.

Președintele Autorității de Supraveghere Financiară transmite mesaje liniștitoare și statistici în care nimeni nu are încredere, nici măcar puținii specialiști în asigurări din ASF.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), la îndemnul direct al președintelui Mișu Negrițoiu (foto), a emis zilele trecute un comunicat care sfidează nu doar realitatea din piața asigurărilor, ci și bunul simț. Supraveghetorul pieței jignește mii de transportatori profesioniști și anunță că prețul RCA a crescut, față de de începutul acestui an, cu doar 52%, la circa 3.000 de lei. Această statistică, spun sursele „României libere“, nu este crezută nici măcar de puținii specialiști în asigurări angajați ai ASF. Anunțul, mai spun sursele noastre, ar fi exclusiv opera președintelui Mișu Negrițoiu, care obișnuiește să ia decizii pe capul tuturor.

În realitate, o simplă privire aruncată pe prețurile practicate de brokerii profesioniști dezvăluie că pentru un șofer de tir o asigurare care costă mai puțin de 20.000 de lei a ajuns să fie o raritate. Aceasta se întâmplă în primul rând din cauza faptului că firmele care practicau prețuri suportabile au fost trimise în faliment. După Astra, ASF a luat recent ­decizia de a lichida și Carpatica, firma care preluase poziția fostului lider al pieței asigurărilor în ceea ce privește vânzările de RCA.

Carpatica Asig a fost însă forțată să majoreze prețurile chiar înainte de a ajunge în faliment. Ultima conducere a societății, numită dintre funcționarii de la Fondul de Garantare a Asiguraților și coordonată de un fost avocat și consilier juridic specializat mai degrabă în falimente decât în asigurări, a majorat semnificativ prețurile. Pretextul a fost că protejează compania în eventualitatea unui faliment.

Așadar, autoritățile considerau Carpatica Asig în faliment înainte ca aceasta să ajungă în starea respectivă și încercau să îi reducă vânzările pentru a diminua astfel costurile pe care le va avea de suportat. Același scenariu ca și în cazul Astra Asigurări.

Ca urmare a acestei politici, Carpatica Asig a crescut prețurile de la circa 5.000-6.000 de lei pe an pentru un tir la peste 20.000 de lei, mișcare ce a scos-o total din piață.

Euroins, o altă firmă aflată în vizorul ASF și care vindea asigurări de răspundere civilă auto la prețuri mici, a fost, de asemenea, forțată să crească prețurile. Teama de faliment, probabil, a ­făcut-o să scumpească RCA de nu mai puțin de 15 ori, după cum scrie presa de specialitate, până la un nivel la care nimeni nu ar mai putea fi interesat.

Șoferii pierd, deci, mai multe firme de asigurare pierd, patronii firmelor de transport ­pierd. Cineva, totuși, câștigă fără să miște un deget. Societățile de asigurare ale companiilor multinaționale, care au vândut dintotdeauna la prețuri mari, au ajuns, ca niciodată în ultimii 7-8 ani, să fie campioni la vânzări.

Firme ca Allianz Țiriac, Asirom, Omniasig Uniqa sau Generali vând astăzi mai multe polițe RCA decât și-au imaginat, întrucât toată concurența a fost pusă la zid de deciziile ASF-ului condus de Mișu Negrițoiu.

Ce spun cei care suferă
cel mai mult

 

Patronatele transportatorilor rutieri susţin că  ASF dezinformează opinia publică prin intermediul raportului despre evoluţia preţului la RCA şi precizează că firmele de transport rutier plătesc pe RCA 20.000 de lei, aproape triplu faţă de anul trecut.  Patronii firmelor de transport au solicitat premierului Dacian Cioloş o întâlnire urgentă pentru a discuta reducerea imediată a tarifelor RCA, în caz contrar fiind necesară începerea unor acţiuni de protest la nivel naţional, potrivit ­Agerpres. “Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, COTAR, ARTRI, APTE 2002, APULUM – atrag atenţia asupra ipocriziei Autorităţii de Supraveghere Financiară şi a dezinformării grosolane a opiniei publice, după ce instituţia a transmis un comunicat prin care arată că majorarea primei medii RCA pentru transportatori se află în marja plafonului de 50% convenit prin Protocolul din decembrie 2015", arată un comunicat comun al celor mai importante organizații din domeniu.

Transportatorii susţin că încă de anul trecut, când asociaţiile din domeniu au prezentat ASF exemple clare în care se arată că tarifele RCA au crescut între 150% şi 300%, Autoritatea le-a ignorat cu bună ştiinţă, găsind întotdeauna motive ca să nu fie de acord cu acestea.

Patronatele din transporturi afirmă că Autoritatea de Supraveghere Financiară publică "o ciorbă" de date, în care ia în calcul toate tipurile de vehicule, de la autoutilitare de până la 3,5 tone la autocamioane de peste 16 tone și până la vehicule de transport persoane cu până la 18 locuri sau autocare cu peste 40 de locuri, oferind opiniei publice o medie aritmetică diferită de realitate. "Datele ASF arată că prima medie RCA pentru transportatori a crescut cu 52,7% la 3.000 de lei, deşi companiile de transport rutier plătesc pe un RCA 20.000 de lei, aproape triplu faţă de anul trecut. Totodată, ASF spune că frecvenţa daunei este de 15% în cazul capetelor tractor şi că dauna medie este de 18.560 lei. Astfel, la fiecare 6,3 prime de 20.000 de lei, asigurătorii încasează 126.000 de lei şi plătesc 18.560 lei, restul de peste 107.000 lei rămânând în buzunarul ASF şi al asigurătorilor", precizează comunicatul.

Reprezentanţii patronatelor din transporturile rutiere au transmis marţi două solicitări, una către ASF, prin care au solicitat raportul integral realizat de compania de consultanţă Milliman, şi una către primministrul Dacian Cioloş, pentru stabilirea unei întâlniri urgente până săptămâna viitoare pentru a discuta reducerea imediată a tarifelor poliței de răspundere civilă auto, în caz contrar fiind necesară coordonarea unor acţiuni de protest la nivel naţional.

Potrivit unui comunicat al Autorităţii, prima medie RCA pentru transportatori a crescut cu 52,7% în ultimele 12 luni, în marja plafonului de 50% convenit prin Protocolul din decembrie 2015.  De asemenea, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu Negriţoiu, a declarat într-un interviu acordat Agerpres că nu poate pune la dispoziţia transportatorilor raportul integral realizat de compania de consultanţă Milliman deoarece acesta conţine date individuale despre societăţile de asigurări, care nu sunt supuse publicării.    

 

Patronatele din transporturi afirmă că Autoritatea de Supraveghere Financiară publică "o ciorbă" de date, în care ia în calcul toate tipurile de vehicule, de la autoutilitare de până la 3,5 tone la autocamioane de peste 16 tone până la vehicule de transport persoane cu până la 18 locuri sau autocare cu peste 40 de locuri, oferind opiniei publice o medie aritmetică diferită de realitate.

Cele mai citite

Părerea românilor despre cazinourile pe bani reali

În momentul de față se discută foarte mult la nivel național despre cazinouri și platforme care oferă jocuri pe bani reali. Operatorii de jocuri...

Sorin Grindeanu, la Abu Dhabi: „România îşi doreşte expertiză şi finanţare din partea Emiratelor Arabe Unite”

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a discutat, joi, la Abu Dhabi, despre extinderea parteneriatului dintre România şi Emiratele Arabe Unite, ţara noastră dorind...

Președintele COSR confirmă: „Șansele Simonei Halep de a primi un wild card la Jocurile Olimpice sunt importante”

Preşedintele Comitetului Olimpic şi Sportiv Român (COSR), Mihai Covaliu, a declarat că şansele Simonei Halep de a primi un wild card la Jocurile Olimpice...
Ultima oră
Pe aceeași temă