16.5 C
București
marți, 16 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăStatul ar putea construi jumatate din autostrada Bechtel

Statul ar putea construi jumatate din autostrada Bechtel

Datoriile bugetare a 12 mari companii (cele mai multe din sectorul minier sau transporturi) reprezinta aproape 60% din costul total al autostrazii Bors-Brasov. Astfel, potrivit ultimei actualizari a listei datornicilor efectuate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, cele 12 entitati insumeaza restante la plata obligatiilor catre stat de circa 7,5 miliarde lei noi (aproximativ 2,1 miliarde euro).
Spre comparatie, costul total al unui proiect major de infrastructura, cum este autostrada Bors-Brasov, este de circa 3,67 miliarde euro. Suma ar putea fi la fel de bine folosita pentru reabilitarea unei parti majore a sistemului de alimentare cu apa si canalizare la nivelul intregii tari (o afacere de circa 6 miliarde euro).

Inlesniri la plata pentru campionii datornicilor

Topul primilor 12 mari datornici la bugetul statului este dominat de companiile din sectorul mineritului, al productiei de energie si al transporturilor feroviare. Doar o parte din aceste companii sunt in procedura de executare silita, pentru unele dintre ele statul roman preferand tratamente mai blande, precum acordarea de inlesniri la plata sau administrarea speciala.
Dupa recalcularea penalitatilor si a diverselor dobanzi de intarziere, pe primul loc in topul datornilor a trecut detasat Compania Nationala a Huilei. Pentru ca tot nu prea mai are ce executa silit, statul roman a acordat inlesniri la plata pentru acest contribuabil care a reusit sa acumuleze restante de circa 2,179 miliarde lei noi. Cu acesti bani s-ar putea acoperi destul de usor, spre exemplu construirea a circa 16.000 de apartamente noi.
CFR ocupa pozitia a doua in clasamentul datornicilor, cu restante de circa 1.956 miliarde lei noi, fiind urmat la distanta destul de mare de SC Inchidere – Conservare Mine (care ar avea de platit catre cele patru bugete aproximativ 1,115 miliarde lei noi). In cazul ambelor companii a fost demarata procedura de executare silita. Tractorul Brasov (in administrare speciala) are restante de 426,8 milioane lei noi, Minvest Deva cu toate filialele sale (in executare silita) datoreaza circa 380 milioane lei noi, Termoelectrica (in asteptarea avizului de la Consiliul Concurentei, pentru stergerea restantelor) – 352 milioane, UCM Resita – 279 milioane lei, iar Turnu SA – 275,5 milioane.

Daniel Popa
Daniel Popahttp://daniel-popa
Daniel Popa, sef departament Corespondenti
Cele mai citite

Horia Constantinescu a demisionat din fruntea ANPC și va candida din partea PSD la Primăria Constanța

Horia Constantinescu a demisionat de la șefia ANPC. Constantinescu a anunțat, luni, că a semnat cererea de demisie din funcţia de preşedinte al Autorităţii...

Lucian Bode a văzut șacalii. Cine-i prinde?

Învățat despre utilitatea glonțului magic, Lucian Bode a lansat cel mai consistent mesaj de campanie electorală: “În vremuri grele, apar șacalii, care așteaptă un...

Tesla se restructurează: mai mult de 10% din angajații companiei la nivel global vor fi puși pe liber

Tesla va concedia peste 10% din cei 140,473 de angajaţi ai companiei la nivel global, potrivit unei note interne redactată de Elon Musk, scrie...
Ultima oră
Pe aceeași temă