Romania este o tara viticola ce ocupa locul 5 in Europa in ceea ce priveste suprafetele cultivate cu vita de vie. Vinul a fost, chiar si in perioada de tranzitie de la economia de comanda la o economie de piata, unul dintre foarte putinele produse romanesti care au inregistrat o balanta comerciala excedentara, importurile reprezentand mai putin de 15% din valoarea exportului.
Valoarea importurilor s-a dublat
Aceasta situatie risca insa sa se schimbe daca nu se intervine cu determinare pentru sprijinirea exportatorilor, sustine Patronatul Viei si Vinului. Cele mai recente date puse la dispozitie de Ministerul Agriculturii indica faptul ca, in primele 9 luni ale anului 2005, Romania a exportat cu 55 mii hl mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut (exportul a scazut de la 264.863 hl la 209.399 hl, ceea ce inseamna o reducere cu 21%), incasand 13,56 milioane euro (cu 10,5% mai putin decat in anul precedent). In plus, in aceeasi perioada, importurile de vinuri au crescut cu peste 122% cantitativ, iar valoarea acestora s-a dublat. Daca in primele trei trimestre ale anului 2004 Romania importa 6.633 hl de vin, in perioada ianuarie-septembrie 2005 cantitatea importata a crescut la 14.738 hl, aceasta crestere datorandu-se, in special, importurilor din Republica Moldova, dar si celor din Franta, Italia si Ungaria.
Caderea exportului se accentueaza
Daca ritmurile de evolutie ale importului si exportului se mentin, in prima jumatate a anului 2008 Romania se va transforma, dintr-o tara net exportatoare de vin, intr-o piata de desfacere nu numai pentru vinurile din Europa, ci si pentru cele din Republica Moldova. Pentru a preintampina o astfel de situatie, sectorul vitivinicol romanesc trebuie sustinut mult mai puternic.
In urma finalizarii strategiei de export a Romaniei, sectorul vin si produse derivate din vin a fost numit ca sector strategic. Unul dintre efectele imediate il constituie initiativa Departamentului de Comert Exterior, care a propus in cadrul Consiliului pe Produs de la inceputul acestei luni initierea unui program complex de branding de ramura care isi propune pozitionarea corecta a vinului romanesc pe pietele externe, in special in Federatia Rusa, Marea Britanie, SUA, Germania, Japonia, China.