Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Romania ofera printre cele mai mari oportunitati companiilor de retail

Romania, alaturi de China, Turcia, Vietnam, Rusia, Bulgaria si India, ofera cele mai mari oportunitati de investitii pentru companiile de retail si producatorii de bunuri de consum, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta ...

Share

Rl online 0 comentarii

13.10.2005 - 00:00
Romania, alaturi de China, Turcia, Vietnam, Rusia, Bulgaria si India, ofera cele mai mari oportunitati de investitii pentru companiile de retail si producatorii de bunuri de consum, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta PricewaterhouseCoopers(PwC). Potrivit raportului, Rusia, Romania si Bulgaria sunt pentru primul an in lista tarilor care ofera cele mai bune oportunitati de investitii in acest sector.
In opinia specialistilor PwC, piata de retail si cea de bunuri de consum din Romania sunt in crestere, in timp ce constrangerile si riscurile de pe piata sunt clasificate drept nesemnificative. De asemenea, nivelul vanzarilor de retail pe cap de locuitor in Romania este de 630 de dolari, in comparatie cu 2.000 de dolari in Ungaria, Cehia sau Polonia. Aceste cifre arata potentialul pietei romanesti, daca se ia in considerare cresterea economica medie preconizata la 4-5% pentru urmatorii ani. In anul 2004, in Romania activau cinci hypermarketuri, 80 de supermarketuri si 30 de magazine de tip discount.

Jucatorii

Cei mai importanti jucatori de pe piata sunt Carrefour, cu patru hypermarketuri si cu vanzari nete in 2004 de 222 milioane de euro, Rewe - cu 15 supermarketuri Billa si patru magazine XXL Mega Discount, Metro - cu 21 de magazine cash and carry si vanzari nete, anul trecut, de 1,039 miliarde de euro. De asemenea, Metro mai detine si sapte magazine de bricolaj Praktiker, care au inregistrat anul trecut vanzari de 62 milioane de euro. Alti retaileri importanti sunt grupul Altex, care controleaza 110 magazine de produse electrice si electrocasnice, si Nova Group, detinatorul magazinului Unirea.
Si sectorul producatorilor de alimente este bine reprezentat, un numar important din segmente fiind dominate de investitori straini. De exemplu, sectorul bauturilor este dominat de investitori greci si austrieci, cel al aparaturii electronice si electrice de cei turci si suedezi, sectorul lactate de danezi, iar agricultura de italieni si americani.
Printre cei mai importanti actori de pe piata se numara Covalact-Campina, Danone, Dorna, Friesland, Hochland, Prodlacta - produse lactate, Argus, Interoil (Bunge), Muntenia, Unirea, Olpo Ulei - ulei.
In industria procesarii carnii printre cele mai importante companii se numara Agricola International, Aldis, Angst, Avicola Bacau, Cristim, Caroli si Tabco Campofrio, iar in sectorul bauturilor Brau Union, Coca-Cola, Ursus Romania, European Drinks, Interbrew, Quadrant Amroq. Chipita Romania, Excelent, Kraft, Nestle, Orkla Foods, Star Foods si Supreme Chocolat sunt reprezentanti pentru sectorul dulciuri si snacks.
In ceea ce priveste jucatorii de pe piata produselor nealimentare, studiul aminteste de Braiconf, Beiersdorf, Arctic, British American Tobacco, Electrolux, Jolidon, Colgate Palmolive etc.

Achizitii si fuziuni

O serie de companii romanesti si straine au achizitionat cote de piata importante prin achizitii si fuziuni. Cele mai importante dintre acestea sunt achizitionarea pachetului majoritar al companiei Flanco de catre fondul de investitii DBG Eastern Europe II, preluarea a 100% din actiunile companiei Comtim de catre grupul american Smithfield. Alte tranzactii importante au fost achizitionarea de catre producatorul mondial de bere SAB Miller a fabricii Aurora Brasov si preluarea producatorului de snacks Star Foods de catre grupul PepsiCo si General Mills.

Competitie in crestere

Produsele de marca si marcile proprii au castigat teren si cote de piata, in defavoarea celor non-brand, primele dintre ele devenind accesibile pentru majoritatea consumatorilor. Marcile proprii, care sunt dezvoltate mai ales de lanturile de retail, sunt inca la faza incipienta, dar se extind foarte repede. Avand in vedere toate aceste elemente, raportul PwC apreciaza ca in perioada urmatoare competitia va creste, pe fondul intrarii pe piata a operatorilor noi si al extinderii celor deja prezenti. O serie de lanturi internationale si-au anuntat intentiile de extindere pe piata romaneasca in acest an - Rewe cu magazinele Penny Markt, Tengelmann cu reteaua Plus, iar grupul Schwarz cu hypermarketurile Kaufland. Aceste magazine se vor deschide in Bucuresti si in orasele importante in urmatorii patru sau cinci ani. Specialistii din industrie considera ca segmentul hypermarketurilor si al supermarketurilor va inregistra o accelerare a cresterii, mai ales in afara Bucurestiului. Printre cele mai atractive regiuni din Romania sunt Bucuresti si regiunile invecinate, vestul tarii, nord-estul si centrul. Regiunile mai putin atractive, precum cele din nord-estul si sud-vestul Romaniei, pot oferi, de asemenea, cateva avantaje pentru cei care vor intra mai tarziu pe piata, deoarece sunt nedezvoltate si mai putin concurentiale.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...