Romania este printre tarile care ofera posibilitatile cele mai bune pentru investitii in comertul en-detail si in sectorul marfurilor de consum, reiese din raportul publicat in luna octombrie de compania PricewaterhouseCooprs (PwC). Raportul desemneaza sapte tari care ofera astfel de posibilitati: China, India, Turcia, Vietnam, Rusia, Romania si Bulgaria, ultimele trei fiind debutante.
Expertii de la compania PwC sustin ca patrunderea pe o piata sau pe mai multe piete care prezinta un factor de crestere ridicat este un imperativ strategic pentru comerciantii produselor en-detail. In aceasta ancheta au fost incluse 20 dintre tarile care au potentialul cel mai ridicat de dezvoltare din Asia si din Europa Centrala si de Est. S-a constatat ca, in ambele zone, hipermarketurile, magazinele cu discount si magazinele specializate sunt un format pre-dominant in cadrul vanzarilor en-detail.
Numai 10 la suta dintre bucuresteni prefera magazinele traditionale
Conform datelor oferite de PwC, in jur de 33 la suta dintre locuitorii Bucurestiului isi fac cumparaturile la hipermarketuri, supermarketuri, magazine cu discount si “cash and carry” (forma de comert cu autoservire pe baza de legitimatie de acces). Numai 10 la suta dintre bucuresteni prefera magazinele traditionale, in timp ce 57 la suta prefera o combinatie intre stilul vechi si stilul nou. Consumatorul modern isi face cumparaturile de obicei cam o data pe saptamana sau chiar mai rar, preferand magazinele mari. In Romania marcile consacrate si cele locale castiga simultan popularitate si cate un segment din piata.
Sectorul marcilor proprii, in faza incipienta
Raportul evidentiaza ca parteneriatul cu firmele locale este cea mai profitabila strategie de patrundere pe pietele prioritare pentru investitori noi sau investitori straini. In Romania s-au impus, ca si in Bulgaria, formatele moderne de comercializare a produselor.
Totusi, sectorul marcilor proprii romanesti se afla inca in faza incipienta. Marci proprii sunt oferite de catre lanturile de magazine si se impun destul rapid in cadrul vanzarilor de produse alimentare. In Romania marci proprii detin Billa, Cora, Carrefour, Metro, XXL si Mega Image.
PwC asteapta ca, odata cu intrarea unor noi participanti, a unor companii straine si a unui lant de comercializare en-detail, sa creasca concurenta din Romania. Analistii de la PwC se intreaba daca piata va putea totusi sa preia aceasta concurenta acerba.
Ingrijorari dupa aderare
In acelasi timp, aderarea la UE va crea in cadrul acestui sector unele dificultati. Aderarea va impune comerciantilor en-detail noi prevederi legislative legate de TVA, apararea intereselor consumatorului, folosirea unei maini de lucru calificate s.a.m.d. PwC avertizeaza ca unele intreprinderi mici sau mijlocii din sectorul marfurilor de consum s-ar putea sa nu supravietuiasca, dupa aderarea la UE, deoarece nu vor putea sa faca fata noilor reglementari.