Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Programarea robotilor de la General Electric si Ford este realizata de romani

Industria din Romania este in plina retehnologizare, dar, chiar si asa, marea majoritate a unitatilor de productie sunt inca in prima faza de automatizare. Competitorii lor din lumea larga s-au orientat catre liniile robotizate, care constituie ...

Share

Dina Radulescu 0 comentarii

06.10.2005 - 00:00
Industria din Romania este in plina retehnologizare, dar, chiar si asa, marea majoritate a unitatilor de productie sunt inca in prima faza de automatizare. Competitorii lor din lumea larga s-au orientat catre liniile robotizate, care constituie generatia a treia a procesului de automatizare. Companiile romanesti care sunt utilate cu asa ceva pot fi numarate pe degete.
Cei care inteleg ca acesta este trendul in ceea ce priveste industrializarea au sansa sa vada si sa afle cum pot fi utilizati robotii industriali chiar in aceste zile, la TIB. Firma canadiana care a adus aceste masini de ultima ora este partener al unor giganti precum General Electric, Ford sau Panasonic si are filiale in Canada, SUA si Mexic. Este un competitor serios al departamentelor de service intern pentru liniile robotizate detinute de colosi precum ABB. Este, o firma romaneasca daca tinem seama de faptul ca a fost infiintata de un roman, pentru care acum lucreaza aproape 30 de oameni, din care 25 sunt ingineri romani stabiliti in Canada, langa Toronto.
Cornel Cosma, presedintele companiei New Age Robotics & Controls Inc., a lucrat la Dacia Pitesti si a plecat din tara, ilegal, in anul 1986. Dupa un an de sedere in Germania, a trecut in Canada, unde, timp de aproape o jumatate de an, nu si-a putut gasi nimic de lucru. In Romania terminase Facultatea de Electrotehnica de la Craiova, lucrase intr-o fabrica de autoturisme, apoi in Germania, intr-o fabrica de roboti, dar in Canada nu a fost considerat a fi bine calificat. Dupa un an si jumatate, a pus bazele unei companii de reparatii electrice si mecanice pentru roboti. Vorbim despre prima companie independenta din Canada care a reparat cartele electronice pentru roboti si a intrat in competitie cu sectiile de service ale unor colosi recunoscuti pe plan international. "In general, cei care fac electrotehnica nu se prea pricep la mecanica si invers, povesteste Cosma. Eu le stapaneam pe amandoua foarte bine, mi-au placut inca din copilarie. Asa ca, dupa cativa ani de service, am cumparat roboti la mana a doua, am angajat cativa ingineri si am pornit la treaba. Lucrurile au luat amploare, iar acum avem clienti precum General Electric, Ford si furnizorii lor mai mici, pentru care facem instalatii industriale la cheie, noi fiind specializati pe orice aplicatii ce includ automatizari cu roboti".
Cosma aseamana situatia din Romania cu cea de acum cinci ani din Mexic. Nevoia de roboti exista si in tara noastra, dar trebuie sa se mai dezvolte, in principal, industria producatoare de autovehicule. Aceasta, impreuna cu industria orizontala, este cea mai mare consumatoare de roboti. Producatorii romani nu au bani suficienti, dar, daca vor sa se dezvolte si sa reziste in lupta acerba cu piata globalizata extrem de competitiva, vor fi nevoiti sa se alinieze noilor standarde. "Turcii au roboti si am inteles ca sunt candidati sa devina furnizori pentru Dacia, spune Cosma. Cerinta pentru roboti deriva din calitate si din necesitatea de a reduce drastic costurile. Un robot este articulatia unei linii automatizate, fiind programat sa inlocuiasca un operator. Daca ai 5-6 sisteme pe care le inlocuiesti cu un robot sau cu un grup de roboti, ai toate sansele sa mentii produsul fabricat astfel in Romania si job-ul aferent lui. Oricat de ieftin ar munci chinezul, nu poate lucra chiar gratis, fara pauze si fara sa i se asigure macar lumina. Iar un robot poate fi programat sa faca mai multe operatii. O masina care taie metal numai asta face, taie plan si costa o multime de bani. Un robot are viziune spatiala - taie, debavureaza, slefuieste, finiseaza, nu mai vorbim de boli profesionale (precum silicoza), si costa mai putin. Noi am adus in stand numai roboti ca unitati separate, pentru ca sunt destui ingineri in Romania capabili sa ii integreze in solutii, asa cum facem in Canada. Sasiul din fata de la Hummer sau lonjeroanele si scaunele de la Chrysler sunt realizate pe instalatii facute de noi".

Citește totul despre:

Comentarii

loading...