10.4 C
București
luni, 22 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăPrimăria Capitalei: 30 de milioane de euro cheltuite degeaba

Primăria Capitalei: 30 de milioane de euro cheltuite degeaba

Primăria Capitalei ar putea rămâne fără sediu, deşi a cheltuit 9,7 milioane euro – bani pe care i-a plătit până acum pentru chiria clădirii din Splaiul Independenţei. În plus, vechiul sediu, aflat acum în renovare, este departe de a fi gata, deşi sumele alocate lucrărilor au depăşit 20 de milioane de euro.

În martie 2010, Primăria Capitalei s-a mutat cu chirie ­într-un imobil privat, pentru a permite consolidarea şi reabilitarea clădirii vechi din centrul Bucureştiului în care îşi desfăşurase până atunci activitatea. Contractul de chirie a fost încheiat în 2009 pentru un imobil cu suprafaţa de 12.576 de metri pătraţi, pentru care municipalitatea urma să plătească 17,9 euro pe metru pătrat, fără TVA. Încă de la început, în contract a fost stipulată clauza potrivit căreia municipalitatea putea să cumpere, la un moment dat, clădirea în care stătea cu chirie. Numai că, în iunie 2010, firma care deţinea spaţiul l-a vândut către o altă societate. Concomitent, Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) a aprobat un act adiţional la contractul iniţial, prin care chiria pentru un metru pătrat scădea la 14,4 euro. La această sumă se adăuga însă TVA, iar suprafaţa închiriată creştea cu aproape patru sute de metri, ca urmare a construirii unor lifturi exterioare.

După trei ani de contract, s-a ajuns ca Primăria Bucureştiului să plătească din bugetul public 9,7 milioane de ­euro numai pentru chirie. În 2013, deşi exista posibilitatea ca imobilul să fie cumpărat de municipalitate, viceprimarul Marcel Nicolaescu a anunţat că nu se mai doreşte acest lucru deoarece, în toamna lui 2014, cel mai târziu, instituţia va reveni în vechea clădire, ale cărei renovări ar fi urma să fie finalizate.

Ce spune primarul general

Decizia a fost respinsă de CGMB, astfel încât, în cele din urmă, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, a fost nevoit să declare că toate demersurile pentru achiziţionarea imobilului nou au fost deja făcute, iar dacă proprietarul va accepta, chiria plătită timp de trei ani va fi scăzută din preţul final de cumpărare. “Noi am făcut toate diligenţele necesare. Condiţia în contract este foarte clară, aceea că sumele folosite până acum timp de trei ani la chirie vor fi scăzute din preţul imobilului, aşa că, dacă şi proprietarul va fi de acord, aceasta va putea fi cumpărată”, a menţionat ­Sorin Oprescu. Primarul a precizat că tranzacţia va fi efectuată abia după ce se finalizează evaluarea.

Preţ dublu pentru jumătate din lucrări

Dar, pe lângă bâlbele legate de noua clădire, şi procesul de reabilitare a vechiului sediu al municipalităţii, din Bulevardul Regina Elisabeta a ridicat unele suspiciuni. Renovarea a început în anul 2009 şi trebuia să fie finalizată în 2012, la o sumă iniţială de 10 milioane de euro. „Clădirea a fost expertizată în 2005 de către S.C. PROESCOM S.R.L. Soluţia propusă pentru consolidare a fost aceea a metodei de izolare a bazei clădirilor, în acest sens fiind elaborat şi pro­iectul de către S.C. PROESCOM S.R.L. Valoarea totală aprobată a investiţiei a fost de 10.542.137 euro fără TVA”, se arată într-un Referat de Specia­litate al PMB. Dar, la doi ani de la începerea lucrărilor, sumele plătite s-au dublat şi clădirea este departe de a fi finalizată. Explicaţia lui Sorin Oprescu a fost una neaşteptată – prima soluţie tehnică agreată nu era suficient de sigură din punct de vedere seismic. Ciudat este faptul că, cu doar patru ani în urmă, tocmai din motive de siguranţă seismică fusese aleasă această soluţie tehnică. Acum, edilul anunţă că lucrările ar putea fi gata la sfârşitul anului 2014.

Fostul viceprimar Mircea Raicu, în prezent consilier general din partea PDL, ne-a declarat că sunt slabe speranţe ca lucrările să fie gata în următorii doi ani.“ Iniţial era vorba de zece milioane de euro şi au ajuns să plătească până acum două-zeci de milioane. Despre lucrări ce să mai spunem? Am înţeles că abia au terminat consolidarea şi încă nu s-au apucat de renovarea clădirii. Cu siguranţă nu vor termina anul acesta. Ar fi fost bine ca Primăria să cumpere sediul în care stă cu chirie acum. El a fost evaluat la aproximativ 11 milioane de euro înainte de criza din imobiliare. Dar chiar dacă ar fi acesta preţul final, tot ar fi mai bine să îl cumpărăm având în vedere că noi am plătit chirie zece milioane până acum.”

Cele mai citite

Simona Halep s-a retras oficial de la Madrid! „Experienţa îmi spune să nu mă grăbesc”

Simona Halep a anunţat că s-a retras de la turneul WTA 1.000 de la Madrid, care va avea loc în perioada 23 aprilie-5 mai. „Din...
Ultima oră
Pe aceeași temă