In 2004, 37,9% din IMM-uri n-au facut nici o investitie, iar 46,1% au realizat investitii de mica amploare. Agentia Nationala pentru Intreprinderile Mici, Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC) a realizat, in perioada aprilie-iunie 2005, un sondaj in randul intreprinzatorilor romani privind “Situatia si nevoile IMM-urilor din Romania”. Doar 14,3% din firme au avut investitii mari, se mai arata in sondajul ANIMMC.
O alta concluzie ingrijoratoare a studiului este aceea ca, la momentul sondajului, o treime din IMM-uri nu aveau in plan nici un fel de investitie. In sectorul hoteluri si restaurante, situatia era diferita fata de acest tablou general – majoritatea intreprinderilor de profil au facut investitii mici (73,3%) sau mari (25,3%). Pentru celelalte sectoare investigate, ponderea IMM-urilor care n-au efectuat nici o investitie variaza astfel: agricultura si pescuit – 48,1%, transport si comunicatii – 46,8%, alte servicii – 43,3%, comert – 39,6%, industrie si energie – 33,4% si constructii – 28,2%.
In medie, doar o treime din IMM-uri au reusit introducerea unor produse noi pe piata. Cele mai ridicate procente la capitolul “produse noi introduse pe piata” sunt inregistrate de IMM-urile din industrie si energie (37,3%), comert (35,1%) si agricultura (29,9%). Produsele nou introduse pe piata au fost marfuri din import (45,5%) si marfuri create de alte firme din Romania. Abia pe locul al treilea s-au aflat produsele create de firma proprie.
Sondajul ANIMMC mai arata ca 45,1% din IMM-uri cred ca problemele cu care se confrunta sunt in slaba masura intelese de Guvern. Firmele investigate au recunoscut ca nu prea sunt interesate de trimiterea managerilor si a angajatilor la cursuri de perfectionare, si nici de colaborarea cu firmele specializate in consultanta.