Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

In Romania, bursele de marfuri sunt complet ignorate

La ora actuala, in Romania bursele de marfuri sunt complet ignorate si nu beneficiaza de un cadru legislativ. Asta, in ciuda faptului ca a existat o traditie in domeniu in perioada interbelica, introdusa prin Legea Madgearu, in 1929. Traditia ...

Share

Rodica Daniciuc 0 comentarii

14.07.2005 - 00:00
La ora actuala, in Romania bursele de marfuri sunt complet ignorate si nu beneficiaza de un cadru legislativ. Asta, in ciuda faptului ca a existat o traditie in domeniu in perioada interbelica, introdusa prin Legea Madgearu, in 1929.
Traditia a fost reinnodata, firav, dupa 1989, prin Ordonanta Guvernului 69/1997 privind bursele de marfuri, dar intrerupta apoi brutal de catre guvernarea PSD, care a abrogat-o. Vidul legislativ in materie a fost amplificat de catre PSD prin adoptarea Legii 297/2004 privind piata de capital, care abroga Legea 512/2002 pentru aprobarea OUG 27/2004 privind pietele reglementate de marfuri si instrumentate financiar derivate.
In concluzie, pana acum, in Romania bursele de marfuri - ca institutii esentiale ale unei economii de piata - au fost complet ignorate.
O astfel de bursa de marfuri administreaza toate tipurile de piete pe principii si reguli de transparenta - ofera informatii despre preturi, volume de tranzactionare; acorda acces nediscriminatoriu si tratament echitabil membrilor si clientilor la instrumentele tranzactionate intr-un mediu organizat si reglementat, pe principii concurentiale; permite manifestarea libera a raportului cerere-oferta, bursa constituindu-se intr-o adevarata oglinda a nevoilor si intereselor agentilor economici; ofera protectia si siguranta participantilor la sistem prin existenta unor mecanisme garantate ale tranzactiilor.

O propunere care respecta legislatia europeana

Exista deja in procesul legislativ o propunere privind organizarea si functionarea burselor de marfuri, initiata de sapte senatori, apartinand tuturor grupurilor parlamentare, membri ai Comisiei de buget si ai celei economice. Propunerea a fost intocmita prin luarea in considerare a legislatiei europene si a programului de guvernare al Coalitiei D.A., fiind sustinuta ca un proiect ce raspunde cerintelor de organizare si reglementare a unei piete libere. Bursa de marfuri este infiintata ca societate comerciala pe actiuni avand ca principal obiect de activitate administrarea pietelor organizate, precizeaza initiatorii. Bursa poate desfasura si activitati conexe, cum ar fi administrarea si comercializarea sistemelor informatice, specifice burselor de marfuri. Nivelul minim al capitalului social trebuie sa fie de 1 milion de euro, propun initiatorii.
Proiectul lanseaza si o piata mixta, ca o piata care combina elemente ale pietei la disponibil si ale pietei licitatiilor, necesara pentru introducerea la tranzactionare a unor marfuri sau a unor produse noi, sustin initiatorii. Piata la disponibil este administrata in scopul tranzactionarii contractelor spot si forward, care asigura livrarea fizica de marfa. Piata licitatiilor este constituita ca o piata deschisa participarii oricarei persoane fizice sau juridice ce doreste sa obtina cea mai buna marfa, la cel mai bun pret si, nu in ultimul rand, piata creantelor este o piata cu efecte benefice asupra diminuarii blocajului economic.

Tranzactionarea creantelor comerciale

Efectele benefice ale unei burse de marfuri s-ar simti si pe piata creantelor, afirma initatorii.
Un aspect negativ aparut in cadrul relatiilor economice din Romania este reprezentat de lipsa disponibilitatilor banesti, a numerarului, ori a disponibilului in cont. Prin neincasarea la timp a creantelor, creditorii societatilor comerciale, ai societatilor nationale ori ai regiilor nationale sau autonome au suferit prejudicii considerabile. Fenomenul a condus la blocaj financiar, care ameninta dezvoltarea economiei nationale. Pentru deblocarea financiara a economiei, se propune tranzactionarea creantelor comerciale intr-un mediu organizat si reglementat, astfel incat sa se obtina o lichiditate pentru creante comerciale, asigurandu-se controlul si eficienta procedurilor.

De la bursa cerealelor pana la cea a lemnului

Pretul corect si real al produselor agricole, cu preponderenta al cerealelor, ar putea fi obtinut prin crearea mecanismelor de introducere a acestora la tranzactionare pe pietele administrate de o bursa de marfuri, sustine proiectul. In plus, este enuntata si organizarea unei piete pentru valorificarea produselor miniere in conditiile unei piete libere, deschiderea si liberalizarea pietei energiei.

Citește totul despre:

Comentarii