10.5 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIn doar cinci luni, rafinăriile au scumpit cu un sfert benzina

In doar cinci luni, rafinăriile au scumpit cu un sfert benzina

Preţul benzinei la pompă a crescut în primele cinci luni mai mult decât în UE 28 (11%). În pofida exploziei preţurilor la benzină, Petrom, principalul actor pe această piaţă, a înregistrat un profit în scădere cu 68% faţă de primul trimestru al anului trecut.

Deţinătoare a unor resurse ce o situează pe locul patru european la capitolul rezerve de ţiţei, potrivit estimărilor publicaţiei„Oil Gas Journal”, România este totodată campioană la scumpirile la carburanţi. De la începutul acestui an preţul benzinei, în special, a explodat, acest tip de carburant apropiindu-se vertiginos de valoarea de 6 lei litrul.

Creşterile de preţuri le-au depăşit pe cele înregistrate în Austria, ţara de origine a principalului producător de carburanţi din România, respectiv OMV Petrom, dar şi pe cele din UE 28. Benzina s-a scumpit la poarta rafinăriilor (fără taxe adică) cu 24,36% în România, cu 23% în UE 28 şi doar cu 17% în Austria. Cum taxele incluse în preţul final, respectiv acciza şi TVA, s-au menţinut la acelaşi nivel, în preţurile finale impactul a fost mai mic. Majorările s-au simţit în cazul benzinei în proporţie de 12,33% în România, 11,21% în UE 28 şi de 8,7% în Austria. În cazul motorinei, majorările în România, UE 28 şi Austria au fost de 13,41%, 13,38% şi, respectiv, de 6,8% dacă vorbim de preţuri fără taxe. Scumpirile au fost de 7,5%, 7,79% şi 3,85% în cazul preţurilor fără taxe (vezi tabel).

Care sunt cauzele scumpirilor?

Oficiali ai Petrom nu au răspuns ieri solicitărilor României libere privind cauzele scumpirii carburanţilor din România peste media UE 28 şi cu mult peste unele ţări ale UE, printre care şi Austria. În situaţii similare însă, oficialii Petrom au pretins că, de fapt, cauzele ţin de conjunctura mondială şi că ei chiar au acoperit din buzunar o parte a creşterilor. Ar fi trei factori care pun presiune pe creşterile de preţuri, anume taxele puse de stat, cursul de schimb dolar – leu (deși ţiţeiul este obţinut local, Petrom ia în calcul cotaţia monedei americane) şi cotaţiile la bursele internaţionale ale carburanţilor. În prezent, leul s-a devalorizat faţă de dolar cu 9% în ultimele luni, cotaţia benzinei a crescut la nivel internaţional cu 30%, peste cea a motorinei (în creştere cu 19%).

Există însă și alte explicaţii posibile. În primul trimestru al acestui an profiturile Petrom au scăzut drastic. Petrom a raportat în primul trimestru un profit net de 345 milioane lei, în scădere cu 68% comparativ cu perioada similară a anului trecut, iar afacerile companiei au ajuns la 4,2 miliarde de lei, cu 19% mai mici faţă de primele trei luni din 2014. Sectorul de explorare şi producţie, principalul centru de profit al companiei, a fost puternic afectat de scăderea cu circa 50% a barilului de petrol, spun reprezentanţii Petrom. Este posibil ca Petrom să fi pus presiune pe preţul benzinei pentru a-şi recupera parţial din scăderea profiturilor. Aceasta deoarece creşteri ale preţurilor la motorină riscă să ducă la scăderi drastice ale consumului, transportul rutier profesionist fiind tentat să alimenteze din alte ţări.    

Cele mai citite

Părerea românilor despre cazinourile pe bani reali

În momentul de față se discută foarte mult la nivel național despre cazinouri și platforme care oferă jocuri pe bani reali. Operatorii de jocuri...

Ce trebuie să ai în vedere atunci când dorești să achiziționezi o barcă?

De la mic la mare, cu toții simțim o atracție deosebită pentru întinderile de apă. Când eram mici, mergeam la râu sau mare și...

Urzicile: Delicii Verzi Pline de Nutrienți și Beneficii pentru Sănătate

Urzicile, deși adesea evitate din cauza proprietăților lor iritante la contactul cu pielea, sunt o sursă valoroasă de nutrienți și au numeroase beneficii pentru...
Ultima oră
Pe aceeași temă