Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cum sa va intelegeti bine cu seful dificil

Daca veti avea cu el o relatie deschisa, dar nu foarte familiara, si veti comunica des, tensiunile vor fi absente.Una dintre principalele cauze pentru care angajatii demisioneaza este data de atmosfera ostila de la serviciu si de ...

Share

Costin Burlacu 0 comentarii

21.09.2009 - 00:00

Daca veti avea cu el o relatie deschisa, dar nu foarte familiara, si veti comunica des, tensiunile vor fi absente.

Una dintre principalele cauze pentru care angajatii demisioneaza este data de atmosfera ostila de la serviciu si de neintelegerile cu seful direct. Pentru ca schimbarea locului de munca sa nu fie cauzata de cearta cu un sef, este bine ca subalternul sa stie cum sa faca astfel incat sa poata avea o relatie  de lucru normala cu orice superior. De altfel, in relatia sef-subordonat, explica Sorin Faur, director de resurse umane la compania BDO Conti Audit, cele mai multe probleme apar din cauza unui deficit de comunicare. Acesta poate fi provocat de o slaba organizare interna sau de "actorii relatiei".

Nu raspundeti cu agresivitate
Un lucru care se intampla des si pe care consilierul in cariera Eduard Ezeanu, de la Career Experts, nu-l recomanda, este ca angajatul sa devina si el rau, agresiv cu seful sau. "Desi angajatul se poate simti indreptatit sa aiba acest comportament, in mod practic, el nu produce rezultate, ci doar mareste conflictele", explica expertul.

Escaladarea conflictului, spune si Sorin Faur, echivaleaza cu a pune paie pe foc: "Daca intrati in morisca lui «eu am dreptate», s-a terminat cu strategia de mediere". Solutia vine din "recuperarea comunicarii", printr-un efort de intelegere reciproca a celuilalt, atat ca om, cat si ca subordonat, respectiv superior. "Cel mai bine functioneaza un stil de comunicare clar si onest, insa cu tact si respect", explica specialistul Eduard Ezeanu.

Incercati sa vedeti unde e problema
"Ganditi-va la aspectele care va diferentiaza (varsta, inteligenta, temperament – n.r.) si cautati sa intelegeti daca nu cumva seful este incompetent si incearca sa mascheze acest lucru prin duritate. Ulterior, incercati sa va raspundeti la intrebari legate de durata, conjunctura si momentul in care isi manifesta acest comportament", sfatuieste Sorin Faur. Pe de alta parte, s-ar putea ca seful sa vi se para un dur si un ursuz, insa este foarte posibil ca asta sa nu aiba absolut nici o legatura cu dumneavoastra.

 Poate ca el are probleme acasa, poate-l doare ceva sau, pur si simplu, este indispus. Mai exista varianta ca seful sa fie, de fapt, o persoana timida, care foloseste atitudinea verbala agresiva pentru ca, de fapt, se teme de comunicare si de deschidere. In orice caz, incercarea de a rezolva problema, printr-o discutie, este recomandat a avea loc atunci cand seful este intr-un moment de confort, de exemplu, cand este la cafea sau la tigara. "Ca strategie de utilizat intr-o astfel de conjunctura, diplomatia este cea mai indicata, insa, din pacate, multi angajati nu stiu sa abordeze asa lucururile", este de parere business-coach-ul Alin Ghizasan.

Fara imbufnari!
Specialistii in resurse umane spun ca, dupa diagnosticarea problemei, puteti trece la actiune. "In primul rand, concentrati-va asupra muncii dumneavoastra. Nimic nu trebuie sa vi se poata reprosa. Altfel, totdeauna seful va avea argumente. si faceti-va util si necesar. Este mai greu pentru un sef sa se certe cu cel care-l ajuta sa-si atinga obiectivele", spune Sorin Faur. Imbufnarile nu sunt bune la nimic. Daca veti cadea in capcana lor, veti accentua si mai mult cercul vicios al unei comunicari deficitare. "Mai bine incercati sa fiti prietenos si deschis, dar nu pana la nivelul de a deveni familiar", adauga el.
In cazul in care sunteti extrem de stresat si simtiti ca nu mai faceti fata si ca s-ar putea sa "explodati", incercati sa va relaxati. De exemplu, stati de vorba cu cineva din afara firmei. Nu luati acasa problemele de la serviciu! Iar daca va ganditi sa mergeti "mai sus" si sa prezentati problema sefului, mai bine mai aveti un pic de rabdare. "Nu va grabiti sa-l parati. Un astfel de comportament nu este apreciat si poate insemna un conflict direct si irevocabil cu seful direct. Doar in cazurile foarte grave si dublate de abuzuri trebuie sa treceti la masuri de acest tip. Mai degraba cautati solutii la nivelul dumneavoastra de autoritate", spune Sorin Faur.

Variante pentru rezolvarea conflictului
» Daca aveti de-a face cu un sef incompetent, atunci faceti-va util, dar intr-un mod nearogant sau superior.
» In cazul in care este o persoana timida, atunci faceti dumneavoastra primul pas.
» In situatia in care seful este arogant, fiti neutru. Atat timp cat se simte stapan pe situatie, va fi linistit.
» Adoptati o atitudine deschisa, dar demna si ferma. Nu va lasati umilit si nu acceptati abuzuri.
» Daca situatia tinde sa se degradeze, indiferent de cata bunavointa si profesionalism aratati, atunci este bine sa stabiliti o intalnire directa in care sa expuneti problema sincer si transant. Intalnirea trebuie sa aiba loc intr-un spatiu neutru si fara participarea altor persoane.

Portretul-robot
» Prefera lingusitorii si barfitorii care "ii raporteaza".
» Nu stie sa comunice si nu-si programeaza activitatea in functie de termenele de predare, pe care le modifica des.
» Foloseste incorect masurile disciplinare si nu acorda atentie angajatilor decat atunci cand apare o problema.
» Vorbeste urat si nepoliticos celor din echipa.
» Isi asuma meritul pentru ideile si realizarile subordonatilor, dar nu si responsabilitatea esecului.
» Nu manifesta recunoastere si nu acorda recompense pentru performantele angajatilor.

Sursa: Viorel Apetrei, managing partner la compania de training MTW Romania.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...