Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cât se va împrumuta România pentru generozitatea guvernării Ponta

Atât Guvernul, cât și Parlamentul au adoptat în 2015 decizii de creștere a lefurilor ce aruncă în aer deficitul bugetar din 2016.

Share

Doru Cireasa 0 comentarii

Actualizat: 08.12.2015 - 15:06



 

Atât Guvernul, cât și Parlamentul au adoptat în 2015 decizii de creștere a lefurilor ce aruncă în aer deficitul bugetar din 2016.

Guvernul a anunțat recent că renunță la acordarea ti­che­telor de va­can­ță la bugetari și la majorarea salariului minim pe economie, de teamă de a nu intra sub tirul criticilor publice. Ministerul Finanțelor Publice (MFP) s-a grăbit zilele trecute să explice deciziile lua­te. ”La estimarea cheltuielilor s-au avut în vedere măsurile care au fost adoptate atât de către Parlament, cât şi de către Guvern în anul 2015 care au ca efect în anul 2016 majorarea cheltuielilor bugetare cu circa 13 miliarde lei.”, a arătat Ministerul Finanțelor într-un comunicat de presă.

Dar cât de mult reprezintă 13 miliarde lei? Suma echivalează cu 1,7% din PIB-ul stabilit pentru anul viitor la un nivel de aproximativ 745 miliarde lei. Practic în loc să aibă un deficit bugetar ESA (ce include și angajamentele de plată) de 1,2% din PIB, nivel convenit cu UE, ne vom apropia de 3%, nivel la care Comisia Europeană ar putea dispune măsuri de corecție în cazul României. 

”Construcţia bugetară pentru anul 2016 se bazează pe prognoza indicatorilor macroeconomici şi ia în considerare toate actele normative, cu impact asupra veniturilor şi cheltuielilor bugetare, adoptate în ultima perioadă.

Deficit bugetar (cash, nu include angajamente de plată) pe anul 2016 se estimează la 2,8% din PIB, ceea ce corespunde unui deficit ESA de 2,95% din PIB şi unui deficit structural de 2,73% din PIB”, explică ministerul. Cheltuielile bugetului general consolidat - sunt în sumă de 252 de miliarde lei reprezentând 33,8% din PIB.

Unde vor crește salariile

La estimarea cheltuielilor s-au avut în vedere măsurile care au fost adoptate atât de către ­Parlament, cât şi de către Guvern în anul 2015 care au ca efect în anul 2016 majorarea cheltuielilor bugetare cu cca. 13 miliarde lei.

Dintre măsurile cu impact asupra cheltuielilor bugetului general consolidat pe anul 2016, MFP enumeră  dublarea alocației de stat pentru copii (1,8 miliarde lei), majorarea indemnizațiilor veteranilor de război şi ale persoanelor persecutate din motive etnice şi politice (0,6 miliarde lei), majorarea cu 25% a salariilor pentru personalul din unitățile sanitare (1,8 miliarde lei), majorarea cu 15% a salariilor pentru personalul din sistemul de învățământ (1,7 miliarde lei), majorarea cu 12% a salariilor pentru personalul din instituţiile publice de subordonare locală (1,3 miliarde lei), majorarea cu 25% a salariilor pentru personalul din sistemul de asistenţă socială (556 milioane lei) inclusiv a indemnizaţiilor persoanelor cu handicap (240,6 milioane lei), majorarea cu 10% a salariilor pentru restul personalului bugetar (3.026 milioane lei), actualizare normă de hrană şi echipament pentru militari şi poliţişti (1 miliard lei), instituire pensii de serviciu pentru grefieri, personal navigant, personal diplomatic şi consular, funcţionari publici parlamentari (0,3 miliarde lei).

De asemenea, la estimarea cheltuielilor bugetare s-a avut în vedere majorarea pensiilor cu 5% faţă de anul curent.

Comparația public-privat

Este cert că multe salarii în sectorul public sunt foarte ­mici, asemenea de altfel celor din sectorul privat, și trebuie mărite. De creșterile dispuse de Guvern vor beneficia însă nu doar cei cu retribuții aflate la partea inferioară a palierului, ci toți bugetarii. Aici este poate punctul slab al politicilor guvernamentale. O analiză recentă a hotnews.ro arăta că din 58 de sectoare ale economiei în 38 de sectoare, deci în peste jumătate, statul plătește mai bine. În bănci si asigurări, mai ales în zona fondurilor de pensii, e mult mai bine să lucrezi la stat, căci se câștigă cu 2.000 de lei mai mult decat în privat, pe o funcție similară, potrivit hotnews.ro care a analizat datele Statisticii. Și în învățământul de stat se iau de asemenea bani mai buni decât în cel privat și la fel și în domeniul metalurgic, unde românii care lucrează la stat iau cu peste 2.400 de lei mai mult decât în privat. Comparațiile nu includ plățile la negru acordate în sectorul privat.  

Calcul

Costurile măsurilor, în miliarde de lei

Dublarea alocației pentru copii  - 1,8

Majorarea cu 25% a salariilor din sistemul medical – 1,8

Majorarea cu 15% a salariilor din învățământ – 1,7

Majorarea cu 12% a salariilor în instituțiile locale – 1,3

Majorarea cu 10% a salariilor din restul sistemului bugetar – 3

Actualizare normă hrană militari, polițiști – 1

Deciziile luate în 2015 costă bugetul 13 miliarde lei

Citește totul despre:

Comentarii

loading...