Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Care va fi scăderea REALĂ a prețurilor după reducerea TVA

TVA se reduce, începând de astăzi, de la 24% la 9% la alimente și băuturi nealcoolice, prețul la raft urmând să scadă, teoretic, cu 12%. Reprezentanții producătorilor arată că demararea unor campanii promoționale de către marile magazine înaintea scăderii TVA a creat haos, cumpărătorii nemaiputând urmări dacă reducerea taxei se reflectă în preț.

Share

Mona Scărişoreanu 0 comentarii

Actualizat: 01.06.2015 - 16:58

TVA se reduce, începând de astăzi, de la 24% la 9% la alimente și băuturi nealcoolice, prețul la raft urmând să scadă, teoretic, cu 12%. Reprezentanții producătorilor arată că demararea unor campanii promoționale de către marile magazine înaintea scăderii TVA a creat haos, cumpărătorii nemaiputând urmări dacă reducerea taxei se reflectă în preț.

Scăderea TVA este aplicată, în principal, pentru lapte şi produse lactate, ouă de păsări, animale şi păsări vii (domestice) destinate consumului alimentar sau producerii de alimente, carne şi organe, peşte, crustacee, moluşte, miere naturală şi alte produse comestibile de provenienţă animală, fructe, legume, plante, rădăcini şi tuberculi comestibile, plante vii utilizate ca alimente sau materii prime pentru acestea, cafea, ceai, mate şi mirodenii, cereale şi băuturi nealcoolice. Teoretic, dacă pentru o bucată de caşcaval de 250 grame, cu preţul de 10 lei fără TVA, cumpărătorii plăteau 12,4 lei cu TVA de 24%, de astăzi ar trebui să achite 10,9 lei, economisind 1,5 lei.

Deși marii retaileri au anunțat că vor transfera integral diferenţa clienţilor, Sorin Minea, președintele Asociației Române a Cărnii (ARC), se arată sceptic. “Majoritatea hipermarketurilor au scăzut prețurile la unele produse în ultimele zile, susținând că au o campanie promoțională și reduc TVA înainte de 1 iunie.  Așa se va crea un haos, o parte din prețuri scăzând, iar altele se vor scumpi fiindcă vor ieși din promoție. Este posibil ca marile magazine să fi făcut acest lucru intenționat. Dezavantajul este însă al nostru, al producătorilor deoarece consumatorii vor spune că nu s-a ieftinit nimic. Marile magazine nu au interesul ca cineva să le urmărească prețurile și să vadă care sunt promoțiile reale. Ca producător, orice promoție lansez, o fac prin hipermarketuri și nu la poarta fabricii. Astfel, o parte din promoție rămâne la magazin”, a declarat, pentru „România liberă“, Sorin Minea. Acesta mizează, pentru început, pe o scădere a prețurilor la unele produse între 7 și 20%, în funcție de discounturile oferite de furnizori.

“Lunile de vară sunt proaste pentru vânzări și toți producătorii oferă reduceri. Iar, în ultima săptămână vânzările au scăzut, cumpărătorii așteptând ieftinirea. Scăderea reală, până la sfârșitul anului, va fi de 7%. Însă este greu de făcut o prog­noză într-o economie care nu este una de piață, ci una crispată. Lovitura va fi pentru piața neagră, o parte a acesteia urmând să se albească, ceea ce va conduce la o creștere a încasărilor la buget. Prețurile se vor așeza corect abia din toamnă”, arată președintele ARC. Minea spune că, în prezent, prețul cărnii este unul fals, mai redus decât cel real din cauza restricțiilor impuse Rusiei, iar dacă se găsește un debușeu pe această piață imensă, prețurile vor crește.

O analiză recentă, realizată de compania KeysFin, arată că, după reducerea TVA, câștigurile marilor rețele de magazine ar putea avansa, în acest an, cu 15 - 20%, pe fondul creșterii apetitului de consum și al modificării marjelor operaționale, însă șansele ca alimentele să se ieftinească vor fi doar conjuncturale și pe termen scurt.

Atât Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, cât şi Consiliul Concurenţei vor verifica evoluţia preţurilor anterior şi după reducerea cotei, pentru a vedea dacă efectul este menţinut în timp. 

Marile magazine nu au interesul ca cineva să le urmărească prețurile și să vadă care sunt promoțiile reale. Ca producător, orice promoție lansez, o fac prin hipermarketuri și nu la poarta fabricii. Astfel, o parte din promoție rămâne la magazin.“ Sorin Minea, președintele Asociației Române a Cărnii

Citește totul despre:

Comentarii