19.5 C
București
miercuri, 17 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCare va fi scăderea REALĂ a prețurilor după reducerea TVA

Care va fi scăderea REALĂ a prețurilor după reducerea TVA

TVA se reduce, începând de astăzi, de la 24% la 9% la alimente și băuturi nealcoolice, prețul la raft urmând să scadă, teoretic, cu 12%. Reprezentanții producătorilor arată că demararea unor campanii promoționale de către marile magazine înaintea scăderii TVA a creat haos, cumpărătorii nemaiputând urmări dacă reducerea taxei se reflectă în preț.

Scăderea TVA este aplicată, în principal, pentru lapte şi produse lactate, ouă de păsări, animale şi păsări vii (domestice) destinate consumului alimentar sau producerii de alimente, carne şi organe, peşte, crustacee, moluşte, miere naturală şi alte produse comestibile de provenienţă animală, fructe, legume, plante, rădăcini şi tuberculi comestibile, plante vii utilizate ca alimente sau materii prime pentru acestea, cafea, ceai, mate şi mirodenii, cereale şi băuturi nealcoolice. Teoretic, dacă pentru o bucată de caşcaval de 250 grame, cu preţul de 10 lei fără TVA, cumpărătorii plăteau 12,4 lei cu TVA de 24%, de astăzi ar trebui să achite 10,9 lei, economisind 1,5 lei.

Deși marii retaileri au anunțat că vor transfera integral diferenţa clienţilor, Sorin Minea, președintele Asociației Române a Cărnii (ARC), se arată sceptic. “Majoritatea hipermarketurilor au scăzut prețurile la unele produse în ultimele zile, susținând că au o campanie promoțională și reduc TVA înainte de 1 iunie.  Așa se va crea un haos, o parte din prețuri scăzând, iar altele se vor scumpi fiindcă vor ieși din promoție. Este posibil ca marile magazine să fi făcut acest lucru intenționat. Dezavantajul este însă al nostru, al producătorilor deoarece consumatorii vor spune că nu s-a ieftinit nimic. Marile magazine nu au interesul ca cineva să le urmărească prețurile și să vadă care sunt promoțiile reale. Ca producător, orice promoție lansez, o fac prin hipermarketuri și nu la poarta fabricii. Astfel, o parte din promoție rămâne la magazin”, a declarat, pentru „România liberă“, Sorin Minea. Acesta mizează, pentru început, pe o scădere a prețurilor la unele produse între 7 și 20%, în funcție de discounturile oferite de furnizori.

“Lunile de vară sunt proaste pentru vânzări și toți producătorii oferă reduceri. Iar, în ultima săptămână vânzările au scăzut, cumpărătorii așteptând ieftinirea. Scăderea reală, până la sfârșitul anului, va fi de 7%. Însă este greu de făcut o prog­noză într-o economie care nu este una de piață, ci una crispată. Lovitura va fi pentru piața neagră, o parte a acesteia urmând să se albească, ceea ce va conduce la o creștere a încasărilor la buget. Prețurile se vor așeza corect abia din toamnă”, arată președintele ARC. Minea spune că, în prezent, prețul cărnii este unul fals, mai redus decât cel real din cauza restricțiilor impuse Rusiei, iar dacă se găsește un debușeu pe această piață imensă, prețurile vor crește.

O analiză recentă, realizată de compania KeysFin, arată că, după reducerea TVA, câștigurile marilor rețele de magazine ar putea avansa, în acest an, cu 15 – 20%, pe fondul creșterii apetitului de consum și al modificării marjelor operaționale, însă șansele ca alimentele să se ieftinească vor fi doar conjuncturale și pe termen scurt.

Atât Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, cât şi Consiliul Concurenţei vor verifica evoluţia preţurilor anterior şi după reducerea cotei, pentru a vedea dacă efectul este menţinut în timp. 

Marile magazine nu au interesul ca cineva să le urmărească prețurile și să vadă care sunt promoțiile reale. Ca producător, orice promoție lansez, o fac prin hipermarketuri și nu la poarta fabricii. Astfel, o parte din promoție rămâne la magazin.“ Sorin Minea, președintele Asociației Române a Cărnii

Cele mai citite

Ciolacu vrea să-i aducă acasă pe românii din Qatar

„ Sunt ferm convins că în Qatar câştigaţi mult mai bine financiar decât aţi fi câştigat în România în acest moment. Eu sper din...

Investițiile Guvernului Ciolacu conduc la o creștere semnificativă a producției industriale în România

Premierul Ciolacu își validează strategia de investiții, pe măsură ce producția industrială a României înregistrează o creștere notabilă în 2024. Potrivit datelor publicate de...

Revolut lansează, în premieră globală, în România, refinanțarea creditelor

Revolut, banca digitală cu 3,5 milioane de clienți retail în România și peste 40 de milioane de clienți la nivel global, a anunțat astăzi...
Ultima oră
Pe aceeași temă