11.5 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAstaldi construieste scump Pasajul Basarab

Astaldi construieste scump Pasajul Basarab

Realizarea pasajului Basarab a fost gandita cu multi ani in urma, atunci cand in planurile urbanistice se mentiona necesitatea inchiderii inelului principal de circulatie. Ideea a intrat insa in sfera concretului o data cu realizarea de catre agentia guvernamentala japoneza JICA, in 1998-1999, a master-planului de transport pentru Bucuresti.
In acest document, lucrarea cu pricina era indicata drept prioritara, drept pentru care ea a fost preluata, in anul 2000, in Planul Urbanistic General (PUG) al Capitalei.

Sase ani de scandaluri politice

De atunci si pana in prezent, realizarea pasajului cu pricina a constituit un permanent subiect de disputa intre consilierii PSD si primarul general Traian Basescu, in 2004 stafeta fiind preluata de Adriean Videanu.
In sfarsit, dupa sase ani de scandaluri politice in Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB), proiectul a primit girul consilierilor si a fost organizata licitatia. Aceasta nu inainte ca, in cursul anului trecut, CGMB sa plateasca firmei Proiect Bucuresti suma de aproape 1,1 milioane de euro pentru refacerea proiectului initial.
Surpriza a venit insa o data cu elaborarea caietului de sarcini pentru licitatie, in care se stipula faptul ca firmele participante pot depune si oferte cu variante alternative.
Toate bune si frumoase, in conditiile in care aceste variante alternative ar fi fost mai ieftine decat varianta de baza, pentru care se platisera sume importante de bani proiectantului bucurestean. Decizia comisiei de licitatie a fost insa surprinzatoare, si anume a fost aleasa o varianta alternativa propusa de consortiul Astaldi S.p.A. – FCC Construccion SA si care este cu mult mai scumpa decat multe oferte depuse de alte companii participante. Concret, varianta aleasa va costa bucurestenii peste 396 milioane de lei noi si urmeaza a fi realizata in 28 de luni.
Pe lista de oferte se aflau altele mult mai atractive din punct de vedere financiar. De exemplu, compania elena Mochlos, societate anonima de comert, industrie, constructii si turism, propunea o varianta de baza la costul total de 363 milioane de RON. Cu alte cuvinte, cu aproape 10 milioane de euro mai ieftina. Varianta alternativa a acestei societati era si mai ieftina, de aproape 346 milioane de lei. Oferte mai ieftine decat cea a italienilor de la Astaldi mai depusesera si alte consortii, cum ar fi JV Pizzarotti & CS – Tirrena Scavi S.p.A sau grecii de la Aktor SA.

Cine este Astaldi?

Compania italiana Astaldi S.p.A. a tinut ani la rand prima pagina a ziarelor din cauza intarzierilor pe care le-a inregistrat la finalizarea unor lucrari de constructii finantate din banii publici.
Cea mai mare “realizare” a firmei italiene, care pe atunci se numea Federici Astaldi Todini (FAT), a fost reabilitarea autostrazii Bucuresti-Pitesti, lucrare care s-a dovedit ulterior a fi facuta de mantuiala. Calitatea indoielnica a lucrarilor executate aici de italieni a putut fi constatata de orice sofer care s-a incumetat sa plece spre Pitesti. In privinta refacerii soselei de centura a Craiovei, fostul ministru al Transporturilor Gheorghe Dobre remarca in urma cu cateva luni ca s-au inregistrat serioase intarzieri, antreprenor fiind aceeasi firma, Astaldi. In fine, pasajul suprateran de la Otopeni a fost finalizat de Astaldi cu nu mai putin de opt luni de intarziere.
In aceste conditii, este greu de crezut ca, de aceasta data, Astaldi va respecta termenul de 28 de luni pentru constructia Pasajului Basarab. Se mai ridica si o problema de ordin juridic. La articolul 30 al Ordonantei de Urgenta nr. 60/2002 privind achizitiile publice se arata ca poate fi exclus din procedura acel ofertant care "a comis o grava greseala in materie profesionala sau nu si-a indeplinit obligatiile asumate printr-un alt contract de achizitie publica”. Or, in aceasta situatie se afla chiar castigatoarea licitatiei pentru constructia Pasajului Basarab, compania italiana Astaldi.

Gheorghe Udriste se face ca nu stie

Oficialii Primariei Capitalei considera ca licitatia s-a desfasurat in conditiile prevazute de lege.
“N-am nici un document din care sa rezulte ca Astaldi nu si-a indeplinit alte angajamente asumate. Cat despre autostrada Bucuresti-Pitesti, nu stiu cine a facut lucrarile acolo”, ne-a declarat directorul pentru transporturi, drumuri si sistematizarea circulatiei din Primaria Bucurestilor, Gheorghe Udriste. El a recunoscut ca varianta alternativa propusa de Astaldi si care a castigat licitatia este mai scumpa decat altele, insa a precizat ca la desemnarea constructorului pretul a contat numai in proportie de 60%. Referitor la suma de 1,1 milioane de euro platita anul trecut pentru refacerea proiectului in varianta de baza, Udriste a spus ca ea este inclusa in valoarea licitata. Adica tot in banii pe care vor fi nevoiti sa-i plateasca bucurestenii.

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...

Captive ideologiei, euroelitele nu sesizează declinul capitalismului

Revoluţia franceză a desfiinţat latifundiile feudale, în folosul unităților de producție burgheze. Comuniștii au distrus proprietatea privată pentru a crea omul nou eliberat de...
Ultima oră
Pe aceeași temă