Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

35 la suta din apele minerale europene, in Romania

» Principalul producator de pe piata romaneasca este Societatea Nationala a Apelor Minerale SA (SNAM).» 85 la suta din livrari sunt realizate de SNAM, iar restul de 28 de imbuteliatori independenti.» Romania nu ...

Share

Rodica Daniciuc 0 comentarii

27.07.2007 - 00:00

» Principalul producator de pe piata romaneasca este Societatea Nationala a Apelor Minerale SA (SNAM).
» 85 la suta din livrari sunt realizate de SNAM, iar restul de 28 de imbuteliatori independenti.
» Romania nu poate fi competitiva pe piata externa intrucat tarile europene practica preturi mult mai mici.

In Romania se afla peste o treime din apele minerale ale Europei (35%), aproximativ 2500 de izvoare. Principalul producator este Societatea Nationala a Apelor Minerale SA (SNAM). Societatea detine 90% din pompele si izvoarele de ape minerale nationale si furnizeaza apa minerala carbogazoasa catre societati independente. 85 la suta din livrarile de pe piata sunt realizate de SNAM, iar restul de catre 28 de imbuteliatori independenti de apa de masa sau de izvor, potrivit directorului general al SNAM, Iosif Nagy. Sunt operatori cu licente de explorare si exploatare, dar cu zacaminte mici, ce pot asigura cantitati reduse. Principalii producatori de apa minerala sunt Romaqua Group, cu o cota de piata de 22 la suta in 2006, European Drinks, cu 17 la suta, Dorna Apemin, cu pana la 10 la suta, detinuta de Coca-Cola HBC, Perla Harghitei, cu 7-8 la suta, Carpatina, Bibco Biborteni, Rio Bucovina.

Vanzari mari

Carpatina, apa minerala vanduta de Lipomin, a inregistrat o crestere a vanzarilor cu 20% in lunile mai si iunie 2007. Acelasi procent de crestere l-a raportat si European Drinks. La Perla Harghitei, cererile au crescut cu 30% fata de iunie trecut, cand s-au comercializat 13,5 milioane de litri de apa minerala. Compania a realizat o cifra de afaceri de 11,5 milioane de euro in 2006, potrivit datelor Perla Harghitei. In 2006 a imbuteliat 75 milioane de litri si a inaugurat a 5-a linie de productie a fabricii Sancraieni, din Harghita, destinata segmentului watercooler (la dozator). Producatorul a lansat si apa minerala imbuteliata la sticle de 0,33 si 0,75 litri, care vizeaza clienti din hoteluri si restaurante. Biborteni estimeaza o crestere a vanzarilor cu 25-30% fata de 2006. Compania a adus pe piata trei sortimente, cu grad diferit de carbonatare, disponibile in variantele de 0,5 si 1,5 litri. Biborteni detine in prezent 1% din piata bauturilor carbogazoase. Ca obiectiv, compania isi propune sa mentina cota de 5% pe piata de apa minerala si sa castige, la nivelul unui an, 1-2%. Firma exporta apa minerala in Statele Unite, Anglia, Japonia si a primit multe solicitari pentru exporturi in Ungaria, Germania si Rusia. Pe piata romaneasca, in fiecare an, consumul de apa carbogazoasa se ridica la 1 miliard de litri anual. Valoric, piata apei minerale depaseste in prezent 320 milioane de euro, potrivit estimarilor.

Si piata apei "la dozator" creste
O concurenta foarte mare este si intre companiile care vand apa imbuteliata in watercooler (sistem pentru racirea si incalzirea apei). La Fantana, liderul pe piata watercooler, cu vanzari estimate pentru 2007 la 18 milionae de euro pe piata din Romania, estimeaza o crestere a consumului cu 50%. Cumpana raporteaza si ea cifre similare si estimeaza in 2007 vanzari de 5,5 milioane euro, fata de peste 4 milioane euro in 2006. Aqua Regis, divizia de distributie de apa plata la dozator a grupului RTC, estimeaza o cifra de afaceri de peste un milion de euro, in crestere cu 70% fata de 2006.


Necompetitivi la export

Din productia romaneasca de apa minerala, de 850 milioane de litri pe an, doar 2% se exporta. Romania nu poate fi competitiva intrucat tarile europene practica preturi mult mai mici.
Investitiile in extractie sunt facute de SNAM si de 5-6 societati comerciale care au licenta de extractie. "Fiecare investeste miliarde bune ca sa exploatam sondele", spune directorul general al SNAM. "Societatile de imbuteliere cumpara apa de la noi cu 7 lei/metru cub, o imbuteliaza si o vand. Noi avem un pret uniform in toata tara pentru apa livrata", spune Nagy. Redeventa pe care societatile comerciale o platesc ANRM este, pe baza licentelor incheiate de 2003, de 2 la suta din cantitatea exploatata, iar conform licentelor incheiate dupa legislatia din 2003 este de 2 euro/1000 litri.

» Consumul apei minerale naturale a depasit 839 milioane de litri in 2006, iar in perioada ianuarie-iunie 2007 a depasit 550 milioane de litri.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...