23.9 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăEconomieCum faci profit uriaș într-o piață neprofitabilă

Cum faci profit uriaș într-o piață neprofitabilă

Aproape toate societățile de asigurări care contează din perspectiva vânzărilor au reușit să obțină, în 2017, profituri-record, după cum arată datele Autorității de Supraveghere Financiară. Foarte interesant este că rezultate pozitive substanțiale au avut inclusiv cele două firme care vând aproape exclusiv RCA, un produs intrat în “mitologia” asigurărilor ca fiind aducător de pierderi.

Firmele de asigurări care activează în România au făcut, anul trecut, un profit de peste 500 de milioane de lei, adică dublu față de 2016, în condițiile în care, timp de zece ani înainte de 2016, industria fusese pe minus. 

Profitul-record vine pe o piață care, în rest, arată mai rău ca niciodată, principala sursă de venituri, asigurările RCA, fiind practic monopolizată de doar două societăți de asigurare care, prin prețurile mici oferite, au ajuns să strângă peste 60% din primele brute subscrise pe acest sector. 

Deși practică tarife cu mult mai mici decât celelalte societăți și deși indicatorii la nivel de piață RCA arată că probabilitatea de a face profit este una extrem de redusă, Euroins și City Insurance, cele două societăți care domină vânzările, au reușit un rezultat excelent. 

Euroins, firmă care vinde aproape doar RCA, a avut un profit de circa 100 de milioane de lei la prime brute subscrise de circa 1 miliard de lei.  Ar însemna, deci, o marjă de profit de circa 10%.  

Aceasta în condițiile în care, la nivelul întregii pie­țe RCA, rata combinată a daunei, adică raportul dintre ieșiri (daune plătite, cheltuieli administrative și de marketing) și încasările din prime, a fost de circa 100%, ceea ce înseamnă că, în ce mai bun caz, vânzarea de RCA este cu efect nul pentru rezultatele com­paniilor.  

Raportat exclusiv la profiturile obținute din asigurări generale (adică fără polițele de viață și de sănătate), Euroins are  cel mai bun rezultat de pe întreaga piață. Mai bun chiar decât societăți cu activități mult mai diversificate. 

În cifre absolute, cel mai mare profit l-a făcut anul trecut Allianz Țiriac, care a crescut de la 97 de milioane de lei în 2016 la  peste 161 milioane de lei în 2017. Mare parte din creșterea de profit a venit din asigurările de viață și de sănătate, mai fiind profitabile și ­asigurările CASCO, dar și cele pentru bunuri și proprietăți. 

Imediat sub Allianz Țiriac vine Euroins, urmată de Generali, cu 56 de milioane de lei, Axa Life Insurance – cu circa 40 de milioane de lei – și Groupama. 

Cu alte cuvinte, din top 5 profituri doar Euroins face exclusiv asigurări generale, rezultatele celorlalte fiind puternic influențate de vânzările din asigurări de viață, acolo unde plățile sunt cu mult sub încasări.  În cazul Axa, asigurările de viață reprezintă singura activitate, fiind astăzi parte din BCR Asigurări de Viață. 

City Insurance, liderul după primele brute subscrise, a obținut un neașteptat rezultat pozitiv cu un profit de 38 de milioane de lei, la prime brute subscrise de 1,255 miliarde de lei, aproape exclusiv din RCA. 

Cine a vândut cel mai mult

City Insurance, companie care  la începutul anului 2017 era încă sub plan de redresare fără un viitor clar, a fost liderul pieţei asigurărilor în 2017.

City, care vinde aproape exclusiv RCA, a încheiat anul cu prime brute subscrise de peste 1,2 miliarde de lei, cel mai probabil 1,255 miliarde. 

Pe locul al doilea în clasamentul general vine Allianz Țiriac, companie care a anunţat prime de 1,2 miliarde de lei în 2017. Al treilea loc este ocupat de Euroins, altă firmă care se bazează exclusiv pe RCA şi care, potrivit raportărilor grupului-mamă din Bulgaria, a vândut de aproximativ 1,1 miliarde lei. Pe locul al patrulea – ultima firmă care a sărit de un miliard de lei – este Omniasig, cu 1,06 miliarde lei, potrivit estimărilor Capital. 

Pentru locul al cincilea a fost o luptă între Groupama şi Asirom, care, după o scădere de aproximativ 22%, a căzut mult sub pragul de un miliard de lei şi a vândut de puţin peste 840 de milioane de lei. 

În topul fără asigurări de viaţă, adică după primele obţinute doar din asigurări generale, Omniasig trece peste Allianz, care a vândut doar de un miliard de lei pe acest segment. Totuşi, dacă în acest clasament sunt luate şi asigurările de sănătate, Allianz Țiriac şi Omniasig sunt aproximativ la egalitate, în jurul valorii de 1,06 miliarde de lei. Deci clasamentul la asigurări generale, cu tot cu cele de sănătate, ar fi: City Insurance, Euroins, Omniasig, Allianz Țiriac, Groupama, Asirom.  

Cele mai citite

Hidroelectrica anunță că Barajul Izvorul Muntelui este în perfectă siguranță după seismul de joi dimineață

Hidroelectrica a anunțat că Barajul Izvorul Muntelui, unul dintre cele mai mari din Europa, este în perfectă siguranţă după seismul produs joi dimineață în...

Deca recunoaște că supune elevii la șocuri?

Reziliență -capacitatea cuiva de a reveni la normalitate după suferirea unui șoc (economic, emoțional etc.) Folosit in discipline precum psihologie, ecologie, inginerie, înseamnă capacitatea de...

Nicolae Ciucă, la 20 de ani de la aderarea României la NATO: „Aceste două decenii au reprezentat cea mai bună perioadă din istoria noastră”

Preşedintele Senatului, liderul PNL Nicolae Ciucă, a evidenţiat, vineri, într-un mesaj transmis cu prilejul împlinirii a 20 de ani de la admiterea României în...
Ultima oră
Pe aceeași temă