Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Vanzarile de jucarii, de cinci ori mai mari in prag de Craciun

» Pretul jucariilor Barbie, al calutilor si al jocurilor Lego fabricate din plastic, depind de cotatia barilului de petrol.» Producatorii romani de jucarii s-ar putea reorienta catre Pinocchio sau catre papusile din bumbac, ...

Share

Camelia Popa 0 comentarii

05.12.2007 - 00:00

» Pretul jucariilor Barbie, al calutilor si al jocurilor Lego fabricate din plastic, depind de cotatia barilului de petrol.
» Producatorii romani de jucarii s-ar putea reorienta catre Pinocchio sau catre papusile din bumbac, daca piata o va cere.
» Desi piata mondiala sufera, iar 80% din cererea de jucarii a romanilor este acoperita din importuri, retailerii spun ca au provizii pentru Craciun.

Distribuitorii de jucarii estimeaza o explozie a pietei, cu ocazia sarbatorilor de iarna, cand vanzarile vor fi de cinci ori mai mari fata de media lunara. Reprezentantii pietei romanesti sustin ca scumpirea jucariilor din plastic, influentata de inflamarea pretului petrolului, nu se va simti in preturile papusilor, cel putin pana in perioada sarbatorilor. Romania importa peste un sfert din jucarii din China, liderul mondial al pietei, produce o cincime din necesar si isi completeaza necesarul cu produse europene sau americane. Jucariile din plastic sunt, de fapt, produse ale industriei petrochimice, iar costurile lor de productie cresc sau scad, in functie de cotatia barilului de petrol. Reprezentantii pietei romanesti admit, totusi, ca pe termen mediu s-ar putea orienta mai mult catre jucariile fabricate din lemn sau din bumbac, in detrimentul celor din plastic, insa numai daca piata o va cere. Piata europeana a jucariilor se confrunta in aceasta iarna cu discontinuitati in aprovizionarea din piata chineza, care au generat un deficit mondial cronic de papusi. Acum marii distribuitori vest-europeni incearca sa salveze situatia, urgentand livrarile, in conditiile in care 94% dintre jucariile comercializate in intreaga lume se produc in China. Desi, in virtutea problemelor de pe piata asiatica, si piata romaneasca ar trebui sa se confrunte cu turbulente semnificative in aceasta perioada, cand cererea practic explodeaza, distribuitorii autohtoni de jucarii dau asigurari ca totul decurge normal si ca papusile, calutii, jocurile Lego, figurinele etc. se afla toate la locurile lor, pe rafturile magazinelor.

Pinocchio in loc de Barbie
Piata romaneasca de jucarii este in crestere, iar majorarea pretului barilului de petrol nu va avea un impact semnificativ asupra dinamicii ei, considera retailerii. "Nu cred ca se va inregistra o scadere a vanzarilor pe acest segment. Nici cresterea pretului la benzina nu a determinat scaderea vanzarilor combustibililor si lumea continua sa mearga cu masina. Piata de jucarii este in crestere, parintii vor continua sa cumpere jucarii pentru copii", a declarat Ingrid Petz, director de achizitii la Diverta. Ea a admis ca "probabil se va inregistra o crestere a pretului jucariilor fabricate din materiale plastice, datorita scumpirii petrolului, materia prima de baza pentru sectorul productiei de jucarii". Transportul ar putea influenta si el aceasta scumpire, a mai spus Petz.


Ea a admis si posibilitatea ca, din cauza problemelor de pe piata mondiala a jucariilor, producatorii sa apeleze la solutii alternative, orientandu-se catre alte materii prime (lemn, bumbac), dar numai daca piata o va cere. Cu alte cuvinte, in loc de fabricarea papusilor Barbie, Betty, Corolle etc., s-ar putea produce mai multe papusi Pinocchio.
Oficialii Ministerului Economiei si Finantelor (institutia care are atributii privitoare la urmarirea conformitatii produselor de pe piata) sustin ca scumpirea petrolului poate antrena cresteri ale preturilor jucariilor, insa nu semnificative. "Cresterea pretului barilului de petrol va avea o influenta asupra pretului de productie al jucariilor, dar nu semnificativa", a precizat Liliana Linculescu, consilier la Directia Generala Politica Industriala si Competitivitate din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor (MEC). Ea a explicat ca aceasta influenta va fi estimata de MEC, impreuna cu producatorii autohtoni.


Pana de sarbatori, preturile papusilor nu se vor majora, au dat asigurari retailerii. "Momentan, preturile la jucariile Barbie nu au fost majorate si nu se vor majora pana in perioada sarbatorilor", a spus reprezentanta Diverta. In prezent, costul barilului de petrol este de aproape 90 de dolari SUA, iar analistii nu exclud varianta ca el ar putea sari la mai mult de 100 de dolari.

O piata atipica

Piata europeana a jucariilor este dominata autoritar de China, care de altfel furnizeaza 94% din jucariile lunii, potrivit cotidianului francez "Le Figaro". Statisticile arata ca piata romaneasca absoarbe ceva mai mult de un sfert (28%) din necesarul de jucarii din China. Potrivit Ministerului Economiei si Finantelor, Romania isi satisface necesarul de jucarii in proportie de 80% din importuri. Restul de 20% este reprezentat de productia proprie. Oficial, furnizorii din zona asiatica, in special cei din China, asigura doar 35% din volumul total al importurilor. La nivel global, importurile chinezesti au o pondere de 94%. Restul jucariilor sunt achizitionate din tarile UE si din SUA, ceea ce ar putea explica optimismul retailerilor romani, care spun ca si-au asigurat provizii insemnate de jucarii pentru sarbatori. "Produsele care vin din China pot fi foarte ieftine si de o calitate foarte slaba sau de buna calitate, dar scumpe", a declarat consilierul in MEF Liliana Linculescu.


"Retragerea de pe piata locala a jucariilor marca Mattel (producator, printre altele, al celebrelor papusi Barbie – n.n.) nu a afectat ritmul de crestere al segmentului de profil din cadrul retelei Diverta. Ponderea acestor produse in totalul vanzarilor nu este atat de semnificativa pentru a avea consecinte negative", a spus Ingrid Petz. In vara, compania romaneasca Omni Toys, singurul importator de jucarii chinezesti produse de Mattel, a retras de pe piata aproape 900 de articole pentru copii, a caror vopsea continea prea mult plumb, din cele 3.532 de jucarii livrate in Romania. Jucarii similare au fost retrase de producatorul Mattel si de pe alte piete, insa impactul asupra pietei romanesti a fost destul de mic.


Oua Kinder in lohn
Potrivit cifrelor oficiale ale MEF, preluate din statisticile vamale, balanta comerciala a sectorului jucariilor este puternic dezechilibrata. Importurile se cifreaza la 84,5 milioane de euro, in timp ce exporturile ating doar 42,25 milioane de euro. Romania importa cele mai multe jucarii din tarile UE (43,975 milioane de euro), din China (29,719 milioane de euro) si din SUA (1,916 milioane de euro). Principalele zone de export ale tarii noastre sunt UE (38,84 milioane de euro) si SUA (0,17 milioane de euro). Pe piata chineza, Romania nu exporta nici o jucarie. Anul trecut, pe piata autohtona activau 98 de societati comerciale avand ca obiect de activitate productia sau importul de jucarii. Printre acestea se numarau firme cu calitate dubla, atat producatoare, cat si importatoare, precum si firme care se ocupau doar de asamblarea jucariilor destinate pietei europene (productie in lohn). "Majoritatea firmelor, 87%, sunt firme de marime mica, sub 50 de angajati. Firmele de marime mijlocie reprezinta 13% din totalul firmelor inregistrate. Dintre cele 98 de societati comerciale pot fi considerate reprezentative 16, care reprezinta 81% din cifra de afaceri a domeniului", a aratat Linculescu. Cifra de afaceri a sectorului a fost de aproximativ 100,34 de milioane de lei in 2006 (circa 30 de milioane de euro), iar numarul total de angajati a ajuns la 1.747. Cei mai puternici jucatori de pe piata, potrivit cifrelor de afaceri raportate MEF, au fost Noriel Impex SRL (17,604 de milioane de lei), Grupul Financiar MAS SRL (16,972 de milioane de lei), Romexa SA (10,430 de milioane de lei) si Omnitoys SRL (7,200 de milioane de lei). Firmele producatoare in lohn au asamblat componente de jucarii in numele unor producatori de marca din UE (de pilda Fererro), pe care apoi le-au exportat direct acestora. Firmele europene beneficiare au pus apoi pe piata jucariile fabricate in Romania, sub nume propriu, fiind responsabile pentru evaluarea conformitatii lor, in concordanta cu legislatia in vigoare. De pilda, Romexa SA, cu 28 de angajati, detine un centru logistic pentru jucariile din interiorul celebrelor oua Kinder, vandute in intreaga lume.

Bugetul copilului roman: 20 de euro

Potrivit RTC, bugetul pe 2007 alocat de o familie pentru jucarii este de 20 euro, cu 33% mai mult fata de 2006. El nu este dedicat insa exclusiv jucariilor fabricate din plastic. Ligia Zaharia, director de marketing al retelei de jucarii a Diverta, a aratat, recent, ca bugetul pentru jucarii al unui copil roman este de 2,5 ori mai mic decat suma alocata unui copil sloven, ceh sau maghiar. Ea a apreciat ca printre factorii care vor stimula dezvoltarea pietei jucariilor se vor numara cresterea nivelului de trai al romanilor si preferinta pentru produse de marca, mai scumpe decat jucarile nepersonalizate. "Pentru luna decembrie a acestui an ne asteptam la o crestere a vanzarilor de 400% fata de o luna obisnuita", a declarat Ingrid Petz, director de achizitii la Diverta.

Mecanisme de aprovizionare gripate
Distribuitorii europeni se confrunta cu neplacerile provocate de reducerea livrarilor din China, unde se produc 94% din jucariile planetei, arata "Le Figaro". Vara trecuta, Mattel a retras 18,2 milioane de jucarii considerate periculoase si acum, inaintea Craciunului, intreaga industrie de profil sufera. Suferinta este cu atat mai mare cu cat costurile de productie ale jucariilor cresc in functie de cotatia barilului de petrol (materia prima utilizata la fabricarea plasticului), afectand bugetele familiilor. Situatia determina unele dintre marile grupuri europene producatoare de jucarii sa-si repatrieze cote importante din afacerile desfasurate in China sau chiar sa se gandeasca la relocarea productiei, in tarile Europei de Est. Pentru ca piata mondiala a jucariilor este in deficit chiar in pragul sarbatorilor, costurile se maresc, deoarece jucariile anuntate in cataloagele magazinelor occidentale trebuie transportate in tarile de destinatie cu avionul, ca mijloc de urgenta.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...