Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Izgonirea țigaretelor din vitrine, necesitate sau exces de zel?

Un amendament adus recent legii privind prevenirea efectelor consumului de tutun, prin care se interzice afişarea acestor produse, trezește mai multe critici din partea retailerilor şi a producătorilor de ţigarete decât legea în sine.

Share

Doru Cireasa 0 comentarii

Actualizat: 03.12.2015 - 22:31

Un amendament adus recent legii privind prevenirea efectelor consumului de tutun, prin care se interzice afişarea acestor produse, trezește mai multe critici din partea retailerilor şi a producătorilor de ţigarete decât legea în sine.

Camel lights sau special? Marlboro roșu sau Chesterfield? Astfel de dileme, dar și preferințele fumătorilor riscă să conteze în viitor mult mai puțin, o dată cu amendarea legii de combatere a efectelor fumatului, prin introducerea unei interdicții de a afișa produsele din tutun la punctele de vânzare.

Designul pachetelor și avertismentele de pe acestea vor rămâne istorie. Amendamentul formulat săptămâna trecută de către Comisia de Sănătate a Camerei Deputaților prevede că ”în unitățile în care se comercializează produse din tutun este interzisă afișarea lor în locurile obligatorii de trecere”.

Amendamentul este puternic criticat de industria tutunului. Interdicția (ce poate fi întâlnită în mai puțin de un sfert din țările UE) va încuraja contrabanda cu țigarete și a fost stabilită fără a exista un aviz al Consiliul Concurenței sau al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, instituția responsabilă de eliminarea contrabandei în domeniu – au arătat oficiali ai industriei produselor din tutun într-o scrisoare trimisă Parlamentului.

În absența oricăror repere vizuale, fumătorii  vor fi mai ușor de păcălit de către vânzătorii de țigarete de contrabandă din piețe. Mai mult, va dispărea concurența dintre diferitele branduri și sorturi de țigarete, afirmă producătorii în documentul menționat. Interdicția depășește noua Directivă a Tutunului, va  trebui notificată Comisiei Europene și va fi necesară explicarea acestei măsuri care nu aduce beneficii suplimentare, dar care lovește în libertatea comerțului.

Nu în ultimul rând, avertismentele de sănătate cuprinse pe pachetele de țigarete vor deveni inutile. Termeni vagi precum ”afișare” sau ”loc obligatoriu de trecere”, cuprinși în amendament,  sunt neclari în raport cu marea diversitate a unităților ce vând produse din tutun (hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate, chioșcuri, standuri, magazine sătești,  baruri etc.). „Atingerea unor obiective de sănătate publică nu se poate face prin măsuri excesive care distorsionează piața legală a produselor din tutun, aduc atingere activității comerciale  și prejudicii bugetului de stat”, spun producătorii în scrisoarea trimisă Parlamentului.

Legea urma să fie discutată săptămâna trecută în Parlament. Discuțiile au fost însă amânate, căci Consiliul Concurenței a avertizat inițiatorii proiectului normativ că acesta conține prevederi anticoncurențiale. Criticii măsurii văd însă amendamentul ca pe un exces de zel al celor care sunt incapabili să combată contrabanda cu țigarete din piețe ori de la ieșirile de la gurile de metrou etc. În plus, interesul față de pericolul reprezentat de fumat este doar de suprafață, este doar simulat, din moment ce programe naționale ce ar fi foarte utile fumătorilor, precum ”Stop Fumat!”, rămân subfinan­țate an de an și nu dețin personalul specializat necesar.

Care sunt ţările cu măsuri similare

Interdicţii privind expunerea produselor din tutun există în mai multe ţări, cum ar fi Canada, Croaţia, Irlanda, Islanda, Norvegia, Rusia, Thailanda, Finlanda, Australia, Noua Zeelandă şi Marea Britanie. Modalităţile de implementare diferă însă. În principal se prevede că produsele din tutun trebuie păstrate departe de privirea clienților, sub tejghea sau în dulapuri speciale. Produsele pot fi arătate doar la cererea acestora. Supoziţia, neverificată în practică, este că oamenii vor fi mai puţin tentaţi să fumeze dacă nu vor vedea produsele.

Criticii măsurii afirmă însă că aceasta duce la creşterea ponderii ţigărilor de contrabandă şi la închiderea micilor magazine de vânzare. În Canada s-a ajuns ca 27% din ţigaretele vândute să provină din contrabandă, iar 15% din micile magazine ce vindeau tutun au fost închise. Un studiu a indicat chiar că ponderea adolescenţilor fumători a crescut în Thailanda după introducerea interdicţiei. 

Obiecţii împotriva măsurii

  •  Absenţa unei opinii a Consiliului Concurenţei sau ANAF.
  •  Interdicţia nu aduce avantaje suplimentare faţă de noua Directivă a Tutunului.
  •  Prevederile vor încuraja comerţul ilegal cu ţigarete.
  •  Conține formulări neclare de genul „loc obligatoriu de trecere”.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...