17.3 C
București
miercuri, 17 aprilie 2024
AcasăSpecialGuvernul Tudose a tras frâna la CFR Călători. Societatea mai are...

Guvernul Tudose a tras frâna la CFR Călători. Societatea mai are bani bani doar până pe 25 noiembrie

Rectificarea bugetară operată recent de Guvernul condus de premierul Mihai Tudose riscă să aibă efecte devastatoare asupra societății de transport feroviar de stat.

După ce că se confruntă cu o lipsă acută de vagoane și automotoare, în condițiile în care studenții au gratuitate la călătoria pe calea ferată, conducerea CFR Călători are acum o altă mare problemă.

La rectificarea bugetară de luna trecută, Ministerul Transporturilor a pierdut una dintre cele mai mari sume, și anume 6,25 miliarde de lei. Inițial, prin Legea bugetului de stat pe 2017, Transporturile au avut prevăzut un buget de 13,7 miliarde de lei, din care 8,3 miliarde de lei numai pentru proiectele europene. 
Odată cu rectificarea însă, nu au fost tăiați doar banii pentru cofinanțarea proiectelor europene, ci și din alte părți. Una dintre societățile care are cel mai mult de suferit este CFR Călători. „La rectificare, am pierdut 10% din subvenția pe 2017, așa că banii mai ajung doar până la 25 noiembrie. Pentru 25 de zile din an nu mai avem finanțare, așa că, dacă nu se întâmplă vreo minune, va trebui să încetăm activitatea”, au declarat pentru „România liberă“ surse din cadrul operatorului feroviar de stat. 

Nu sunt vagoane

Această problemă se adaugă uneia mai vechi, și anume numărul insuficient de vagoane și automotoare aflate în operarea CFR Călători. Teoretic, Autoritatea de Reformă Feroviară ar trebui ca până la finele anului să inițieze licitația pentru cumpărarea a 100 de vagoane, destinate atât societății de stat, cât și operatorilor privați. Practic însă, lucrurile nu s-au urnit încă. 
„Nu mai avem vagoane și automotoare. Va trebui să renunțăm la rutele pe care abia am revenit și care produc pierderi, Grădiștea-Giurgiu
 și Ilva Mică-Rodna Veche”, au mai spus sursele. 
Și, pe principiul „la omul sărac nici boii nu trag”, pentru ca tabloul să fie complet, CFR Călători a mai rămas fără un automotor Siemens Desiro (cunoscut sub numele de Săgeata Albastră). Este vorba de cel implicat recent într-o coliziune cu un camion, la o trecere la nivel cu calea ferată.
Acum, CFR Călători va trebui să-l dea în judecată pe șofer și până nu se va termina procesul automotorul nu poate fi reparat, pentru că reprezintă o probă în procesul judiciar. Și asta în condițiile în care, datorită consumului mic de motorină, automotoarele Săgeata Albastră reprezintă principala sursă de profit a CFR Călători.   

Cele mai citite

Un bănișor, la ipocritul Plicușor

Primarul general Nicușor Dan se laudă în campanie că le-a blocat PUZ-urile edililor Negoiță, Băluță și Ciucu. Pe lângă problema blocării dezvoltării Bucureștiului, ceea ce...

Pe timp de război, cresc acțiunile firmelor producătoare de armament

Acțiunile unor mari companii care produc echipamente militare au crescut semnificativ, în contextul războiului din Ucraina și, mai nou, al războiului din Orientul Mijlociu,...

Clotilde Armand vrea blocuri pe spațiile verzi de lângă Lacul Băneasa. Nicușor Dan închide ochii la PUZ-ul fostei colege de partid

Informații despre un plan urbanistic zonal (PUZ) dat de Primăria Sectorului 1, prin care se aprobă construirea de blocuri pe un spațiu verede, în...
Ultima oră
Pe aceeași temă