21.4 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialGhișeu unic pentru calea ferată

Ghișeu unic pentru calea ferată

Autorităţile pregătesc terenul pentru alinierea transportului feroviar românesc la normele europene în materie de emitere a biletelor. De la 1 ianuarie 2017, operatorii feroviari, atât CFR Călători, cât şi societăţile private, sunt obligaţi să asigure interoperabilitatea sistemelor de ticketing.

Dacă eşti în Gara de Nord şi vrei să pleci la Braşov, ai la dispoziţie două opţiuni – operatorul de stat CFR Călători sau compania privată Regiotrans. Biletele nu pot fi cumpărate însă de la aceeaşi casă, ci de la ghişee diferite, situate în colţuri oarecum opuse ale gării.

O situaţie total pe dos faţă de ceea ce se întâmplă în transportul feroviar de călători din Uniunea Europeană. În Marea Britanie, de exemplu, toate trenurile sunt operate de companii private, dar biletele se pot cumpăra de la acelaşi ghişeu, aparţinând companiei de infrastructură National Rail, deţinută de statul britanic.

La noi, casele de bilete sunt ale CFR Călători, care, evident, nu poate vinde bilete pentru concurenţă. Un prim pas pentru normalizarea situaţiei a fost făcut de Guvern, care a aprobat hotărârea privind aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 2016 – 2020 în transportul feroviar public de călători. „Pentru crearea unei baze de date comune, operatorii de transport feroviar public de călători care au încheiat contracte de servicii publice, vor asigura începând cu data de ­1 ianuarie 2017 interoperabilitatea sistemelor de ticketing pe care le deţin“, se arată la articolul 7 al actului normativ.

Unii operatori privaţi se pregătiseră pentru eventualitatea introducerii unei astfel de măsuri. Este cazul Regiotrans, care a achiziţionat sistemul de ticketing X-sell, dezvoltat de Societatea Informatică Feroviară, pe care-l utilizează şi CFR Călători.

Deşi nu se stipulează negru pe alb în hotărârea adoptată miercuri de Guvern, următorul pas logic ar fi ca serviciul de emitere a biletelor să fie preluat de la CFR Călători de către CFR SA, compania care gestionează infrastructura feroviară din România, sau de către o companie separată.

De altfel, prevederea se regăseşte şi în al patrulea Pachet Feroviar al UE, graţie unui amendament introdus în 2013 de eurodeputatul (pe atunci) Adrian Ţicău. Amendamentul prevedea ca sistemul european comun de informare și de emitere a biletelor să fie funcţional până la 12 decembrie 2016.

Condiţii mai stricte pentru operatorii privaţi

Prin contractele de servicii pu­blice cu CFR Călători şi operatorii privaţi de transport feroviar, aprobate tot în şedinţa de Guvern de miercuri, se prevăd şi condiţii mai stricte pentru aceştia din urmă în ceea ce priveşte obţinerea subvenţiei de la stat.

Autorităţile au introdus în aceste contracte, încheiate cu CFR Călători şi operatorii privaţi Regiotrans, Interregional Călători, Transferoviar Călători și Softrans, noţiunea de venituri minime proprii obligatorii. Acestea au fost stabilite la 35% din total venituri (compensație asigurată de stat + venit estimat a fi realizat) pentru trenurile Interregio, și în cuantum de 15% pentru trenurile Regio. În cazul în care nu se realizează aceste venituri minime, se va diminua în consecinţă compensaţia (subvenţia) primită de operator de la statul român.

Ba, mai mult, în fiecare contract s-a introdus obligativitatea raportării lunare de către ope­ratori a gradului de îndeplinire a obligațiilor asumate, cu evidențierea clară a tipurilor de venituri și cheltuieli, precum și obligația ca la data depunerii situațiilor financiare, operatorii de transport feroviar public de călători să coreleze datele financiare cu declarația pe propria răspundere privind realizările anului anterior.

Adio, trenuri plimbate goale pentru subvenţii

În traducere liberă, autorităţile încearcă să reducă pe cât posibil practica unor operatori privaţi de a plimba trenurile goale pentru a putea încasa compensaţia de la stat. Practica cu pricina, dar şi modul nu tocmai ortodox prin care unele firme private obţineau rute profitabile în dauna CFR Călători deveniseră adevărate „sporturi naţionale“.

O situaţie de acest fel a intrat, în luna februarie a anului trecut, şi în atenţia procurorilor DNA. Estrella Ştefănescu, la acea dată şefa Serviciului urmărire transporturi din CFR SA, era acuzată de anchetatori că ar fi favorizat firmele RC CF Trans SRL Braşov şi Regiotrans, deţinute de oamenii de afaceri Iorgu Ganea şi Costel Comana, pentru preluarea multor trasee de la CFR Călători.

În schimb, oficialul CFR SA ar fi primit de la cei doi card de combustibil, cazări la pensiuni, telefoane mobile şi bani de nuntă, susţin anchetatorii. Pentru a-i favoriza, ea le-ar fi spus la oameni de afaceri informaţii despre companiile concurente, astfel că ei ştiau exact ce oferte să facă pentru a câştiga licitaţiile. Ancheta DNA a avut şi consecinţe demne de o telenovelă. Costel Comana, care fugise între timp din ţară, ar fi fost găsit spânzurat în toaleta unui avion din Costa Rica (nimeni nu a explicat însă cum poţi, tehnic, să te spânzuri în toaleta unui avion).  

Viteze sporite

70 de vagoane modernizate

În anexele contractului cu CFR Călători se precizează şi direcţiile prioritare pe care se va axa societatea de stat până în 2020. Printre acestea se numără modernizarea a 30 de vagoane pentru a circula cu viteză maximă de 160 km/oră. Alte 40 de vagoane vor fi modernizate astfel încât ele să poată atinge viteze de 200 km/oră. Acestea din urmă vor fi folosite cel mai probabil în trafic internaţional, pentru că pe reţeaua internă viteza maximă (şi doar pe cele câteva tronsoane mo­dernizate) este de 160 km/oră.

Prin contractele de servicii publice cu CFR Călători şi operatorii privaţi de transport feroviar, aprobate de Guvern, se prevăd şi condiţii mai stricte pentru aceştia din urmă în ceea ce priveşte obţinerea subvenţiei de la stat.

Restanțe

Aprobarea contractelor grăbeşte plata salariilor

Aprobarea de către Guvern a contractelor cu CFR SA şi CFR Călători are efecte şi în plan social, prin faptul că se va urgenta plata salariilor restante la cele două companii. Conducerile lor au anunţat că ieri urma să fie plătită 50% din restanţă, urmând ca restul să fie virat în zilele următoare. „Vă asigur că după publicarea în Monitorul Oficial, prioritatea mea este plata salariilor întârziate. De aceea vom face demersurile necesare ca plățile în conturile angajaților să se facă cât mai rapid. Ne pare rău de situația creată atât pentru salariații companiei, cât și pentru colaboratorii CFR și cei ai industriei reparatoare“, a declarat Iosif Szentes, directorul general al CFR Călători.

Cele mai citite

Peste 6000 de elevi s-au înscris la finala națională a concursului european de educație financiară European Money Quiz

Peste 6.260 de elevi, cu vârsta între 13-15 ani, din 390 de școli, licee și colegii de la nivel național s-au înscris la ediția...

Duel între Danielle Collins şi Elena Rîbakina în finala turneului WTA de la Miami

Finala WTA 1.000 de la Miami le va pune față în față pe americanca Danielle Collins şi kazaha Elena Rîbakina, ambele jucătoare câștigându-și semifinalele...

Înscriere la facultate, înainte de absolvirea Bacalaureatului. Pentru cei care vor o carieră în dezvoltarea de jocuri video

BISM (Bucharest International School of Management) și Amber Studio, în colaborare cu prestigioasa Abertay University din Marea Britanie, pregătesc începând cu luna septembrie lansarea...
Ultima oră
Pe aceeași temă