Angajamentele fără valoare ale ministrului Sorin Bușe. Ministerul Transporturilor nu a demarat nici acum lucrările pe Centura Bucureștiului

Corporatiștii din Pipera și Băneasa, dar și locuitorii din jurul Capitalei au fost amăgiţi de actualul ministru al Transporturilor, Sorin Bușe, care le-a promis o variantă rapidă de transport. La faţa locului nu s-au smuls însă nici buruienile.

Share

Petrica Rachita 0 comentarii

Actualizat: 05.12.2016 - 20:00

Corporatiștii din Pipera și Băneasa, dar și locuitorii din jurul Capitalei au fost amăgiţi de actualul ministru al Transporturilor, Sorin Bușe, care le-a promis o variantă rapidă de transport. La faţa locului nu s-au smuls însă nici buruienile.

În urmă cu opt ani, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Ludovic Orban, plimba jurnaliștii cu Săgeata Albastră pe centura feroviară a Bucureștilor și le promitea că va introduce pe acolo trenuri la intervale cadenţate, astfel încât să se rezolve gravele probleme de trans-port ale Ilfovului.

Aproape nimic din ce a promis atunci Ludovic Orban nu s-a întâmplat, iar plimbarea a rămas una pur electorală (în 2008 au fost două rânduri de alegeri). Abia prin 2010 CFR Călători a pus în circulaţie „trenul de Dragon“, care lega Gara de Nord de Gara Obor, făcând oprire la Dragonul Roșu. Automotoarele electrice fuseseră introduse în circulaţie la cererea angajaţilor complexului comercial, care făcuseră și peste 300 de abonamente. Problemele „trenului de Dragon“ au constat însă în faptul că nu a fost promovat absolut deloc și circula numai dimineaţa, la intervale de două ore, așa că atunci când n-au mai fost înnoite abonamentele a fost scos din grafic.

Proiectul, reluat tot în an electoral

Ideea a fost repusă pe tapet în luna octombrie a acestui an (când sunt din nou alegeri) de actualul ocupant al fotoliului de ministru al Transporturilor, Sorin Bușe, care i-a plimbat și el pe ziariști pe centura feroviară a Capitalei, de la Gara Progresul la Gara de Nord.

Totul părea pus la punct cu minuţiozitate, fiind stabilite atât costuri, cât și termene pentru realizarea, în etape, a proiectului. Prima etapă, care, potrivit promisiunilor ministrului, ar trebui să devină realitate la 1 februarie, presupune introducerea de trenuri la un interval de 15 minute pe tronsoanele Gara Progresul-Gara de Nord și Gara de Nord-Pantelimon.

La punctele de oprire urmează să fie amenajate peroane, iar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să monteze pasarele pietonale, pentru a se putea traversa Șoseaua de Centură. În total, vor fi 30 de kilometri și 16 stații, din care șapte există deja. Pentru a se evita timpul pierdut cu licitaţiile și inevitabilele contestaţii, pe acest traseu urmau să fie făcute de către CFR SA investiţii în regie proprie, pentru eliminarea unor restricţii de viteză și pentru amenajarea noilor puncte de oprire. Proiectul nici nu costa mult – în total, aproximativ 200.000 de euro.

Nu lucrează nimeni pe șantier

La mai bine de o lună de zile de la anunţul ministrului, reporterii “României libere” s-au deplasat la faţa locului, pentru a vedea cum avansează lucrările. Prima oprire am făcut-o la bariera de pe Șoseaua Petricani, acolo unde intersectează calea ferată București-Constanţa, unde ar fi trebuit să fie construit un peron pentru ca Săgeţile Albastre care vin de la Pantelimon să-i preia pe corporatiștii din Pipera și să-i ducă la Gara de Nord.

Înainte și după barieră lucrau, cam fără spor, câţiva muncitori, pe care i-am întrebat când va fi gata peronul. “Ce peron, dom’le? Noi montăm niște cabluri electrice, n-avem nicio legătură cu ăia de la CFR”, ni se răspunde. Și, într-adevăr, n-a pus nimeni nici măcar vreo roabă de pietriș la temelia viitorului peron. Asta cu toate că el ar putea fi construit rapid, așa cum s-a întâmplat la Punctul de Oprire (PO) Aeroport, în mandatul lui Radu Berceanu la Ministerul Transporturilor: s-au adus niște traverse vechi de beton, scoase din uz, peste care s-a turnat un strat de asfalt.

Ne spunem că poate s-au apucat de lucru în altă parte și ne deplasăm spre vestul Bucureștiului, pe Șoseaua de Centură, acolo unde este supratraversată de Autostrada București-Pitești. Sub pasaj, traficul rutier este infernal, dar cel feroviar lipsește cu desăvârșire, așa cum nu sunt prezenţi nici muncitorii de la CFR care ar trebui să lucreze la amenajarea peronului și nici cei de la CNAIR, pentru montarea pasarelei pietonale.

Un kilometru mai încolo, există deja Gara Bucu-rești Vest, de unde se face o ramificaţie feroviară care ajunge chiar la staţia de metrou Preciziei. Această linie ar urma să fie reparată în a doua fază a proiectului propus de Bușe, alături de șinele care fac legătura între Gara Progresul și staţia de metrou Berceni. Cele două legături ar urma să fie gata la finele anului viitor, dar cum nici termenul pentru prima etapă nu are șanse de a fi respectat...  

Primarii din Ilfov așteaptă trenurile

La Domnești, chipurile este o haltă, dacă e să dăm crezare unui panou ruginit pe care scrie „Halta Bariera Domnești”. Însă nici vorbă de peron, iar ipoteticii călători ar trebui să coboare din tren direct pe piatra spartă de pe terasament, printre bălării. Cât despre pasarela pe care ar fi trebuit s-o monteze CNAIR, nici poveste.

În ciuda faptului că nu s-a clintit nici măcar un fir de iarbă, primarul din Clinceni, Adrian Budeanu, este optimist. „Cred în termenul de 1 februarie, care este realist. Cred și pentru că e absolut necesar un astfel de proiect, care ar crea o cale de acces mai rapidă a locuitorilor din Clinceni către București”, a declarat acesta pentru „România liberă”. Primarul a precizat că în zona barierei de la Domnești ar trebui construită și o platformă pentru parcarea autovehiculelor, de tip park and ride. Până la parcare însă mai e cale lungă, de vreme ce nu au fost construite peronul și pasarela.

La Bragadiru nu există nici măcar pancarta de la Domnești, ci doar piatra spartă și buruienile, majoritatea uscate acum, la început de iarnă. Mai la sud, la Vârteju, este chiar și o gară construită acum câteva decenii, dar pe linii sunt garate numai trenuri de marfă, iar peronul de la linia 1 este într-o stare deplorabilă.

Una dintre localităţile care ar fi fost ajutate enorm de circulaţia trenurilor suburbane promise de Sorin Bușe este orașul Măgurele, iar beneficiari ar fi majoritatea celor 11.000 de locuitori, dar și cei care lucrează la Laserul de aici, realizat cu fonduri europene. Din acest motiv, aici ar fi trebuit amenajate nu unul, ci două puncte de oprire pe calea ferată, unul la Măgurele și celălalt 1,2 km mai la sud, denumit Laser Măgurele.

La niciunul nu s-a turnat însă niciun cancioc de ciment. Deși rămân optimiste, autorităţile locale spun că termenul de 1 februarie avansat de ministru nu este unul realist. „Nu cred că e reali-zabil până la 1 februarie, luând în considerare și condiţiile climaterice. Totuși, cred că până la vară proiectul este fezabil și necesar“, a declarat pentru „România liberă“ primarul orașului Măgurele, Narcis Constantin.  

 

 

Citește totul despre:

Comentarii