13.9 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăSpecialSplitarea TVA poate duce la blocarea mediului de afaceri din România

Splitarea TVA poate duce la blocarea mediului de afaceri din România

Folosirea variantei maximale de splitare a tranzacţiilor purtătoare de TVA ar putea să ducă la blocarea completă a mediului de business din România. Este concluzia unei discuţii pe care România liberă a avut-o cu consultantul fiscal Adrian Benţa.

Care sunt principalele probleme cu modificările anunţate la Codul Fiscal?

Dacă se păstrează obligativitatea acestui split TVA, pentru toate firmele, de la 1 ianuarie 2018, chiar aceasta va fi şi problema fundamentală pentru firmele sau PFA plătitoare de TVA.

Am înţeles că splitarea TVA rămâne numai pentru firmele cu probleme, pentru cele care lucrează cu statul şi pentru tranzacţiile comerciale de la stat la stat.

Deocamdată, aceste modificări nu s-au publicat în Monitorul Oficial. Ce spuneţi dv. este încă pe vorbe. Ordonanţa 23/2017 e deocamdată în forma în care se instituie splitarea TVA pentru toţi contribuabilii persoane juridice, de la 1 ianuarie 2018.

Variantele de lucru au fost supuse dezbaterii. În primă instanţă, s-a spus că se va aplica split TVA doar pentru cei ce au relaţii cu bugetul, contracte cu statul, iar după aceea s-a mai restrâns.

Vor intra în split TVA, s-a spus, doar cei ce sunt în insolvenţă, în faliment – e normal să fie aşa – sau cei care nu plătesc la timp TVA de trei ori. Dacă se aplică această formulă restrânsă, poţi să spui că, da, este o măsură mai justă decât să-i laşi pe toţi în aceeaşi grămadă. (n.r.: o variantă mai lejeră decât cea maximală, discutată iniţial, a fost adoptată în Senat, iar acum va urma dezbaterea în Camera Deputaţilor).

Ce probleme ar genera în sistemul fiscal acest split TVA?

Ca să poţi dispune de sumele de TVA, în foarte multe cazuri trebuia să se dea aprobare de către ANAF. Aceasta înseamnă că, la un moment dat, la toate direcţiile generale ale finanţelor publice, inspecţiile s-au dus către zona aceasta de split TVA cu foarte puţin personal.

100.000 de firme plătitoare de TVA ar exista în România, dar cifra nu este cunoscută exact

E acelaşi şi acum, nu au de unde să angajeze personal. Operativitatea va trebui să fie foarte mare. Legea spune că, în momentul în care un contribuabil îşi cere dreptul legal să utilizeze banii din contul de TVA, ANAF trebuie să răspundă în trei zile.

Nu ştim exact câte firme plătitoare de TVA există în România

Câte firme plătitoare de TVA avem în România?

Posibil undeva la 100.000 de firme.

În cât timp ar putea fi introduse aceste firme în sistemul de split TVA?

În 24 de ore. Toate, pentru că au fost create conturile de TVA. De fapt, ele au fost create electronic. S-a încercat timid, cu introducerea opţională. Până la urmă, din câte cunosc eu, doar 300 de firme s-au înscris voluntar.

Deci: din 100.000, doar 300 de firme s-au înscris voluntar.

Nu e sigur că sunt 100.000 de firme. Cifra poate să fie mai mare sau mai mică. Nimeni nu le ştie numărul. Nu avem o statistică exactă.

Nu ne putem trezi că de la 1 ianuarie se blochează mediul de afaceri din cauza acestei chestiuni?

Dacă se merge cu obligativitatea pentru toţi, categoric, va fi o nebunie generalizată.

Cheltuieli operaţionale şi cu personalul mai mari

În ce va consta această nebunie?

Se va dubla numărul de plăţi. Firmele vor trebui să-şi aloce noi resurse, noi oameni şi bani ca să facă trasferurile acestea. Dacă sunt firme mari, ele vor trebui să facă angajări. Dacă sunt firme de contabilitate, şi acelea vor trebui să facă angajări.

Cheltuieli operaţionale şi cheltuieli cu personalul mai mari.

Da.

Vor fi rambursări întârziate de TVA, care vor duce la blocaje financiare.

Categoric…

… şi la crearea de arierate, respectiv de creanţe…

… e posibilă şi o condamnare a României la Curtea Europeană. Ne-au atenţionat deja.

Deci o procedură de infringement?

Da, şi nu ar fi singura. Chiar săptămâna trecută am fost condamnaţi la Curtea Europeană pentru că s-a interzis anularea deducerii de TVA la contribuabili declaraţi inactivi. Acum, România plăteşte retroactiv din 2007 încoace. Vă daţi seama câte procese vor fi.

Va dura destul de mult cu înregistrarea firmelor ce fac afaceri cu statul

Presupunând că se merge pe versiunea soft…

Opinia mea este că va fi versiunea soft…

… cât durează pentru autorităţi să deceleze toate firmele aflate în insolvenţă, lichidare etc.?

Foarte puţin, pentru că nu autorităţile vor face aceste raportări. Vor da prin ordonanţă: “Contribuabilii plătitori de TVA aflaţi în insolvenţă sau faliment intră obligatoriu şi se înscriu electronic”.

“Se va dubla numărul de plăţi. Firmele vor trebui să-şi aloce noi resurse, noi oameni şi noi bani. Dacă sunt firme mari, ele vor trebui să facă angajări. Dacă sunt firme de contabilitate, şi acelea vor trebui să facă angajări.”

Printr-un formular. Registrul societăţilor care aplică TVA defalcat deja există. Până acum, s-au înscris opţional. Eventual, poate să mai scape vreunul care nu vrea, dar acestea sunt cazuri excepţionale.

Presupunând că va fi varianta medium soft, adică inclusiv firmele care au contracte cu statul…

… va fi destul de mult. Foarte multe firme livrează către buget.

În cât timp va exista o evidenţă clară a Fiscului privind aceste firme care au contracte cu statul?

Este greu de spus. Nu ştii când vei câştiga o licitaţie. Probabil se va da un termen. După ce ai câştigat o licitaţie, te vei duce în termen de x zile şi te introduci în registrul de split TVA.

Ce se va întâmpla în momentul în care o firmă cu 12 contracte în mediul privat de business va câştiga o licitaţie? I se va aplica split TVA la toate tranzacţiile?

La toate. Să zicem că avem o firmă. Am 100 de lei, dintre care doi lei sunt din afaceri cu statul. Se va aplica split TVA pentru toate. Suntem la nivel de ipoteze de lucru, nu ştim exact, au lăsat-o în coadă de peşte. “Cei care au contracte cu statul”, aşa au spus, adică tu, ca firmă, nu contractele tale cu statul, şi doar atât.

Aceste firme ar putea să aibă probleme cu contractorii lor. Acest split TVA se va împrăştia în mediul de business ca o plagă? Ceilalalte firme nu vor fi de asemenea obligate să facă split TVA?

Nu. Dacă eu am câştigat o licitaţie, (presupunem că) furnizorii mei, când fac plata, fac în modalitatea obişnuită, nu aplică split TVA. Când au venit banii la mine, eu splitez TVA.

Soluţia – izolarea afacerilor cu statul în centru de profit distinct

La o şcoală comunală se pun termopane. Acestea sunt făcute cu anumite materii prime, care sunt obţinute de contractantul respectiv din mediul privat. Până unde merge split TVA?

Splitarea se opreşte la furnizorul primar. Sunt foarte multe soluţii. Eu am o cifră de afaceri de un milion de euro, din care am făcut cifră de afaceri 2.000 de euro cu o primărie. Soluţia ar fi să faci firmă separată.

Adică să-ţi izolezi, pe cât poţi, tranzacţiile cu statul, unde pot apărea pierderi din cauza split TVA. Sterilizezi astfel pierderile.

Cele mai citite

Eșecul lui Nicușor Dan: Capitala îngheață, Promisiunile se Topesc

Avaria care a lăsat jumătate din Capitală fără apă caldă este simbolul eșecului sub administrația lui Nicușor Dan. Începând din 2020 cu promisiuni de...

Transformă spațiul din garaj într-un loc accesibil – iată ce ușă de garaj de la Alexiana să alegi

Ușilor de garaj ar trebui să li se acorde mult mai multă atenție. Acestea au capacitatea de a menține un nivel de siguranță înalt...

3 criterii esențiale pentru alegerea unui scaun de masă pentru bebeluși

Alegerea unui scaun de masă pentru bebeluși este o decizie importantă pentru orice părinte, influențând direct siguranța, confortul și buna dezvoltare a copilului în...
Ultima oră
Pe aceeași temă