Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Autobuzul de Ciorogârla, în finală la licitațiile din Sibiu și Ploiești

Autobuzul Euro Bus Diamond, realizat de compania BMC Trucks&Bus în fabrica din Ciorogârla, lângă București, a ajuns în faza finală a licitațiilor organizate de regiile de transport din Sibiu și Ploiești. Valoarea cumulată a celor două contracte este de 12,5 milioane de euro.

Share

Rl online 0 comentarii

Actualizat: 02.04.2018 - 11:56

La Ploiești, miza este livrarea a 50 de unități Euro 6 pe motorină, în valoare de circa 10 milioane de euro.

Euro Bus concurează cu modelul Isuzu Citiport, vândut în România de turcii de la Anadolu. Alți doi competitori, Mercedes și GD Bus GmbH, s-au retras din cursă, potrivit informațiilor obținute de administratorii forumului local transploiesti. ro.  

Primăria Ploiești a estimat valoarea fiecărui autobuz la 207.000 euro (cu TVA inclusă) și a cerut ca acestea să aibă motor Diesel Euro VI, podea joasă și aer condiționat. Prețul reprezintă 70% din criteriile de acordare a licitației, iar consumul autobuzelor, impactul operațional energetic și de mediu, ca și perioada de garanție – câte 10% fiecare.

La Sibiu, “autobuzul de Ciorogârla” concurează cu același Isuzu Citiport și cu germanii de la MAN, repre-zentați de MHS Trucks & Bus AG. Licitația vizează furnizarea a 10 autobuze Euro 6 pe motorină, în valoare de maximum 11,5 milioane de lei, plus TVA. Departajarea celor trei oferte va fi realizată în funcție de patru criterii, după cum se arată în caietul de sarcini. Prețul contează în proporție de 70%, consumul de combustibil – 15%, iar perioada de garanție – 10%.

Al patrulea criteriu este costul cu poluanții, care contează în proporție de 5%. Algoritmul de calcul al costurilor cu poluanții include nu mai puțin de 29 de variabile, de la consumul de carburant, emisiile totale de CO2, emisiile de CO2 pe pasager și distanța duratei de exploatare.

La ambele licitații mențio-nate, deciziile trebuie să vină din moment în moment, fiind deja amânate față de data inițială anunțată, în cursul lunii februarie.

Competiție pierdută la Cluj

Producătorul român de autobuze a intrat în competiție  și la Cluj-Napoca, dar a renunțat pe parcurs. Miza a fost aici mult mai mare: 14 milioane de euro pentru 60 de unități Euro 6, pe motorină. Inițial, firma de lângă București nu putea depune ofertă, pentru că nu îndeplinea o cerință din caietul de sarcini, anume ca puntea față a autobuzului să fie mobilă. BMC  a contestat la CNSC această cerință, instituția acordându-i câștig de cauză. Firma a depus ofertă, alături de alți turci, Karsan Otomotiv, și de Mercedes, dar a fost descalificată, potrivit unor surse din piață, pe anumite caracteristici tehnice.

Producătorul român nu s-a lăsat, contestând din nou la CNSC această excludere de către regia de transport locală. Mai întâi CNSC trebuie să dea soluție pe contestația BMC, apoi CTP Cluj-Napoca poate da rezultatul -licitației, însă rezultatul final și semnarea contractului se face, ca de obicei, abia după soluționarea eventualelor contestații.

Conform caietului de sarcini, ponderea cea mai mare din ofertă o are preţul, 60%. Consumul de combustibil şi perioada de garanţie au o pondere de câte 10%, capacitatea de transport a persoanelor contează în proporţie de 8%.

Eșecuri succesive și succese minuscule

Autobuzul Euro Bus Diamond nu a putut participa la mega-licitația de 100 de mi-lioane de euro (400 de autobuze) de la București, pentru că nu a putut îndeplini -criteriul din caietul de sarcini care cerea ca  producătorii să ofere toate cele trei modele dorite, de 10, 12 și 18 metri. BMC Trucks&Bus produce doar autobuzul de 12 metri. De asemenea, compania nu a putut îndeplini nici criteriul privind experiența rele-vantă și bonitate. Licitația a fost câștigată de turcii de la Otokar, însă contestată la CNSC de un alt participant, Mercedes.  

Fabrica din Ciorogârla are și un succes la activ, la Iași, unde a câștigat, în 2014, o licitație de dimensiuni reduse, livrând 8 unități din Euro Bus Diamond. De asemenea, a mai câștigat, în noiembrie 2017, o licitație în Moldova, la Chișinău, pentru 13 unități Euro 5, de această dată cu o valoare cumulată de 1,9 milioane de euro . A fost însă contestată, la CNSC-ul local, de un alt participant și nici până acum nu s-a emis o decizie în această speță.

Fabrica Euro Bus are o capacitate de 450 de unităţi pe an. Modelul de autobuz Diamond City Bus Euro 6 are motor Mercedes. Reprezentanţii companiei spun că autobuzul românesc este „un Mercedes mai bun decât un Mercedes“. Şi mai ieftin, având în vedere că preţul, în funcţie de dotări, numărul de unităţi dorite, perioada de garanţie, este între 150.000 şi 190.000 de euro, în timp ce un autobuz al concernului german porneşte de la 200.000 de euro. Ba chiar, la testele realizate de nemţi, City Bus ar fi obţinut un punctaj superior autobuzelor din gama similară Mercedes.

Euro Bus a mai vândut acest model unor primării din ţară, precum cea din Iași, Caransebeş şi Târgu Jiu, dar și unei firme de transport preorășenesc în Constanța. E∏ste vorba de un număr relativ mic de unităţi, 27.

Sorin Bolojan

Comentarii

loading...