Cum se fabrică un cântăreţ de 1.000.000 euro - reţeta Alexandra Stan

Industria muzicală din România nu produce doar vedete de mâna a doua, care reuşesc cu greu să facă un playback decent. Mai nou, din mâinile profesioniştilor acestei industrii au început să iasă şi staruri ...

Share

Mihaela Naftanaila 0 comentarii

22.09.2011 - 19:32

Industria muzicală din România nu produce doar vedete de mâna a doua, care reuşesc cu greu să facă un playback decent. Mai nou, din mâinile profesioniştilor acestei industrii au început să iasă şi staruri autentice, de calibru internaţional, care umplu stadioanele din Europa şi vând de milioane de euro. Printre ele se numără şi Alexandra Stan.

Până nu demult, lumea pestriţă, gălăgioasă şi vulgară a showbizului românesc a produs aproape exclusiv artişti de mâna a treia. Printre cântăreţi, pseudovedetele vânate cu asiduitate de paparazzi şi promovate obsedant în talk-show-urile mondene abia dacă reuşeau să facă un playback decent. Iată însă că un nou val de artişti autohtoni apărut peste noapte, parcă din neant, face un salt spectaculos din divizia amatorilor cu ifose în cea a profesioniştilor pragmatici. Cum au reuşit nume precum Inna sau Alexandra Stan să ajungă direct în fruntea celor mai disputate clasamente americane şi europene, precum Billboard sau Top 40, unele dintre clipurile lor să fie văzute pe YouTube de aproape o sută de milioane de oameni, iar veniturile lor să se măsoare deja în milioane de euro?

Cum se explică faptul că au reuşit să devină vedete internaţionale fără să fi atins mai întâi o consistentă notorietate naţională? La toate aceste întrebări puse de „România liberă" au răspuns oamenii care au contribuit la fabricarea brandului „Alexandra Stan", al cărei hit „Mr. Saxobeat"() a răsunat obsedant în această vară în toate discotecile lumii. Printre explicaţiile pe care aceştia le oferă cu onestitate şi fără jenă: globalizarea kitschului, simplitatea liniei melodice şi nevoia ca vedeta să nu fi trecut prin şcoli de muzică. Plus un car de noroc.

Fără să aibă în spate o întreagă echipă de profesionişti, care cuprinde producători,  compozitori, specialişti în noile media, Alexandra ar fi cântat poate şi astăzi la petreceri pentru liceeni şi concursuri de karaoke.

Şcolăriţă sexy care linge acadele

,

Cand a lansat prima ei piesa, Alexandra a pozat în şcolăriţă sexy căreia îi place să lingă acadele, apoi  a cântat în costum de baie când afară erau -10 grade Celsius, iar într-un concert la Milano a purtat blugi atât de scurţi încât a lăsat să i se vadă sexul. Dincolo de toate astea, Alexandra are o voce bună, cântă live şi este apreciată de cei din industria muzicală. Prestaţia ei a fost lăudată şi la Festivalul de la Mamaia în 2009, unde, chiar dacă nu a luat niciun premiu, s-a numărat printre favoritele publicului.

În ciuda vocii de excepţie, Alexandra cântă versuri fără mesaj şi fără conţinut. A fost uşor de manevrat din moment ce nu are la bază o şcoală de specialitate, care să îi fi cultivat stilul muzical, iar de când a devenit apreciată s-a mulţumit cu un an de studii de canto. „La ea, talentul e nativ. Pe noi ne bucură faptul că nu a făcut o şcoală de muzică. Cei care au trecut pe acolo au un stil învechit şi e greu să le scoţi din cap ce au învăţat în câţiva ani de şcoală", zice Andrei Nemirschi, managerul artistei şi cel care deţine Maan Studio din Constanţa. Andrei a remarcat-o pe Alexandra în urmă cu doi ani la Mamaia şi, împreună cu partenerul său, Marcel Prodan, cel care l-a „produs" pe Costi Ioniţă, a decis să o promoveze.

Au intrat apoi în acţiune principiile de marketing, fără de care industria muzicală nu mai poate funcţiona. „Muzica este ca orice altă afacere. Odată ce creezi un produs, îi aplici aceleaşi principii de marketing ca oricărui alt produs", spune Andrei Nemirschi. Pe scurt, ar fi vorba de „styling" - adică ţinute sexy, sumare, provocatoare, ore în-tregi petrecute la coafor şi câte 12-14 ore destinate repetiţiilor în studioul muzical ori filmărilor pentru videoclipuri. Nimic nu ar funcţiona însă fără să existe la bază o piesă bine creată din punct de vedere comercial şi fără o promovare agresivă pe toate canalele media.

La o primă analiză stilistică însă, nu e greu să îţi dai seama că versurile melodiilor sale sunt lipsite de conţinut şi mesaj: „You make me this/ Bring me up/ Bring me down/ Play it sweet/ Make me move like a freak" (n.r. Îmi faci asta/ Mă înalţi/ Mă cobori/ Fă-o dulce/ Fă-mă să mă mişc ca un ciudat) sau „If you wanna see my / Pam pam param pampam/ If you wanna feel my / Pam pam param pampam/ If you wanna touch my/ Pam pam param pampam/You gotta lick my lolli-lollipop (n.r. Dacă vrei să îmi vezi/ Pam pam param pampam/ Dacă vrei să mă simţi/ Pam pam param pampam/ Dacă vrei să mă atingi/Pam pam param pampam/ Trebuie să îmi lingi acadeaua).

„În engleză sună bine orice. Ăsta este avantajul ei. Cu cât e mai facilă şi mai comercială muzica cu atât e mai bine. Oricum, versurile ei sunt «Kant şi Schopen-hauer» pe lângă ce se produce la nivel internaţional pe acest palier", apreciază impresarul Alexandru Baculea.

Totuşi, ce i-a impresionat atât de mult pe străini? De remarcat că Alexandra a reuşit să urce pe locul 1 în Top Billboard Hot Dance Airplay, timp de şase săptămâni, devansând-o pe Lady Gaga. În top 40 din Germania, a ocupat locul 1 cu piesa „Mr. Saxobeat", pe locul doi fiind Jennifer Lopez cu piesa „On the Floor". Mai mult, a fost premiată cu discul de platină în Italia, a intrat în Top 20 Shazam Tag (Shazam este cea mai cunoscută aplicaţie pentru Smartphone şi iPad şi orice posesor al unui astfel de gadget poate descărca şi cumpăra o piesă), a fost pe primul loc în topul unuia dintre cele mai cunoscute radiouri din Turcia.

Dacă ar fi să explice reţeta succesului Alexandrei Stan, impresarul Alexandru Baculea ar spune aşa: „Străinii s-au săturat de muzica lor, prind foarte bine melodiile acestea cu inserţii de acordeon, saxofon". Compozitorul, producătorul muzical şi antreprenorul online Florin Grozea vine cu o serie de argumente în plus, dar tot în această direcţie. „Succesul unui artist nu ţine neapărat de calitatea muzicii lui, ci de un context. Alexandra are o voce superbă, o ştiu de când avea 13 ani. Cum a impresionat Europa?! Simplu. Românii pot crea kitchuri surprinzătoare pe care străinii nu le pot face. Aşa a fost şi în cazul O-Zone, cu hitul «Dragostea din tei». Melodii exagerat de simple, cu versuri stupide, uşor de reţinut. Tinerii compozitori români surprind prin simplitatea melodică".

Pe de altă parte, românii sunt mai reticenţi la genul acesta de muzică, pentru că sunt „un pic retro", un pic rămaşi în urmă cu muzica de club. „Au nevoie de confirmare internaţională ca să aprecieze că ceva sună bine", este de părere Cristi Păun de la Radio Zu. De altfel, Alexandra a început să fie mai căutată în România abia după ce a avut succes în străinătate. Studiile de marketing comandate de managerii ei arată că în România muzica Alexandrei este iubită mai degrabă de adolescenţi. În străinătate, cei care ascultă muzica Alexandrei au şi peste 19 ani.

Melodiile s-au promovat singure pe Facebook şi YouTube

În toată această afacere mai contează şi norocul, spun managerii Alexandrei Stan. „Uneori împingi o piesă de la spate, o promovezi agresiv şi tot nu iese nimic. În cazul Alexandrei, melodiile aproape că s-au mediatizat singure pe reţelele de socializare şi YouTube", spune Andrei Nemirschi. Nu în ultimul rând, contează echipa de PR, care învaţă artistul „ce să zică, când să zică, cum să zică". De acest lucru ne-am convins şi noi, cântăreaţa refuzând un dialog direct, lăsându-şi managerii să vorbească pentru ea. Apariţiile sale în presa din România sunt destul de limitate. A acordat un interviu în exclusivitate la Money Channel, a trimis câteva sfaturi de „beauty" revistei Cosmo, iar tabloidele au mai dat din când în când ştiri pe scurt despre artistă. În schimb, a acceptat să pozeze fără sutien pe coperta revistei FHM din UK. „Am considerat că e mai bine aşa. În tabloidele din România nu ai parte de o promovare tocmai ortodoxă", zice Andrei Nemirschi.

Alexandra spune despre succesul său că a luat-o prin surprindere. „Contează să ai puţin din toate. Să fii pregătit pentru muncă fizică şi să fii în formă. Să fii gata să te mulţumeşti cu două-trei ore de somn pe noapte", mărturisea artista pentru Bucharest Herald. 

Adună 20.000 de fani la un concert

Tânăra artistă a strâns în concert la Moscova 20.000 de fani şi alte câteva zeci de mii în Franţa, Spania, Marea Britanie, Canada. Un bilet la un concert de-al său costă 20 de euro.

Pe YouTube face peste 81.000.000 de vizualizări cu single-ul său din această vară, „Mr. Saxobeat", mai mult decât strâng melodii celebre ale formaţiilor Beatles şi Queen.

Pe Facebook a adunat mai bine de 425.000 de fani, iar site-ul ei http://www.alexandrastan.ro/ este plin de aprecieri şi mesaje de încurajare venite de la simpatizanţi din toată lumea. „Vino în Polonia. Eşti grozavă şi frumoasă", scrie Michy. „Suntem din China. Ţi-am descărcat tot albumul de pe internet. Ţine-o tot aşa!", mai scriu fanii.

 În Canada, artista a ieşit pe locul 3 în topul download-urilor pe iTunes Dance Singles şi pe locul 35 în topul general al descărcărilor de pe iTunes.

 Este printre artiştii români nominalizaţi la MTV European Music Awards.


"Cu cât e mai facilă şi mai comercială muzica, cu atât e mai bine. Oricum, versurile Alexandrei sunt «Kant şi Schopenhauer» pe lângă ce se produce la nivel internaţional pe acest palier." Alexandru Baculea, impresar

25% din încasări revin artistei, restul merge către staff.

81.000.000 de vizualizări cu single-ul său „Mr Saxobeat" există pe YouTube.

Citește totul despre:

Comentarii