10.3 C
București
sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăCulturăDumitru Budrala: „Documentarul ne scoate din zona de confort, ne ajută să...

Dumitru Budrala: „Documentarul ne scoate din zona de confort, ne ajută să ne descoperim“

RL: Ce anume v-a determinat să porniți în această aventură?

Dumitru Budrala: De când mă știu, mi-a plăcut să organizez evenimente, tot timpul, inedite, în contextul dat. Filmul m-a fascinat, de asemenea, și am învățat să fac film, mai întâi singur, și numai după aceea am făcut și școală.

Ideea acestui festival mi-a venit în 1992, când am văzut la festivalul NAFA din Stockholm ce forță extraordinară are acest gen de film. Am intuit de atunci că prin cinematografia documentară sunt create, de fapt, posibilități infinite de a spune povești necunoscute, neștiute, despre oameni, despre locuri aparent banale, dar care reflectă realitatea lumii în care trăim, de la drama unei comunități locale până la trăiri și povești universal valabile. Pe vremea aceea, încă îmi făceam lecțiile de engleză ca să pot înțelege și comunica în context internațional, deoarece nici măcar dialogurile din filme nu le înțelegeam în întregime. Totuși, am înțeles forța pe care poate să o aibă acest gen de film prin faptul că ne scoate din zona noastră de confort, ne confruntă cu propriile temeri și căutări, ne ajută să ne descoperim pe noi înșine și, în același timp, să descoperim lumea celorlalți. Și am bănuit că este foarte necesar să iasă la iveală aceste povești, aceste conținuturi necunoscute, ne-puse pe masa de dezbateri în societate. Este necesar ca toată această explorare a realității să fie un produs cultural care se consumă în comun, într-o sală de proiecție, și se dezbate. Așa s-au făcut primele sesiuni de Q&A în România, la un festival de film în anii 1990.

 

Ați demarat Astra Film Festival în 1993. De ce un festival de film documentar? Pe cine interesa pe atunci filmul documentar?

Evident că, în 1993, în Sibiu, am pornit de la zero absolut. Nimeni nu știa nimic despre acest gen de film, documentarul era confundat cu tele-enciclopedia. Nici măcar ideea de a face un eveniment cultural inițiat de oricine altcineva decât de organele oficiale nu exista. Toți intelectualii erau preocupați să plece din țară, bulversați de mineriade. Astra Film Festival a fost chiar un proiect inovator în toată regiunea sud-est europeană, cu începuturi pline de emoții și provocări. Am încercat să surprindem cumva istoria anilor de început, în detaliile ei cele mai amuzante și mai nostalgice, într-un film făcut cu ocazia celei de-a 20-a ediții.

 

Astra Film Festival a ajuns la 25 de ani de existență. Cum ați caracteriza acest parcurs? Au existat ani în care ați avut impresia că nu veți putea continua?

În sfertul de secol care a trecut peste România, cu atâtea schimbări, cu atâtea răsturnări de situație de toate felurile, să menții și să crești un eveniment cultural la standarde europene e ca și cum ai pluti pe ape deschise într-o coajă de nucă, e ca și cum ai parcurge oceanul cu barca.

Evident, au fost momente – și nu puține – în care se părea că totul se oprește, dintr-un motiv sau altul. Și eu mă mir din când în când de minunea pe care o trăim, de faptul că acest proiect a prins atâta viață, încât nu numai că a supraviețuit cu grație și curaj, dar și reușește să se reînnoiască, să se rotunjească an de an.

 

Care au fost provocările continuării și creșterii festivalului?

Provocările au fost multiple. De la cele instituționale până la lipsa finanțării, de la infrastructura precară (nu au existat săli de cinema în Sibiu până anul acesta) până la presiuni politice de toate felurile. Este de domeniul fantasticului faptul că an de an, totuși, am reușit ca Astra Film Festival să se desfășoare așa cum l-am gândit, ca un spațiu dinamic de explorare și experimentare a condiției umane prin cinematografia realității, un loc de întâlnire atractiv pentru iubitorii de filme de non-ficțiune, pentru profesioniștii domeniului din întreaga lume și pentru public în general. Și ce mă bucură cel mai mult, ceea ce simt ca fiind cea mai fantastică răsplată a eforturilor noastre, este tocmai interesul entuziast și copleșitor al audienței, tânără în marea ei majoritate (peste 60% din spectatori au vârste între 18 și 34 de ani), și mai ales al publicului foarte tânăr – copii din orașul și județul Sibiu, și nu numai – care umple sălile de proiecție în timpul festivalului, la toate proiecțiile Astra Film și la Astra Film Junior.

 

Cum faceți selecția filmelor? Pe ce criterii?

În primul rând, alegem cele mai bune filme făcute în ultimul an din toată lumea. Vorbim, pentru ediția din acest an, de peste 3.000 de filme înscrise. Selecția finală 2018 conține 128 de filme, dintre care 28 sunt produse și expuse în secțiunea New Media – Viitorul e azi, mai precis 18 filme proiectate la Domul special amenajat în Piața Mare a orașului, într-un format de cinema semisferă, și 10 pentru formatul de realitate virtuală (VR). Iar 100 de filme sunt proiectate în săli special amenajate pentru proiecții de filme, în centrul istoric al Sibiului.

Despre viziunea care stă în spatele selecției pot spune că pariem pe producții care aduc noutate genului atât prin varietatea și complexitatea subiectelor puse în discuție, cât și prin creativitatea abordării stilistice.

 

Care credeți că este rolul filmului documentar în societatea actuală?

În contextul în care spunem că arta este la cel mai înalt nivel al său atunci când atinge un nerv, documentarul, care explorează toate punctele nevralgice ale realității, este perceput astăzi ca una dintre cele mai puternice forme de artă contemporană, este sufletul și conștiința cinematografiei. Am simțit întotdeauna Festivalul Astra Film ca pe o oglindă cu două fețe, care ne dă ocazia de a privi și a fi priviți prin prisma unor povești subiective și portrete intime pe care altfel nu le-am fi putut cunoaște niciodată. În fața ecranului festivalului te cufunzi în realitatea care ți se dezvăluie ca să o cunoști și să o poți înțelege cu adevărat – atât realitatea ta, cât și realitatea celuilalt – și, în același timp, reflectezi la tot ceea ce descoperi. Poveștile cinematografice de mare forță te îndeamnă la introspecție, și pleci din această experiență îmbogățit.

 

Festivalul s-a extins de la filme la masterclasses + workshops + concerte + parties. Care este rolul celorlalte componente?

Evident, aceste componente ale programului sunt gândite pentru a face din Astra Film Festival un eveniment complex, recunoscut internațional, un festival-destinație în industrie, locul unde este „musai să fii” în fiecare octombrie. Desigur, unele secțiuni de program sunt destinate specialiștilor și publicului avizat, iar altele – tuturor participanților. Iar concertele și petrecerile sunt pentru a atrage publicul general mai aproape de eveniment și pentru a sărbători împreună, specialiști, cinefili, publicul larg, o experiență frumoasă de viață.

 

Ce presupune aducerea de nume mari din cinematografia documentară internațională?

Este testul cel mare al festivalului pe arena internațională. Dacă nume mari ale breslei te iau în serios și vin la eveniment, asta reprezintă confirmarea cea mai bună că evenimentul este recunoscut și cotat în lumea cinematografiei mondiale. În toți acești ani am reușit să adunăm în jurul festivalului o mulțime de nume mari din cinematografia documentară internațională. Dacă ar fi să amintesc doar câteva, i-aș menționa pe Bill Nichols – cea mai importantă personalitate a cinema-ului documentar din lume, Robert Kaplan, John Marshall, Thierry Garrel, Pawel Pawlikowski, Michael Stewart, David MacDougall, Sergei Loznitsa, dar și oameni de top din industria românească – de la Cristi Puiu, care este deja un obișnuit al juriului festivalului, la Andreea Esca, Mircea Săucan, Alexandru Solomon, Carmen Vidu, Vintilă Mihăilescu, Cristian Tudor Popescu, Ada Solomon, Iosif Demian, Emil Hurezeanu.

 

Vorbiți-ne despre noutățile, particularitățile acestei a 25-a ediții.

La fiecare ediție doar cadrul este același – secțiunile competiționale, ideea unor programe tematice, formatul de New Media, Astra Film Junior, sălile, Sibiul. Restul este complet nou. Alte povești de viață, despre alte colțuri de lume, din noi unghiuri de vedere, noi emoții, noi dureri, noi probleme cu care se confruntă lumea. Condiția umană este prin natura ei dinamică și, sperăm, perfectibilă. De aceea un festival al cinematografiei de edificare asupra realității, de explorare a condiției umane, nu poate fi decât complet nou de fiecare dată.

 

Și, poate cel mai important, cum reușiți să strângeți fondurile necesare desfășurării festivalului?

Răspunsul la această întrebare ar merita un film documentar care să ilustreze perfect cum să faci imposibilul posibil.

 

 

Astra Film Festival, a 25-a ediție

 

10 filme vor fi prezentate în cadrul categoriei realitate virtuală (VR), dintre care 6 titluri sunt din colecția The Guardian VR, și anume: „Arctic 360”, un tur-mărturie a consecințelor comportamentului uman asupra mediului arctic; „Limbo” (Purgatoriu), o experiență virtuală a ceea ce înseamnă așteptarea acordării azilului pentru un refugiat; „The Joy of Frogs” (Bucuria broaștelor), un documentar-360 despre sezonul împerecherii; „The Party” (Petrecerea), o ilustrare virtuală a autismului; „Sea Prayer”, animarea în VR a unei povești de Khaled Hosseini, inspirată de comemorarea a doi ani de la moartea micului refugiat sirian Alan Kurdi, și „First Impressions” (Primele impresii), o minunată ilustrare în VR a experienței și interacțiunii cu lumea pe care le trăiește un nou-născut.

Alte 3 producții reprezintă o selecție realizată împreună cu Diversion Cinema, creator de programe de realitate virtuală pentru festivaluri de film relevante, precum cele de la Cannes, Veneția, Amsterdam, Dubai: „The Real Thing” (Viață adevărată), „Bloodless” (Lipsită de viață) și „Kobold”. Acestora li se alătură în programul de VR o prezență românească, documentarul observațional „Circus 360” de Dorin Moldoveanu, despre primul circ fără animale din București.

Ediția AFF 2018 propune un program de 18 filme de non-ficțiune realizate pentru proiecție full-dome, producții care explorează mistere ale științei, ale Universului și aspecte mai puțin cunoscute despre planeta noastră și despre umanitate. Noi modalități de a trăi experiențe artistice sunt oferite de lucrări mai abstracte, cum ar fi „Stardancers’ Waltz” (Vals printre stele), „Contraluz” (Contre-jour), „After Cherenkov” (După Cherenkov), „Liminality” (Liminalitate).

Pentru generația tânără, programul full-dome al Astra Film Junior cuprinde filme despre Univers (The Secrets of Gravity/Secretele gravitației, We Are Stars/Suntem stele), despre natură (Life of Trees/Viața copacilor) și despre corpul uman (Amigos – Inside the Human Body/Amici – În interiorul corpului uman).

În secțiunea specială AFF – Viitorul e azi, publicul are ocazia să experimenteze modul în care revoluția digitală transformă și arta documentarului, putând interacționa cu protagoniștii și evenimentele din filmele vizionate, fie cu ajutorul dispozitivelor de realitate virtuală (VR), fie în proiecțiile 360 de grade (full-dome).

 

Cele mai citite

Rusia – Ucraina, ziua 766: Doi morți într-un atac cu drone asupra regiunii Belgorod

Un atac ucrainean cu dronă a făcut doi morţi în regiunea rusă de frontieră Belgorod, în vestul ţării, a informat guvernatorul local, în această...

Rusia – Ucraina, ziua 766: Doi morți într-un atac cu drone asupra regiunii Belgorod

Un atac ucrainean cu dronă a făcut doi morţi în regiunea rusă de frontieră Belgorod, în vestul ţării, a informat guvernatorul local, în această...
Ultima oră
Pe aceeași temă