Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Lady Henrietta Pearson de la Addison Publications alături de albumul regal

"Dacă Darwin ar trăi acum, Transilvania ar apărea în «Originea speciilor"

Peste șaptezeci de artiști, designeri și meșteșugari au fost implicați în producția „The Transylvania Florilegium” – un tribut adus peisajului românesc unic. Lady Henrietta Pearson, editoarea albumului, povestește în exclusivitate pentru „România liberă” despre această carte.

Luminița Coardoș 0 comentarii

Actualizat: 15.06.2018 - 09:30

Peste șaptezeci de artiști, designeri și meșteșugari au fost implicați în producția „The Transylvania Florilegium” – un tribut adus peisajului românesc unic. Lady Henrietta Pearson, editoarea albumului, povestește în exclusivitate pentru „România liberă” despre această carte remarcabilă, realizată sub patronajul ASR Prințul Charles de Wales.  

RL: Bună ziua! Sunteți, prin Addison Publications, editoarea albumului de lux „The Transylvania Florilegium”, ale cărui planșe sunt semnate de artiști de prestigiu. Ce v-a determinat să acceptați publicarea lui la editura dumneavoastră?

Lady Henrietta Pearson: De-a lungul anilor am lucrat cu biblioteci și muzee care publicau materiale rare din colecțiile lor – manuscrise vechi, desene aparținând istoriei naturale și colecții de picturi în acuarelă.

Am colaborat cu ASR Prințul de Wales la un proiect anterior, când artiștii botaniști au pictat plante și copaci din grădina sa Highgrove, din Anglia. Aceste picturi au fost publicate sub numele de „The Highgrove Florilegium“. Acesta a fost un proiect comun de succes cu redevențe care ajung la Fundația Caritabilă Prințul de Wales.

ASR Prințul de Wales are proprietăți în Transilvania și a manifestat un interes deosebit pentru frumoasele flori sălbatice de acolo. Prințului i-a venit ideea de a înregistra plantele Transilvaniei într-o manieră similară cu „The Highgrove Florilegium“ și a întrebat artiștii dacă ar fi dispuși să viziteze România. Picturile finalizate urmau să creeze o nouă carte – „The Transylvania Florilegium“.

După doi ani de planificări de către un mic comitet, primii artiști au vizitat aceste locuri în 2012 și apoi în fiecare an timp de 5 ani. Grupuri de opt artiști s-au dus în momente diferite ale anului pentru a găsi cea mai largă gamă de plante.

De-a lungul acestei perioade am planificat aspectul cărții, urmând un design similar cu cel de la „The Highgrove Florilegium“. Cărțile sunt realizate utilizând meșteșuguri tradiționale. Un grup de botaniști cu înaltă calificare, ilustratori, legători, tipografi, producători de hârtie și piele s-au adunat pentru a crea o carte artizanală. Fiecare volum este finisat manual, având emblema din aur a ASR și semnat de ASR.

Spuneți-ne puțin despre istoria editorială a cărții, despre artiști și despre celelalte personalități care au colaborat cu dumneavoastră la conceperea ei.

Designul general al cărții aparține lui Iain Bain, cunoscutul tipograf și designer, care a fost directorul publicațiilor de la Tate Gallery. Pielea este special pregătită și vopsită de J. Hewit & Sons în Edinburgh. Jemma Lewis din Wiltshire produce fiecare foaie de hârtie marmorată manual, folosind metode tradiționale care implică plutirea și pieptănarea culorilor pe o baie de dimensiuni. Cărțile finalizate sunt învelite în coperți realizate manual de Liz Gaffney din Heartfelt în Argyll. Designul pentru legare este în concordanță cu cel al cărții „The Highgrove Florilegium“, conceput de James Brockman din Oxford. Legarea este făcută de Stephen Conway în Halifax, care este responsabil cu plierea și coaserea tuturor foilor manual pentru fiecare carte. Finisarea manuală, aplicarea foițelor de aur cotorului cărții și coperții din față sunt efectuate de James și Stuart Brockman. Uneltele folosite pentru motivele decorative și emblema ASR Prințul de Wales au fost realizate după designul
lui Richard Shirley Smith. Peste șaptezeci de artiști, designeri și meșteșugari au fost implicați în producția acestei cărți remarcabile. Aptitudinile lor sunt un tribut adus peisajului românesc unic, celebrat de „The Transylvania Florilegium“.

Înainte de a începe acest proiect, ați avut ocazia să vizitați România, în special Transilvania, sau cineva v-a vorbit despre ea? Ce știți despre aceste locuri?

Știu despre România de la prieteni români și am colaborat îndeaproape cu Dr. John Akeroyd, botanistul britanic care a lucrat în regiune timp de 20 de ani. El cunoaște plantele și ține conferințe elaborate despre flora europeană, cu interes deosebit în Transilvania. Regiunea are o gamă largă de plante care cresc încă în habitate naturale. În marea parte a Europei, acest lucru a dispărut din cauza schimbărilor în practicile agricole.

Există, după cunoștințele dvs., vreo specie unică de plante?

Există plante pe lista speciilor pe cale de dispariție și specii care sunt rareori găsite.

Pictorița Mary Ellen Taylor

Ce este atât de special în privința Crocus-ului banaticus, potrivit botanistului britanic?

Deși crește și în alte părți ale României, este găsit cu predilecție în Transilvania. Este unic din genul Crocus în ceea ce privește staminele. Este pe lista plantelor pe cale de dispariție.

În opinia dumneavoastră, dacă Charles Darwin ar fi în viață, ar fi Transilvania, nu numai Galapagos, inclusă în cartea sa „Originea speciilor”?

Desigur! De asemenea, ar fi mult mai ușor pentru el să ajungă în România decât în Galapagos!

Ce noutăți științifice aduce cartea? „Originea speciilor” a fost îmbogățită cu ceva nou?

Lucrarea lui Charles Darwin ne învață că există întotdeauna ceva nou de aflat despre lumea din jurul nostru. Acest proiect a fost o oportunitate de a înregistra și de a studia flora sălbatică a unei regiuni de mare interes științific pentru botaniști. Este important să învațăm cum să protejăm un peisaj și speciile care cresc acolo.

După contele Dracula, poate „The Transylvania Florilegium” să fie un brand pentru România?

Britanicii iubesc poveștile despre contele Dracula! Dar sper ca „The Transylvania Florilegium” să crească gradul de conștientizare a publicului față de prezența acestor minunate plante și flori.

Ați luat în considerare implicarea Facultății de Horticultură din București în viitoarele proiecte și cercetări?

Dr. John Akeroyd este botanistul care colaborează cu noi. Lucrează intensiv cu autoritățile române și a primit o distincție de la o instituție.

Cum găsiți colaborarea cu Institutul Cultural Român din Londra?

Fantastică. A fost o experiență minunată. ICR a organizat o expoziție a unor picturi originale din „The Transylvania Florilegium” și a avut un succes deosebit. Datele expoziției sunt prelungite.

De la stânga la dreapta: Sir Nicholas Pearson Bt, președinta ICR Liliana Turoiu, Lady Henrietta Pearson, director ICR Dorian Braneași, project manager ICR Magda Stroe

De ce este atât de scump albumul „The Transylvania Florilegium”?

Cartea este formată din două volume cuprinzând cele mai bune picturi botanice, tipărite ca o ediție de artă plastică, unul câte unul. Procesul de potrivire a culorilor în mod corect cu originalul durează mai multe luni de zile, și este realizat de către cei mai buni litografi și tipografi. Numai cele mai bune hârtii de tipărit pot fi utilizate. Hârtiile sunt făcute special pentru noi la dimensiunea și greutatea corecte și cu granulația care merge în direcția corectă. Acest lucru este important la legarea cărții. Dacă granulația e greșită, paginile nu se vor deschide cum trebuie. Plierea paginilor în secțiuni se face manual înainte de coaserea secțiunilor împreună. Coperțile sunt tăiate, cotorul este rotunjit manual și pielea este pregătită și lipită pentru acoperirea cărții. Hârtia marmorată este poziționată manual pe copertă. Cărțile sunt apoi trimise la un alt legato, într-o altă parte a Angliei, pentru finisarea aurită. Etichetele și emblemele sunt aplicate folosindu-se unelte realizate special în acest scop, iar foițe de aur se utilizează la aplicarea lor pe cotor și pe coperta din față.

Cui îi este dedicat albumul?

Alteței Sale Regale Prințul Charles de Wales.

De la stânga la dreapta: Președinta ICR Liliana Turoiu, ASR Prințul de Wales, Nigel Frith și Lady Henrietta Pearson

Este adevărat că fiecare cumpărător își va găsi numele scris la finele cărții?

Fiecare set de cărți include o listă de nume ale cumpărătorilor, așa încât toți cumpărătorii se vor regăsi listați în cartea lor.

Am înțeles că expoziția are așa un succes încât v-a determinat să prelungiți datele de desfășurare și va fi din nou deschisă publicului între 2 iulie și 31 iulie. Articolul din 8 iunie al ziarului „România liberă” legat de acest eveniment a fost accesat de un număr foarte mare de cititori online și a fost vândut foarte bine și în format tipărit, de aceea se pare că publicul este foarte interesat de această carte. V-ar putea determina acest lucru să tipăriți mai multe exemplare după ce se vând cele 150?

Cartea este publicată ca ediție limitată și vor exista doar 150 de exemplare. Cărțile sunt cu totul deosebite.

Cititorii ziarului ar dori să știe dacă va avea loc o expoziție și în București în viitorul apropiat. Ce ne puteți spune în această privință?

Noi organizăm expoziții în străinătate cuprinzând picturile și un set de cărți, dar doar dacă ni se oferă sponsorizare.

Sunteți editor. În opinia dumneavoastră, cât de importantă este lectura în formarea unui individ? Tinerii britanici citesc suficient? În România, scriitorii britanici contemporani sunt foarte citiți.

Există o problemă cu faptul că tinerii petrec mai mult timp pe gadgeturi electronice decât cufundându-se în lectură. Citirea deschide mintea și suntem norocoși că atât de mult ne este disponibil, deoarece traducerile în limba engleză sunt realizate din cărți din întreaga lume. Dacă copiii nu-i văd pe părinți că citesc, nu vor începe nici ei să citească. Viețile oamenilor sunt foarte presate. Munca lasă oamenilor puțin timp să citească.

Care este cartea dumneavoastră preferată, sau care v-a marcat copilăria?

În copilărie mi-a plăcut să citesc „Black Beauty“, de autoarea engleză Anna Sewell. A fost scrisă la sfârșitul secolului al XIX-lea și până astăzi este considerată încă una dintre cele mai influente cărți scrise vreodată despre bunăstarea animalelor.

Cum arată locul dumneavoastră preferat de relaxare, unde vă reîncărcați cu energie pozitivă?

Zona rurală, cu vedere la apă și printre copaci și plante.

Care este personalitatea publică pe care o admirați, care ar putea constitui un model în viață?

O admir pe suverana noastră. Regina ne-a condus exemplar de 66 de ani fără să calce o dată greșit, cum zicem noi.

Care este planta dumneavoastră preferată din album?

Hepatica transsilvanica, a lui Kate Nessler.

Care este floarea preferată a ASR Prințul Charles de Wales?

Alteței Sale îi plac orhideele.

Sunt frumoase, chiar dacă uneori au traduceri românești neașteptat de hazlii. Trandafirul este și el prezent în carte. Știm că trandafirul reprezintă floarea națională a Angliei. Ar putea deveni Crocus banaticus – brândușa de toamnă, floarea națională a României?

Această viu colorată și elegantă brândușă este o prezență tomnatică, un sezon al anului când puține alte plante sălbatice înfloresc în România. Ea oferă un spectacol îndrăzneț, o atitudine sfidătoare față de culorile ruginii ale pădurilor de foioase, și o priveliște magnifică într-o zi însorită de toamnă.

Atunci aș zice că are ceva din spiritul acestui popor... Și, în final, această colaborare britanico-română ar putea continua înspre realizarea unei cărți regale legate de speciile rare de păsări din Delta Dunării?

Posibil – ar putea fi un proiect minunat dacă putem găsi suficienți artiști care pot picta păsări.   

Comentarii

loading...