Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Foto: Adrian Pîclișan

Cronică de teatru. Când artele se reunesc, se discută „despre oameni și cartofi”

Sub regia lui Radu Afrim, „Despre oameni și cartofi” este un spectacol-documentar inspirat dintr-o tragedie reală. Creația este o veritabilă frescă artistică, în care sunt îmbinate cinematografia, dansul, teatrul, literatura și muzica.

Share

Emanoil Ursache 0 comentarii

Actualizat: 15.11.2019 - 00:44

Pentru ca spectacolul să poată fi făcut, actorii au intrat inclusiv în rolul de jurnalist, găsind și discutând cu familiile victimelor tragediei. De asemenea, există și o componentă umanitară, deoarece familiile nevoiașe au fost și sunt în continuare ajutate de pe urma piesei ce aparține Teatrului „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe.

În anul 2012 s-a produs una dintre cele mai sumbre știri din România postdecembristă, care, însă, a fost dată uitării. Nouă oameni au murit într-un accident de muncă, în orașul Sfântu Gheorghe. Erau zilieri, persoane de etnie romă, care din cauza prejudecăților și a discriminării tot ce puteau să facă pentru a-și câștiga pâinea era să culeagă cartofi. În timp ce se întorceau de la activitatea lor zilnică, remorca în care se aflau a fost spulberată de un tren. Spectacolul regizat de Radu Afrim readuce în memoria colectivă ceea ce s-a întâmplat cu acei oameni și situația prin care au trecut familiile acestora.

Dacă destinul lor tragic este cutremurător, remunerația din care trăiau este de-a dreptul revoltătoare. 25 de lei pe zi, o ladă de cartofi și o masă caldă, aceasta era răsplata celor decedați în Sfântu Gheorghe după o zi de muncă. Într-o Românie în care toată lumea se simte neîndreptățită de ceva, „Despre oameni și cartofi” prezintă cazurile unor familii care și fără să fie loviți de năpastă, trăiau la limita subzistenței. Chiar și așa, chiar și măcinați de suferință, oamenii respectivi reușesc să își găsească puterea să lupte în continuare și să își trăiască viața cu demnitate, în ciuda încercărilor total nedrepte prin care au trecut.

Un alt mesaj important este dedicat combaterii discriminării. Creația cinematografico-teatrală ne arată cum unii copii de etnie romă au renunțat să se mai ducă la școală, deoarece erau supuși uneia dintre cele mai mari orori ale omenirii, din cele mai vechi timpuri și până-n prezent: rasismul. O altă lecție cu care am plecat după ce am văzut „Despre oameni și cartofi” este legată de empatia față de oamenii amărâți care ajung să cerșească pentru a supraviețui. Simbolistica unui poem scris de Radu Afrim și interpretat aparte de Flavia Giurgiu poate să schimbe percepția chiar și celui mai radical susținător al teoriei mafiei din jurul oamenilor străzii, suprapusă cu povestea unei femei care și-a pierdut soțul în carnagiul de la Sfântu Gheorghe și era nevoită să intindă mâna pentru a-și crește copiii rămași fără tată.

Remarc două elemente distinctive ale reprezentației „Despre oameni și cartofi”, pe care am avut ocazia să o văd în cadrul Festivalului European al Spectacolului din Timișoara – Festival al Dramaturgiei Românești (FEST – FDR 2019), organizat de Teatrul Național din Timișoara: multiculturalismul și originalitatea. Spectacolul se joacă majoritar în limba română, secundar în maghiară, iar traducerea discuțiilor apare permanent pe un panou, în limba engleză. Porțiunile în maghiară sunt traduse de actori. De altfel, și relatarea poveștilor tragice ale unor familii de etnie romă, cu mesajele antirasism, intră în aceeași categorie.

Apoi, originalitatea rezultă din îmbinarea mai multor arte în realizarea spectacolului. „Despre oameni și cartofi” cuprinde pe lângă momentele propriu-zise de teatru și influențe cinematografice de tip documentar, realizate de actori cu instrumentele jurnalismului social de investigație. Ca să afle starea familiilor victimelor accidentului de la Sfântu Gheorghe, actorii se transformă în adevărați jurnaliști. Merg pe teren, găsesc oamenii în cauză și îi întreabă ce au făcut în toți acești ani, unde sunt acum, ce își mai aduc aminte despre tragicul eveniment, cum a continuat viața lor și cum este cea de astăzi. Demersul este cât se poate de autentic, lucru care se vede din reacțiile oamenilor, surprinși în cea mai pură simplitate a lor. Dansul din cadrul spectacolui documentar, regizat de Radu Afrim, oferă publicului un spațiu de relaxare psihică pentru ca oamenii prezenți în sală să nu intre într-o stare depresivă din cauza tristeții poveștii; în același timp, merită apreciat faptul că regizorul artistic a reușit să facă această contopire fără să pice deloc în capcana prostului gust, dimpotrivă! Literatura își are locul ei în spectacol, prin recitarea unor poeme scrise de Radu Afrim, în care sunt prezentate într-un limbaj metaforic suferințele oamenilor loviți de tragedia din Sfântu Gheorghe. Fondul muzical este asigurat de DJ Nagy Attila, meritând menționat un moment de rap underground din timpul spectacolului.

Distribuția în „Despre oameni și cartofi” este formată din actorii Flavia Giurgiu, Ioana Alexandrina Costea, Anca Pitaru, Liviu Popa, Kozmin Dima și copiii Kristian, David, Zsolt și Emoke. Andreea Simona Negrilă este realizatoarea scenografiei, iar muzica originală îi aparține lui Konya Uto. De muzica live s-a ocupat DJ Nagy Attila, iar coregrafia a fost realizată de actrița Flavia Giurgiu. Video desingn-ul poartă semnătura comună a lui Radu Afrim și a lui Vargyasi Levente, iar de montaj și animații s-a ocupat Ordog Gyarfas Agota, grafica fiind făcută de Vetro Baji.

Sub bacheta regiei lui Radu Afrim ia naștere, astfel, un spectacol poliartistic postmodernist, în care o poveste reală este transpusă cu un mesaj de un puternic impact social, însă, în același timp, utilizând un limbaj metaforic încărcat bogat din punct de vedere simbolistic.

 

 

Comentarii

loading...