P
roiectul „La classe operaia va in para-diso” (Clasa muncitoare merge în paradis) împrumută titlul de la o celebră peliculă din vremurile de aur ale neorealismului italian. Muzica programului creionează satirico-melancolic drumul către eșec al utopiei comuniste, văzut din perspectiva experiențelor artistului Mircea Tiberian în așa–numitul Ostblock și a modului idealist în care Occidentul se raporta la aceleași realități.
„Cred în actualitatea acestui proiect, mai ales acum, când tot mai mulți tineri care nu au traversat experiența anilor totalitarismului intră sub influența unei modalități distorsio-nate de prezentare a trecutului și proiectează traiecte iluzorii de viitor”, declară inițiatorul proiectului, Mircea Tiberian.
Piese originale, precum „E iarăși 1 Mai/Here’s to Labor Day Again”, „Looking Forward for the Past/Înainte, că înainte era mai bine!”, „La classe operaia va in paradiso” sau „A Decadent Movement”, se vor combina cu părți de improvizație liberă, de instant compo-sing sau cu unele citate -muzicale evocatoare.
Colaboratori de seamă
Pentru acest concert, pianistul și compozitorul Mircea Tiberian colaborează cu trei muzicieni de renume internațional, clarinetistul Claudio Puntin din Elveția, contrabasistul american Chris Dahlgren și bateristul austriac Alfred Vogel. „Cu unii dintre ei am mai cola-borat pe unele albume, iar cu alții îmi va face plăcere să lucrez într-un proiect concertistic, mai ales că între ei există clare afinități muzicale”, declară liderul grupului Mircea Tiberian Quartet.
Contrabasistul Chris Dahlgren este un vechi colaborator al lui Mircea Tiberian, cu care realizează patru albume. Un muzician deschis spre toate formele de expresie ale jazz-ului, Chris Dahlgren a terminat Conservatorul în America, unde a scos mai multe albume cu trio-ul său, Slow Commotion. În prezent, predă compoziție și contrabass jazz la Academia Hans Eisler din Berlin.
Claudio Puntin, clarine-tist originar din Elveția, e un muzician complex, compozitor de muzică simfonică, electronică, membru în ansambluri de muzică veche și mai ales improvizator de mare clasă, reușind să acopere o paletă stilistică vastă de la be-pop la avangardă. „Dovadă a deschiderii sale către fenomenul muzical, l-am ascultat recent într-un ansamblu ce reunește cei mai talentați clarinetiști din estul Europei și Turcia, cântând muzică din Balcani”, spune Mircea Tiberian. Bateristul Alfred Vogel este un personaj interesant al scenei jazzistice europene, împletind activitatea de muzician cu cea de producător și manager. A rea-lizat zeci de discuri la casa de discuri proprie și organizează serii de concerte și festivaluri de jazz în Austria. Ca muzician, posedă o inventivitate și expresivitate care ne aduc aminte de marii percuționiști ai avangardei anilor ’60 din Ame-rica, Rashid Ali sau Ronald Shannon Jackson.
CARIERĂ
Mircea Tiberian este compozitor și pianist de jazz cu o activitate concertistică întinsă pe mai mult de patru decenii și care include peste 20 de albume discografice apărute sub nume propriu, cele mai recente fiind Dinner for One, Pale Dot, Raphael și Both Sizes of the River. Actualmente este profesor la Universitatea Națională de Muzică din București, fondatorul și coordonatorul secției de Jazz/Pop Music.