De ce au interzis Ponta și Holender baletul la ”Enescu”?

În 2015, din cauza reducerii cu 25% a bugetului alocat de Guvern celui mai important eveniment cultural al țării, Festivalul Internațional „George Enescu“, manifestările se vor întinde pe doar trei săptămâni, nu pe aproape o lună cum a fost cazul edițiilor precedente și, după o consultare pe care Ioan Holender, directorul artistic al festivalului, a avut-o cu prim-ministrul, Victor Ponta, s-a renunțat complet la spectacolele de dans.

Share

Gabriela Lupu 0 comentarii

Actualizat: 25.10.2014 - 19:42

UPDATE 25.10.2014 - În urma aparitiei articolului nostru, am primit la redacție unele precizări din partea dlui Mihai Constantinescu, Directorul Executiv al Festivalului și Concursului George Enescu:

”Pe fondul reducerilor financiare pentru ediția din 2015 a Festivalului Enescu, prioritatea noastră a fost să asigurăm desfășurarea Festivalului în conformitate cu profilul său – un eveniment dedicat muzicii clasice și promovării creației lui George Enescu -  cu cea mai bună agendă posibilă și la standarde internaționale. În aceste condiții am redus cheltuielile, printre tăieri fiind și bugetul pentru co-finanțarea spectacolelor de balet”.
Directorul executiv al Festivalului ”Enescu” a mai spus și că: ”Definiția corectă - sau cel puțin cea cu care am lucrat noi în toți acești ani de colaborare - pentru relația dintre Festivalul George Enescu și Întâlnirile JTI este cea a unui parteneriat, și nu cea dintre o organizație care face un ”dar” și alta care primește acest ”dar”.  Parteneriat înseamnă pe de o parte că ambele părți au o contribuție”. 

***

În 2015, din cauza reducerii cu 25% a bugetului alocat de Guvern celui mai important eveniment cultural al țării, Festivalul Internațional „George Enescu“, manifestările se vor întinde pe doar trei săptămâni, nu pe aproape o lună cum a fost cazul edițiilor precedente și, după o consultare pe care Ioan Holender, directorul artistic al festivalului, a avut-o cu prim-ministrul, Victor Ponta, s-a renunțat complet la spectacolele de dans.

„În urma discuției avute în data de 12 septembrie 2013 de domnul Ioan Holender cu domnul prim-ministru, Victor Viorel Ponta, s-a concluzionat să nu mai fie organizate spectacole de operă și balet în cadrul Festivalului, iar programul să se rezume la concertele din sălile deja consacrate: Sala Mare a Palatului, Ateneul Român și Sala Mică a Palatului“, ne-a declarat ­Mihai Cons­tantinescu, directorul ARTEXIM, instituție ce organizează Festivalul și Concursul “George Enescu”.

Ulterior, după o perioadă de reflecție, spectacolelor de operă li s-a mai dat totuși o șansă. „Opera Națională din București va intra în cele din urmă în program cu unele spectacole din repertoriu și cu o nouă montare «Oedipe», dar despre care nu știm încă nimic sigur. Aceste spectacole se vor desfășura independent de Festival, nefiind finanțate din bugetul acestuia“, a mai spus Mihai Constantinescu.

De ce s-a ajuns totuși aici? La o asemenea întrebare pot răspunde doar două persoane: Victor Ponta și Ioan Holender.

Contactat telefonic, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Corneliu Calotă, ne-a cerut ieri să trimitem întrebările prin e-mail, urmând să ne răspundă a doua zi.

În schimb, directorul artistic, Ioan Holender, ne-a confirmat că a avut o asemenea discuție cu Victor Ponta, arătând totodată că decizia de a scoate spectacolele de dans din programul ediției 2015 a avut la bază două lucruri: lipsa banilor și lipsa unei săli adecvate, din pricină că Teatrul Național este în reparații.

Ce nu se potrivește

Totuși, nici una dintre explicațiile date de Ioan Holender nu stă cu adevărat în picioare.

Pe de o parte, pentru că spectacolul lui Akram Khan, de pildă, era un cadou, nu depindea deci de banii de la Guvern. Pe de alta, întrucât ideea că nu se găsește în tot Bucureștiul o sală potrivită pentru dans reprezintă o afirmație cel puțin ciudată. Cu toate păcatele lui, Bucureștiul este totuși o capitală europeană, unde funcționează mai multe teatre, plus Opera Națională. Mai mult, nu doar că Teatrul Național are săli care funcționează din plin, chiar și acum, când clădirea e în șantier, dar până în septembrie 2015 se vor fi încheiat deja și reparațiile capitale.

Gilda Lazăr: Mi se pare de neînțeles să refuzi un dar

Toate manifestările culturale din țară se confruntă cu probleme financiare. Tocmai de aceea, este de neînțeles de ce s-a renunțat la un eveniment de top, precum spectacolul de dans ofe­rit gratuit Festivalului „Enescu“ de către JTI. Această companie intenționa să dăruiască practic festivalului un spectacol creat de unul dintre cei mai renumiți coregrafi și dansatori ai planetei, Akram Khan. „Am fost surprinși să aflăm de la jurnaliștii care au fost la conferința de presă a Festivalului «Enescu» că nu mai facem parte din program“, a declarat pentru „România liberă“ Gilda Lazăr, director Corporate Affairs și Comunicare JTI România, Moldova și Bulgaria.

„Noi nu am fost anunțați în prealabil de acest lucru. Și mi se pare de neînțeles cum, pe criza asta finan­ciară, Festivalul «George ­Enescu» poate să refuze o ofertă generoasă, un dar. Tot ceea ce trebuiau organizatorii festivalului să facă era să ne treacă în program. Atât. De rest, ne ocupam noi. Din 2007 încoace am sposorizat festivalul dăruindu-le spectacole de dans de cea mai înaltă ținută. Întâlnirile JTI vor avea loc oricum la anul, când îl vom aduce pe Akram Khan. Oferta noastră rămâne deschisă,“ a completat Gilda Lazăr. Coregraful Florin Fieroiu regretă faptul că organizatorii festivalului au decis să renunțe cu totul la dans.

„Nu sunt în mintea lor, dar e cel puțin ciudat să primești gratis un spectacol cu Akram Khan și să îi spui pas. Îmi pare rău pentru publicul festivalului, iar mie personal îmi pare rău și în calitate de coregraf, dar și ca spectator. Ar fi fost un mare eveniment. Dacă aflăm că decizia s-a luat pe criterii politice, am putea chiar iniția o petiție.“

MĂSURI DE AVARIE. Mai puțini sponsori

Directorul ARTEXIM, Mihai Constantinescu, susține că Festivalul Enescu și-a mai pierdut din sponsori, în timp ce alții noi nu se înghesuie să susțină financiar manifes­tarea. Cu toate acestea, grație eforturilor organizatorilor, la festival vor participa unele dintre cele mai mari orchestre ale lumii. „Am renunțat la orice alte activități. Ne vom concentra doar pe concerte. Una peste alta, nu e nici o nenorocire că nu vom avea balet la anul. Poate vom avea din nou la următoarele ediții,“ a conclu­zionat Mihai Constantinescu.

Citește totul despre:

Comentarii