Mihai Mătieş este directorul Mastermind Communications, una dintre companiile de consultanţă de prim rang din România. El este dublu licenţiat în Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi, respectiv, Drept. În plus, deţine un Master în Relaţii Internaţionale şi o altă Diplomă în Afaceri Europene.
A acumulat experienţă lucrând pentru Fundaţia Soros, Preşedinţia României (1998-2000), Alpha Bank Romania şi pentru companiile de consultanţă HCS – Human Capital Solutions şi Service Excellence Solutions. Mihai şi-a început cariera de trainer în 2001 şi susţine cursuri de Public Speaking, Etichetă şi Protocol în Business, Leadership.
Într-un interviu exclusiv pentru România liberă, Mihai Mătieş explică improtanţa cursurilor şi a trainingurilor în dezvoltarea personală şi profesională a angajaţilor.
Care sunt în prezent cele mai căutate cursuri de pe piaţă?
Cursurile preferate de români sunt cele legate de comunicare, vânzări şi management. În această ordine.
De ce în această ordine?
Există în piaţă o nevoie de a îmbunătăţi comunicarea atât inter-departamental, între indivizi, cât şi între companii şi bineînţeles între companii şi clienţi. De multe ori, dăm vina pe comunicare, dar nu ne dăm seama că acea comunicare este făcută de noi şi de ceilalţi şi că s-ar putea ca vina să fie împărţită, şi atunci căutăm să ne îmbunătăţim aceste abilităţi sau pur şi simplu pentru că unii dintre noi credem în importanţa comunicării şi vrem să fim din ce în ce mai buni. În ceea ce priveşte vânzările, întotdeauna o să avem nevoie de ele. Indiferent că o companie este în producţie sau în servicii, în ziua de azi majoritatea sunt de fapt în servicii, ca să prospere va avea tot timpul nevoie de noi idei de a vinde, noi soluţii, noi încercări sau, pur şi simplu, de a împărtăşi experienţe cu ceilalţi în cadrul unui curs. Acesta este una din căile prin care cursanţii învaţă, nu numai de la lector, ci şi de la ceilalţi participanţi. Iar cursurile de management sunt utile pentru este nevoie de o anumită structură, de teorie, de exerciţii pentru a învăţa cum să foloseşti anumite instrumente.
Cât mai investesc companiile în instruirea angajaţilor în această perioadă de criză?
Companiile inteligente investesc şi în perioada de criză. Oamenii inteligenţi investesc ei în ei înşişi în perioada de criză. De ce? Pentru că acesta este momentul să te ocupi mai mult de tine şi să înveţi vizavi de acele zile ocupate în care nu ai timp nici să respiri, când servindu-ţi clienţii sau făcându-ţi sarcinile zilnice, nu mai ai timp să te perfecţionezi. Criza este un moment bun în care să faci lucrul acesta. Unii nu au bani însă, sau acuză faptul că trăind într-un haos, nu găsesc acel moment de linişte în care să se mai instruiască. Alte companii, în criză, fac cea mai mare eroare. Taie exact cheltuielile legate de pregătirea profesională a angajaţilor. Aşadar, în prezent, piaţa este în scădere, oscilantă, dar eu zic că există în continuare companii inteligente şi performante care continuă politica de training pentru angajaţi sau au angajaţi care au un ban pus de-o parte şi îşi plătesc singuri cursurile. Nu numai cursuri şi traininguri, dar orice altă soluţie de îmbunătăţire – cărţi, filme, documentare sunt toate utile.
Abordarea diferă între companiile româneşti şi cele străine care activează în România?
Într-o oarecare măsură, da. Companiile internaţionale sau multinaţionale care au deja un exerciţiu al învăţării continue, ştiu acest exerciţiu şi îl practică, chiar dacă la nivele mai reduse decât în anii de boom. Dar există şi companii româneşti care dacă au înţeles, din perspectiva liderilor care le conduc, că aceste cursuri au fost utile şi oamenii au venit înapoi mulţumiţi, continuă să repete acest exerciţiu.
Adică, treptat companiile româneşti se aliniază trendurilor internaţionale?
Da. Nu ştiu dacă este o aliniere forţată sau este o învăţare şi o recunoaştere a valorii pe care poate să o producă pregătirea continuă a angajaţilor pe diferite teme. Exerciţiul unui training bine făcut trebuie însă repetat. Trainingul nu este o pastilă sau un antibiotic luat o singură dată, trei sau sase zile, şi după aceea uităm că am avut vreodată boala respectivă. Cred că trainingul trebuie efectuat o dată la doi-trei ani, cel târziu, pentru că apar lucruri şi idei noi care te pot inspira pentru afacerea ta.
Din experienţa de trainer, dar şi recrutor, firmele preferă să angajaze oamenii care au deja în CV diverse cursuri sau preferă să îi instruiască ulterior?
Aceste cursuri reprezintă un atu, dar nu o garanţie. În ziua de azi, într-o ţară de „diplomaţi” în care toată lumea arată câte diplome are, nu ştiu dacă diferenţierea se face prin hârtii sau prin ceea ce demonstrezi că ştii să faci în interviuri succesive.
În condiţiile în care toată lumea încearcă să impresioneze printr-un CV plin de diplome, spre ce cursuri ar trebui să se orienteze tinerii la început de carieră?
Multe cursuri sunt utile pentru tineri, dar cel mai important lucru este să descopere cât mai repede ce le place să facă şi să se orienteze către acele zone, sectoare economice, meserii în care să poată să îşi aplice cunoştintele cu pasiune. Cred că pasiunea pusă în muncă este capitală. Dacă îţi place un lucru şi începi să te pregăteşti pentru el şi vei continua tot timpul, ai mult mai multe şanse să reuşeşti şi să faci acea meserie extraordinar, vizavi de o situaţie în care te-ai dus la o anumită facultate pentru că aşa ţi-a zis mama, ai aplicat undeva pentru că aşa ţi-a zis tata şi trebuie să tragi de tine o viaţă întreagă.
Crezi că angajaţii cu vechime în câmpul muncii pot să îşi schimbe domeniul profesional după ce fac de exemplu un curs de vânzări?
Aceste cursuri pot contribuie la reconversia profesională. Sunt necesare, dar nu şi suficiente. Mai e nevoie de dorinţă şi capacitate, precum si de înţelegerea a modului în care se schimbă piaţa. Acest lucru ţine de fiecare persoană. Dacă eşti capabil, vrei şi poţi să te schimbi. La un moment dat trebuie să faci anumite schimbări în viaţă şi ele vin, fie că le vrei tu, fie că sunt impuse de o forţă implacabilă numită destin. Ai face bine să începi să te pregăteşti pentru cele impuse.
Rezultatele după astfel de cursuri se observă imediat sau în timp?
Rezultaltele apar într-un timp relativ scurt, adică în două-trei luni. Acestea depind foarte mult de ceea ce faci după ce ai plecat din sala de curs. Cred că este util să îţi revizuieşti după un timp notele de curs, să te gândeşti încă o dată la ele cu mintea limpede, să cauţi în continuare surse bibliografice sau întâlniri cu persoane care să poată să îţi servească drept sursă de inspiraţie.
Care este cel mai important sfat pentru un angajat care vrea să investească în dezvoltarea lui personală şi profesională?
Când eram mici, era o vorbă a bunicilor: Dacă primeşti de la cineva doi lei, cheltuieşte unu’, iar unu’ pune-l deoparte. Cred că în ziua de azi dacă primeşti de la cineva bani, idei, soluţii, sfaturi, împarte bine ajutorul în ceva ce se poate stoca, ceva ce trebuie folosit acum, şi ceva ce ai putea să investeşti într-un beneficiu viitor. Proporţiile le las la gândirea fiecăruia să le împartă, dar important este ca întotdeauna să investeşti în viitorul tău. Cred că este important să ne dezvoltăm şi să ne perfecţionăm continuu.
Spuneaţi mai devreme că trebuie să existe nişte lideri care să îi orienteze pe oameni spre perfecţionare. Care este cel mai important sfat pentru un angajator?
Sugestia mea pentru lideri şi manageri este să nu se teamă de oamenii pe care trebuie să îi dezvolte. Fiecare are două opţiuni. Una este să crezi în faptul că dacă tu reuşeşti să creezi sub tine discipoli mai deştepţi şi mai buni decât tine, nu vei avea de suferit şi vei avea câştigat, căci ei trăiesc şi după ce tu ai murit şi în memoria lor vei rămâne un maestru care a creat discipoli mai buni decât el. Alta este să crezi că tu eşti maestrul care le ştie pe toate şi îţi este frică de faptul că dacă ai putea să creşti sub tine oameni care îţi vor lua locul şi atunci întotdeauna să îi înveţi aproape toate lucrurile pe care le ştii tu, dar sigur minus unu sau două ca să nu fie atât de buni ca tine, ţinându-i sub un capac. În momentul în care faci acest lucru, ei la rândul lor vor crea alţi discipoli pe care nu îi vor învăţa exact ceea ce ştiu, ci tot minus unu-două lucruri. Dacă reprezentăm grafic această schemă, duce la regres şi este răspunsul pentru multe probleme din România, chiar şi în afaceri sau politică, vizavi de celălalt model care are o tendinţă crescătoare. Atunci când creşti oameni care să fie mai buni decât tine, într-un final va exista un progres care va ajuta generaţiile viitoare.