Uneori angajatul este nevoit sฤ-ลi ia propriile mฤsuri de protecลฃie, ลi anume utilizarea de cฤลti.”
Î. Lucrez într-o agenลฃie de publicitate ลi nu mฤ pot concentra deloc la serviciu. Nu înลฃeleg de ce oamenii care trebuie sฤ creeze ceva sunt aลezaลฃi strategic lângฤ cei gฤlฤgioลi? N-am ลtiut, am intuit însฤ cฤ poate este intenลฃionat. Dar totuลi de ce?
R.Efectul negativ al zgomotului asupra atenลฃiei ลi puterii de concentare este unanim recunoscut, motiv pentru care limita maximฤ de zgomot la care pot fi supuลi angajaลฃii variazฤ cu tipul activitฤลฃii acestora, ลi anume este invers proporลฃionalฤ cu solicitarea atenลฃiei.
Altfel spus, nivelul de zgomot la care poate fi expus (fฤrฤ consecinลฃe negative asupra calitฤลฃii muncii) un angajat a cฤrui activitate presupune creativitate sau un
nivel înalt al atenลฃiei este sensibil mai mic faลฃฤ de nivelul de zgomot la care poate fi expus un alt lucrฤtor a cฤrui activitate este mecanicฤ. Acest lucru este reglementat prin HG 601/13 iunie 2007. Conform acesteia, nivelul maxim de zgomot pentru situaลฃia din întrebare ar fi de 60 dB(A).
Pentru a putea aprecia însฤ obiectiv nivelul de zgomot la care este expus un angajat, trebuie fฤcute determinฤri de zgomot în locul unde îลi desfฤลoarฤ activitatea acel angajat.
Autoritatea pentru Sฤnฤtate Publicฤ (ASP) poate face aceste determinฤri la solicitarea angajatorului. În mฤsura în care sursa depฤลirii este reprezentatฤ de factorul uman (colegii gฤlฤgioลi), o reorganizare a birourilor în funcลฃie de tipul activitฤลฃii sau, dacฤ acest lucru nu este posibil, niลte precizฤri simple în regulamentul de ordine interioarฤ ar putea fi foarte eficiente.
Dacฤ nici aceste lucruri nu se pot obลฃine, uneori angajatul este nevoit sฤ-ลi ia propriile mฤsuri de protecลฃie, ลi anume utilizarea de cฤลti – eventual cu muzicฤ în surdinฤ – pentru a obลฃine un anumit grad de antifonare faลฃฤ de zgomotul din birou.
Cristina Chirilฤ, Dr. Dir. Medicina Muncii Medicover