Ministrul Mediului ลi Pฤdurilor, László Borbély, a declarat miercuri, cฤ a lucrat la o Ordonanลฃฤ de Urgenลฃฤ prin care cei care vor cumpฤra maลini electrice prin Programul Rabla vor primi ลase vouchere a câte 3.800 lei fiecare, informeazฤ NewsIn.
„Avem o Ordonanลฃฤ de Urgenลฃฤ pe ลฃeavฤ care acordฤ unele facilitฤลฃi în cazul în care cineva va avea posibilitatea sฤ cumpere maลini electrice. m propus sฤ introducem în Programul Rabla, încฤ din acest an, o facilitate, în cazul în care cineva o instituลฃie publicฤ, un cetฤลฃean (dar în primฤ fazฤ vor fi instiuลฃiile publice) participฤ la Programul Rabla ลi predฤ o maลinฤ, sฤ primeascฤ un numฤr de pânฤ la ลase tichete valorice (a câte 3.800 lei fiecare voucher) pentru fiecare autoturism vechi predat spre casare, dacฤ va cumpฤra maลini electrice, ลi nu un voucher. Pentru o maลinฤ hibrid însฤ va primi mai puลฃine vouchere”, a declarat László Borbély.
Acesta estimeazฤ cฤ aceastฤ OUG va fi aprobatฤ în douฤ sฤptฤmâni.
„Se analizeazฤ posibilitatea ca, în cazul în care aceste autoritฤลฃi care achiziลฃioneazฤ cu prioritate autovehicule hidrid ลi electrice, o cotฤ de 25% din valoarea tichetului sฤ fie suportat de Fondul de Mediu pentru autovehicule electrice ลi de pânฤ la 25% pentru cele hibride, dar încฤ nu s-a stabilit cât anume. Este o diferenลฃฤ între preลฃul unui autovehicul normal, deci nu electric, ลi cel electric de circa 5.000 euro, fiind mai scump cel electric. Potrivit calculelor fฤcute, aceastฤ facilitate trebuie sฤ acopere diferenลฃa de preลฃ”, a mai spun ministrul.
O altฤ problemฤ, în opinia lui Borbély, este cea a bateriei, care costฤ 7-8.000 euro. Aceastฤ baterie poate fi ลi închiriatฤ.
„Problema de fond este infrastructura. Va trebuie sฤ vedem cum facem cu infrastructura. Pentru cฤ aceste baterii se încarcฤ precum un acumulator, timp de opt ore. ลi atunci trebuie sฤ existe borne unde sฤ le pui la încฤrcat timp de opt ore. Sunt ลi unele încฤrcฤtoare rapide care încarcฤ în 30 de minute, dar mai scumpe. Va trebui sฤ discutฤm foarte urgent ลi cu acele companii, Enel, Electrica, sฤ vedem cum pot fi parteneri în a facilita acest proiect”, a adฤugat László Borbély.
Potrivit acestuia, pânฤ nu ai infrastructura creatฤ, nu poลฃi veni cu autovehicule electrice.
„Ceea ce e foarte clar este cฤ, noi, guvernul României, evident cฤ trebuie sฤ sprijinim aceste tipuri de transporturi nepoluante. ลi le vom sprijini ลi nu este numai o decizie a mea, ci este susลฃinutฤ ลi de Guvern. ลi în alte ลฃฤri existฤ asemenea facilitฤลฃi, în Franลฃa, Spania ลi alte ลฃฤri din UE. Dar trebuie sฤ creฤm acea infrastructurฤ care sฤ fie accesibilฤ ลi cetฤลฃeanului. El va cumpฤra aceste maลini dacฤ va avea unele facilitฤลฃi. ลi el trebuie sฤ aibฤ ลi unde sฤ încarce bateria”, a explicat ministrul László Borbély.
Reprezentantul Ministerului Mediului ลi Pฤdurilor spune cฤ bornele în care se încarcฤ bateriile maลinilor electrice timp de opt ore costฤ 350-400 euro ลi cฤ în cinci ani poลฃi recupera diferenลฃa de 5.000 euro ลi intri în avantaj, iar costul energiei electrice este mai scฤzut.
Grupul Renault comercializeazฤ douฤ modele de maลini electrice, iar în 2012 va lansa cel de-al treilea model.
„A fost iniลฃiativa lor de a ne întâlni ลi iniลฃiativa noastrฤ de a ajuta aceste vehicule, care au de fapt zero emisii de carbon ลi sunt cele mai ecologice. Este vorba de maลinile electrice”, a spus ministrul Mediului ลi Pฤdurilor.
Borbély a subliniat totodatฤ cฤ Grupul Renault nu vrea sฤ fabrice maลini electrice în România, „cel puลฃin deocamdatฤ”, ci intenลฃioneazฤ sฤ comercializeze maลini electrice în România, „pentru cฤ este în intereesul nostru ลi al producฤtorilor de maลini ca aceste maลini sฤ fie prezente ลi în România, ca ลฃarฤ membrฤ a UE”.
Pânฤ în prezent, au fost casate 8.000 de maลini în primele douฤ sฤptฤmâni, de la demararea Programului Rabla 2011.