9.2 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăMediuCelebrii anonimi. Since 1843

Celebrii anonimi. Since 1843

The Economist, una dintre cele mai vechi și mai influente instituții de presă din lume (anul acesta împlinește 172 de ani), continuă tradiția inaugurată de fondator, James Wilson, de a nu semna niciun articol care apare în paginile revistei. Wilson scrisese singur primele ediții aproape în întregime dar, ca să pară că sunt mai mulți, a lăsat articolele anonime, în plus folosind în exprimare și pluralul la persoana întâi. Și tradiția a rezistat, inclusiv în varianta on-line a publicației, singurele excepții fiind textele de la secțiunea de bloguri. Dar chiar și acestea apar semnate doar cu inițialele autorilor. Cu riscurile de rigoare.

„Patru dintre membri echipei noastre au inițialele „J.P.”, dar, în opinia noastră, este cel mai bun compromis între anonimitate totală și semnătură explicită”, explică celebra publicație într-un text (nesemnat, evident), ca răspuns la repetatele întrebări pe care le adresează cititorii în legătură cu această „ciudățenie”.

Dacă la început motivul anonimității a fost acela de a ascunde faptul că revista era făcută de foarte puțini jurnaliști, acum, susțin editorii ei, motivul e exact opusul. „Acest lucru permite mai multor autori să vorbească pe o singură voce. Articolele de fond sunt discutate și dezbătute în fiecare săptămână în ședințe la care are acces întreaga echipă redacțională. Jurnaliștii cooperează, cel mai adesea, și în elaborarea și scrierea celorlalte articole. Iar unele suportă foarte multe editări ulterioare”, susține, anonim, un editor al The Economist.

Dar principalul motiv al anonimității este altul, explică el. „Este credința noastră că ceea ce este scris, conținutul, este mai important decât numele autorului. Sau, cu spunea Geoffrey Crowther, editorul nostru între anii 1938 și 1956, anonimitatea face din autor nu stăpânul, ci servitorul a ceva mai mare decât el…”

Cele mai citite

ONG-urile nu au tratament preferențial, trebuie să raporteze ce fac cu banii ca și societățile comerciale

Organizațiile neguvernamentale (ONG) nu beneficiază de un tratament preferențial ci, dimpotrivă, trebuie să raporteze ce fac cu banii, așa cum sunt obligate și societățile...

De ce nu se creează efectul de campanie electorală?

Campania electorală s-a declanșat neoficial în România. Criza desemnării candidatului comun al coaliției PSD-PNL are efecte profunde. În această perioadă, se fac calibrări de...

Neuropatie diabetică: Tipuri, simptome și cauze

Neuropatia diabetică este o complicație a diabetului care afectează sistemul nervos. Este o boală progresivă, iar simptomele se agravează în timp. Neuropatia diabetică apare atunci...
Ultima oră
Pe aceeași temă