În condițiile în care relațiile NATO – Rusia sunt tot mai tensionate, iar amenințarea la adresa României este tot mai vizibilă, Forțele Aeriene Române mai dețin o singură escadrilă de avioane de luptă operaționale
Ea este formată din 12 avioane MiG 21 LanceR, fabricate în fosta URSS acum peste 50 de ani și modernizate, în România, după anul 1989.
Faptul că Ministerul Apărării Naționale mai deține doar o singură escadrilă operațională de MiG 21 LanceR (adică 12 aeronave, dintre cele 110 care au fost, cândva, modernizate) fusese recunoscut de ministrul Apărării, Mihai Fifor, la începutul anului 2018. Situația nu s-a modificat până în acest moment, fiind confirmată, indirect, de un comunicat transmis miercuri, 29 august, de către MApN. Comunicatul de azi era menit să anunțe începerea misiunii de poliție aeriană, în România, a unui număr de cinci avioane CF-18 Hornet care aparțin Canadei.
“Detașamentul canadian, în curs de dislocare în țara noastră în cursul acestei săptămâni, va fi format din aproximativ 135 de militari (piloți și personal tehnic) și cinci aeronave CF-18 Hornet și va executa, alături de aeronavele MiG-21 LanceR și militari ai Forțelor Aeriene Române, misiuni de poliție aeriană în următoarele patru luni”, precizează comunicatul transmis la data de 29 august de către MApN.
Detașamentul canadian îl înlocuiește, în România, pe cel britanic, acesta urmând a se întoarce acasă.
De ce nu zboară avioanele F-16, cumpărate cu 628 de milioane de euro
Faptul că România are acum operaționale doar avioane MiG 21 LanceR este surprinzător, în condițiile în care Guvernul României a semnat, încă din anul 2013, un contract de achiziție pentru 12 avioane F-16, de fabricație americană, în valoare totală de 628 de milioane de euro. Avioanele au fost cumpărate, second hand, din Portugalia.
“Sosirea în România a primelor aeronave este planificată în cursul anului 2016, urmând ca până la finalul anului 2017 să se realizeze capacitatea operaţională necesară serviciului de luptă, pe baza contractului încheiat cu Guvernul Republicii Portugheze şi a contractelor succesive care urmează a fi încheiate cu Guvernul SUA. România va utiliza aceste avioane pentru întărirea securităţii spaţiului aerian naţional şi creşterea nivelului de interoperabilitate cu forţele NATO”, anunța MApN, încă din anul 2013.
Avioanele cumpărate din Portugalia au sosit, treptat, în România, iar în prezent toate cele 12 aparate F-16 se află în țara noastră. Totuși, ele nu sunt încă operaționale, motivul neoficial fiind acela că nu avem încă suficienți militari pregătiți pentru ele.
Autoritățile române nu au precizat însă, oficial, de ce nu sunt încă operaționale avioanele F-16 și nici până la ce dată se va realiza acest lucru.