Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Triajele CFR constantene,raiul hotilor de fier vechi

Echipe bine organizate, care stiu si cea mai mica miscare a trenurilor de marfa ce transporta fier vechi. Urmariti de politie si firme specializate de paza, ele continua nestingherite sa isi vada de treaba. Hotii de fier vechi, sau "magnetii", ...

Share

Florin Cical 0 comentarii

20.06.2005 - 00:00
Echipe bine organizate, care stiu si cea mai mica miscare a trenurilor de marfa ce transporta fier vechi. Urmariti de politie si firme specializate de paza, ele continua nestingherite sa isi vada de treaba. Hotii de fier vechi, sau "magnetii", fac in fiecare an pagube de sute de miliarde de lei, iar de cele mai multe ori ei se aleg doar cu cate o amenda, in momentul in care sunt prinsi in flagrant.

Ce mai conteaza o amenda pe langa alte cel putin zece astfel de sanctiuni... Cum nici unul dintre cei prinsi nu are domiciliu, actiunea de combatere a hotilor de fier vechi se opeste pe masa celor de la Finante. De la inceputul anului si pana in prezent, CFR a inregistrat nu mai putin de 176 de sustrageri de fier vechi si de piese componente de la vagoanele de marfa. Astfel, in primul trimestru al anului, despagubirile platite de catre CFR Marfa Constanta au fost estimate la aproape 50 miliarde de lei, ceea ce reprezinta o scadere cu aproximativ 6% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In urma analizelor de risc efectuate la nivelul sucursalei de Marfa Constanta, zonele cu cea mai mare incidenta a sustragerilor de fier vechi sunt Cernavoda Pod, Saligny Est, Mircea Voda, Medgidia, Palas, Constanta Vii, Borcea, Fetesti si Dorobantu. Sustragerile de piese componente si agregate de la vagoane au o frecventa mare in statiile de cale ferata Medgidia, Palas, Constanta Port, Cap Midia, Ciulnita si Fetesti.

Mai ingeniosi decat politistii

Autoritatile spun ca, cel mai frecvent, hotii incetinesc trenurile in scopul sustragerii fierului vechi sau patrund in incinta statiilor tehnice si de triaj, unde sunt stationate vagoanele care urmeaza a fi supuse proceselor tehnologice specifice.
Un lucru ingrijorator este faptul ca tot mai multe bande au invatat sa modifice semnalele luminoase ale caii ferate astfel incat sa opreasca trenurile. Atat politistii, cat si reprezentantii CFR spun ca, in majoritatea cazurilor, furturile sunt favorizate si de faptul ca in imediata apropiere a statiilor de cale ferata si a portului sunt infiintate foarte multe puncte de colectare a fierului vechi, ceea ce face ca valorificarea acestuia si a pieselor componente de vagoane sa se poata face rapid. CFR Marfa a incheiat o serie de contracte cu firme de paza specializate, in zonele unde aceste furturi inregistreaza o pondere mare. Periodic, se fac informari asupra producerii acestor furturi la Ministerul de Interne si Directia Transporturi Feroviare. Cu toate acestea, numarul atacurilor si prejudiciul creat de acestia sunt in continuare foarte mari.

O afacere infloritoare

In lupta impotriva furtului de fier vechi s-a implicat si Garda Financiara Constanta. Reprezentantii acesteia confirma cele 176 de controale si spun ca cele mai multe nereguli au fost constatate in zona localitatii Cuza Voda, unde se formase o adevarata industrie de gen. Furtul de fier vechi se imparte in doua categorii: furtul "de supravietuire" si cel organizat. Din prima categorie fac parte "magnetii", care isi risca viata pentru 100 de kilograme de fier vechi. Acesta poate fi comercializat, in medie, cu 3.000 de lei pe kilogram (pret afisat de majoritatea centrelor de colectare din municipiul Constanta). 300.000 de lei pentru o "operatiune" la care participa 3-4 persoane nu inseamna prea mult. Daca reusesc sa stranga o tona, o pot vinde la centre autorizate cu 150 USD.
Cealalta modalitate de furt este mult mai grava. Grupari organizate nu se sfiesc sa fure cu... vaporul sau cu macaraua. Ne aducem aminte cazul platformei Atlas, din care s-au furat componente din oteluri speciale, care cantareau peste 400 de tone, sau de un alt furt de proportii din curtea Petromar, de 30 de tone de fier vechi, care a avut loc in vara anului trecut. La asemenea cantitati pretul se negociaza.
Un muncitor de la una dintre societatile din portul Constanta care are ca obiect de activitate exportul de fier vechi spune, sub anonimat, ca aici nu se fac afaceri decat de la sute de tone de fier vechi in sus, altfel nici macar nu esti bagat in seama! Surse din Garda Financiara afirma insa ca nu s-au constatat nici un fel de nereguli la comertul cu fier vechi derulat prin Portul Constanta. Firmele care opereaza aici percep, in medie, 5.000 lei/kg, fara TVA. La export, marfa are preturi cuprinse intre 280 $ si 300 $ tona.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...