10.5 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăSpecialTrafic-record pe Canalul Dunare-Marea Neagra

Trafic-record pe Canalul Dunare-Marea Neagra

Transportul de marfuri pe Canalul Dunare-Marea Neagra (CDMN) a crescut in ritm constant de la inceputul acestui an. Luna iulie a fost cea mai buna din istoria canalului, cu aproape 3 milioane de tone de marfa tranzitate. In aceste conditii, canalul se apropie de 50% din capacitatea de utilizare.

“Chiar daca nu pare o cifra prea mare, trebuie sa tinem seama ca CDMN a fost planificat pentru o utilizare de 37,5%, chiar si aceasta cifra fiind considerata optimista”, spune directorul general al Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile, Valentin Zeicu. In aceste conditii, volumul pentru traficul de marfa pe primele sase luni a fost depasit cu 25 de procente. Este important de mentionat si cresterea traficului pe ramura de nord, Poarta Alba- Midia-Navodari, care leaga canalul principal cu Portul Midia si lacul Tasaul. Cresterile au fost posibile pentru ca noua conducerea a luat masura reorganizarii schemei de programare a personalului. Cu alte cuvinte, angajatii muncesc mai eficient, in aceeasi perioada ca si inainte. “Acum se lucreaza pana noaptea, astfel incat navele nu sunt nevoite sa mai astepte zile in sir”, spune Valentin Zeicu.

Petrolul Balcanilor trece pe aici

Grosul traficului pe CNDM este realizat de transporturile catre combinatul de la Sidex. Canalul este folosit si de o bine cunoscuta companie privata petroliera din Romania, care exporta pe aici combustibil spre Croatia, Serbia, Bulgaria si, in curand, chiar spre Ungaria, dupa finalizarea unui terminal de depozitare la Budapesta. Cererea de tranzit este in continua crestere: chiar saptamana trecuta un operator din Turnu-Severin a semnat un contract de export de carburanti catre Bulgaria si Serbia. Pe aici trec, din cand in cand, si vapoare care transporta materiale radioactive. Pentru aceste convoaie, care au prioritate absoluta, se iau masuri exceptionale, astfel ca traversarea se face repede si sigur. Atfel de transporturi sunt insa destul de rare.

Siguranta inainte de toate

“Safety first!” Ð aceasta este deviza sub care opereaza CNDM, mai ales ca pe aici trec zeci de nave de pasageri. Turistii prefera din ce in ce mai mult destinatii de vacanta europene, din cauza fricii de atentate teroriste in alte zone. “Pentru a eficientiza traficul, am luat masura ca navele de pasageri sa nu mai astepte pentru a trece canalul”, spune directorul general al ACN. Masura este salutara, daca ne gandim ca, in general, primul lucru de care se plang turistii straini care intra in Romania pe caile rutiere sunt nesfarsitele ore de asteptare la granita. S-au luat masuri si pentru incurajarea traficului de marfuri si containerizat. Se incearca, de asemenea, aplicarea unui regim de linie pentru convoaiele care transporta containere, ceea ce ar crea, in cele din urma, un sistem de colectare in terminalele din vest pentru trecerea prin CNDM.

Fara subventii

Rezultatele excelente inregistrate de companie sunt reflectate si de faptul ca aceasta a renuntat la subventiile pe care le primea de la statul roman. “Am dat deja inapoi aproape 13 miliarde de lei vechi si am renuntat la inca 48 de miliarde”, spune Valentin Zeicu. Banii returnati au venit de la Ministerul Transporturilor, dar compania nu trebuia sa aiba profit, pentru ca suma ar fi fost luata inapoi de stat. Conducerea a fost pusa astfel in situatia de a accepta subventiile sau de a face profit. Alegerea s-a dovedit inspirata.

Legatura intre lumi

Dezvoltarea traficului pe canal arata ca viata economica in centrul Europei si in Romania este in plina crestere. De la bun inceput, canalul a fost conceput ca “autostrada fluviala”, care sa lege Europa, de la Roterdam la Constanta, in conditii de siguranta, cu mari economii de timp si de bani. Avantajele pe care le au navele care il traverseaza sunt consumul redus de combustibil, uzura redusa a motoarelor si siguranta pilotajului. Este, fara indoiala, cel mai ieftin mijloc de transport al marfurilor intre Orient si Occident.

Cele mai citite

Declarațiile lui Ştefan Târnovanu înaintea derby-ului cu Rapid

Ştefan Târnovanu, portarul liderului FCSB, spune că formaţia sa este favorită la câştigarea derby-ului de sâmbătă, cu Rapid, şi că este deja cu gândul...

Nicușor a lansat cel mai mare fake-news de campanie

Nicușor Dan a rostogolit cea mai mare minciună din actuala campanie electorală. Presa neomarxistă s-a grăbit să preia anunțul echipei sale, potrivit căruia Agenția...

Ce trebuie să ai în vedere atunci când dorești să achiziționezi o barcă?

De la mic la mare, cu toții simțim o atracție deosebită pentru întinderile de apă. Când eram mici, mergeam la râu sau mare și...
Ultima oră
Pe aceeași temă