21.4 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăSpecialReabilitarea unitatilor de invatamant constantene

Reabilitarea unitatilor de invatamant constantene

Recent, au fost aprobate noile standarde pentru acreditarea si evaluarea periodica a institutiilor de invatamant preuniversitar, precum si standardele pentru autorizarea institutiilor de invatamant preuniversitar. Aceste standarde definesc cerintele minime pe care institutiile de invatamant trebuie sa le indeplineasca, pentru fiecare indicator, in vederea acreditarii sau obtinerii autorizatiei de functionare provizorii. Aceste elemente sunt esentiale in construirea unui sistem national coerent si unitar de management al calitatii in sistemul educational.

Astfel, eficacitatea educationala ce consta in mobilizarea de resurse cu scopul de a obtine rezultatele asteptate ale invatarii este concretizata, printre altele, si de baza materiala a institutiilor de invatamant. Din acest punct de vedere, la nivelul judetului Constanta au loc o serie de investitii ce cuprind utilarea si dotarea cu materialele necesare a laboratoarelor de fizica, biologie, chimie, a centrelor de logopedie si bibliotecilor scolare. Potrivit informatiilor furnizate de seful Inspectoratului Scolar Judetean, prof. Narciz Amza, la sfarsitul anului 2006 au fost alocate peste patru milioane RON pentru laboratoarele de fizica, biologie si chimie si mai bine de trei milioane RON pentru aparate, echipamente si materiale sportive. Aproximativ toate institutiile de invatamant au reusit sa achizitioneze noi volume de carti scolare, fondurile disponibile in acest sector ridicandu-se la valoarea de 11,15 milioane RON. Aproximativ 800 mii RON au fost investiti pentru dotarea centrelor de logopedie si psihopedagogie.

Fonduri de zeci de milioane RON

Pentru continuarea si inceperea unor lucrari de reabilitare si consolidare a institutiilor de invatamant, judetul Constanta a beneficiat de fonduri in valoare de peste 16 milioane RON. Fondurile destinate refacerii infrastructurii provin de la Ministerul Educatiei si Cercetarii, proiectul fiind cofinantat prin imprumut de la Banca Europeana de Investitii, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei si Guvernul Romaniei. Obiectivele proiectului sunt reabilitarea, modernizarea si mobilarea scolilor din invatamantul preuniversitar si, prin aceasta, restabilirea sigurantei in exploatare a cladirilor scolare si a conditiilor igienico-sanitare si de confort, precum si eliminarea dezavantajelor educationale ale elevilor care ocupa asemenea scoli; imbunatatirea conditiilor de invatamant in vederea cresterii calitatii acestuia si a actului educational. Programul cuprinde lucrari de constructii, instalatii, reabilitari si refunctionalizari ale spatiilor de invatamant, inclusiv reparatii capitale. La sfarsitul anului 2006, erau cuprinse pentru refacerea infrastructurii sase scoli, patru dintre ele fiind in prag de receptionare a lucrarilor. In ceea ce priveste reabilitarea si consolidarea, in aceeasi perioada, erau cuprinse 44 de unitati de invatamant, doar doua dintre ele fiind receptionate.

Aproape gata

In mediul urban, zece unitati de invatamant vor fi aproape reconstruite. Doua dintre ele erau in lucru inca din anul 2006. Este vorba despre Scoala nr. 20 si liceul din Negru Voda. Aici se efectueaza lucrari de consolidare si reparatii capitale, lucrari de tamplarie, de repunere in functiune a grupurilor sanitare interioare, precum si de refacere a instalatiilor electrice. La Scoala nr. 20, nou construita, se lucreaza la ridicarea structurii de rezistenta. In etapele urmatoare vor fi incluse Scolile nr. 1 si 13 Constanta, Scoala nr. 1 si Liceul Teoretic Baneasa, cu lucrari de consolidare si reparatii capitale, Liceul Anghel Saligny, cu extindere de patru clase, construirea unei cladiri noi pentru Scoala nr. 3 Navodari si, intr-o ultima etapa, Colegiul “Mircea cel Batran” si Scoala nr. 5 Mangalia, cladiri de patrimoniu. In cadrul proiectului de reabilitare este inclus si Caminul studentesc nr. 1 apartinand Universitatii “Ovidius” Constanta. Alte cateva zeci de unitati de invatamant din mediul rural sunt incluse in acest program in vederea realizarii tuturor utilitatilor. Valoarea totala a proiectului este de 201 milioane euro, de care vor beneficia 500 de mii de elevi si profesori din tara.

Un an fara avize

Se pare ca se fac investitii serioase pentru asigurarea calitatii europene a invatamantului constantean. In anul scolar anterior, situatia nu a fost deloc imbucuratoare. Mai mult de jumatate dintre unitatile de invatamant au functionat fara autorizatie sanitara. Situatia drastica se inregistra in ceea ce priveste gradinitele si cresele. Din cele 236 de institutii pentru ingrijirea, educarea si instruirea copiilor si tinerilor din mediul urban, 189 au fost autorizate din punct de vedere igienico-sanitar, 35 nu au primit aceasta autorizatie, iar alte 12 nici macar nu au solicitat-o. In ceea ce priveste mediul rural, din cele 346 de astfel de unitati, 100 au fost autorizate igienico-sanitar, 62 respinse, iar 184 nu s-au obosit sa ceara autorizatii. Aceeasi situatie se intalneste si in cadrul scolilor. Din totalul unitatilor de invatamant existente pe raza judetului Constanta, peste 44% dintre acestea nu au primit in anul scolar anterior autorizatia sanitara de functionare. Cele mai multe se aflau in mediul rural.

Vesnicul plan de conformare

Scolile pot functiona in baza unui plan de conformare, ceea ce inseamna ca neregulile descoperite la unitatile respective nu sunt asa de grave si se pot remedia pe parcursul anului scolar, fara a pune in pericol sanatatea elevilor si a cadrelor didactice. Scolile aflate in aceasta situatie sunt conditionate sa efectueze anumite reparatii respectand o serie de termene-limita. Daca nu reusesc, atunci acestea risca sa nu mai functioneze deloc. Astfel de situatii nu s-au inregistrat in judetul nostru, insa nici nu ar fi posibil, deoarece asta ar insemna practic paralizarea totala a procesului instructiv-educativ.

Cele mai citite

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...

Deca recunoaște că supune elevii la șocuri?

Reziliență -capacitatea cuiva de a reveni la normalitate după suferirea unui șoc (economic, emoțional etc.) Folosit in discipline precum psihologie, ecologie, inginerie, înseamnă capacitatea de...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...
Ultima oră
Pe aceeași temă