15.3 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialMoștenirea lui Mazăre: cartier rezidențial cu străzi din pământ și fără parcări

Moștenirea lui Mazăre: cartier rezidențial cu străzi din pământ și fără parcări

De circa un deceniu, locuitorii unui cartier din municipiul Constanța trăiesc în noroaie. În zona Compozitorilor au apărut, în acest timp, vile scumpe, de sute de mii de euro, multe dintre ele cu piscine, care ar face să pălească de invidie orice vest-european.

Cu toate acestea, străzile arată mai rău ca ulițele din cătunul cel mai sărac al României: nu există nici un petic de asfalt, nici măcar o tasare a pământului. De trotuare nici nu poate fi vorba. Vara, aceste ulițe sunt adevărate fabrici de praf. Dar vara este bine. Lucrurile se schimbă în rău în sezoanele ploioase, când mocirla devine atotstăpânitoare.

Autorizații de construcții – da, asfalt – ba

Interesant este că, în ciuda lipsei asfaltului, Primăria Constanța continuă să acorde autorizații de construcție și, mai mult decât atât, există și cerere. Atât din partea persoanelor fizice care doresc să-și ridice o locuință, cât și din partea celor care construiesc blocuri de locuințe. Cererea este atât de mare încât blocurile au ajuns să se construiască la o distanță de câțiva centimetri unul de celălalt. În unele dintre cazuri, asociațiile de proprietari luptă în instanță cu primăria și investitorii pentru a anula autorizațiile. Acestea reclamă faptul că nu vor mai avea lumină naturală deloc în unele camere și spun că nu se respectă reglementările urbanistice în vigoare.

De ce nu se asfaltează

De ani buni, locuitorilor de aici, care plătesc taxe și impozite locale ca orice constănțean, deși nu beneficiază deloc de aceleași condiții, li se promite că se vor asfalta cel puțin două străzi principale, care străbat cartierul dintr-o parte în cealaltă (Rapsodiei și Eduard Caudella) și trei străzi care fac legătura între acestea. La începutul acestui an, primarul de atunci, Radu Mazăre, le scria tuturor constănțenilor: „În 2015 vom reporni programul de asfaltare, urmând să lucrăm dublu, pentru a recupera lucrările nerealizate în 2014. O prioritate o vor constitui trotuarele, parcările dintre blocuri, sensurile giratorii şi noua stradă Eduard

Caudella, din cartierul de locuinţe pentru tineri – zona Baba Novac“. O minciună. Până acum pe acea stradă nu s-a turnat
niciun centimetru de asfalt. O minciună, dar nu prima. Încă din 2011 Primăria Constanța promitea, în scris, că în programul de asfaltări din 2012-2014 vor fi incluse cinci străzi din cartierul Compozitorilor: Eduard Caudella, Rapsodiei, Haricleea Darclee, Sergiu Celibidache, Titus Cergău. Evident, o promisiune neonorată.

Lumina care scoate în evidență noroiul

Actuala administrație publică spune însă că nu se poate asfalta până când nu sunt trase în zonă toate utilitățile. Cum rețelele de gaze naturale, de apă și canalizare sunt deja instalate, singura problemă ar fi iluminatul public. Primăria a anunțat, în urmă cu câteva zile, că a demarat și instalarea acestuia, pe un program cu fonduri europene, iar lucrările ar trebui să fie gata până la finele anului. Stâlpii se montează însă în afara părții carosabile.

Nimic nu e sigur

Nici așa nu este însă sigur că de la anul se va asfalta. Ani Merlă, reprezentantă a Primăriei Constanța, spunea că se poate asfalta, din fonduri europene, numai în zonele unde trec autobuzele, numai dacă Regia Autonomă de Transport în Comun Constanţa se transformă în societate pe acţiuni și numai după finalizarea planului de mobilitate urbană, masterplanului Constanţei şi al zonei metropolitane. Acesta însă tocmai a fost amânat de consilieri până anul viitor. „Sunt absolut necesare elaborarea acestui plan şi aprobarea în Consiliul Local, deoarece numai în baza existenţei acestui document se vor putea accesa fonduri pentru ceea ce înseamnă transport, aici vorbesc de infrastructură, respectiv asfalt şi trotuare. Dar Comisia Europeană, prin exerciţiul bugetar 2014-2020, acceptă semnarea de contracte de finanţare doar pentru căile de rulare ale mijloacelor de transport în comun“, a spus Ani Merlă. Vestea bună este că așa se vor putea face economii și poate vor ajunge bani și pentru zona Compozitorilor.

Legea junglei pentru un loc de parcare

Cartierul mai are o mare problemă: lipsa locurilor de parcare. Și aceasta este o moștenire a administrației Mazăre. Aici s-au construit celebrele locuințe pentru tineri. Iată detaliile proiectului, de pe pagina de internet a primăriei: 1.044 de unități locative (din care 720 de apartamente cu două camere și 324 de garsoniere) și 50 de locuri de parcare. Ținând cont că majoritatea celor s-au mutat au cel puțin o mașină, se naște întrebarea: cum parchezi o mie de autoturisme pe 50 de locuri? Țineți cont că multe dintre ele au fost atribuite deja, contra cost, unora dintre locatari. Reprezentanții Poliției Locale spun că au aproape zilnic sesizări de la șoferii nemulțumiți din zonă. Probleme apar și în cartier. “Există dezvoltatori care spun că vor amenaja locuri de parcare la o distanță de câteva sute de metri de blocuri. Evident că se lăcomesc și nu mai fac nimic și că lumea parchează lângă bloc, încurcând circulația“, ne-a explicat un investitor imobiliar din zonă.

De zece ani, locuitorii cartierului stau în noroaie și nu există nici o dovadă că lucrurile s-ar putea schimba curând.    

Strada lui Valerică

Primăria Constanța a asfaltat însă o jumătate de stradă din cartierul Compozitorilor, încă din anul 2011, și anume aceea unde are o vilă Va­lentin Preda, fost consilier al lui Radu Mazăre și fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, anchetat acum de DNA (pe care Mazăre îl numea „băiat performant“).

„În anul 2011 s-a asfaltat doar o parte din strada Rapsodiei, din cauza fondurilor insuficiente. Instituția noastră a elaborat un proiect pentru realizarea iluminatului public aflat în finanțare în zona cartierului Compozitorilor, iar după implementarea acestuia se vor relua lucrările de asfaltare“, au precizat reprezentanții Primăriei în 2014. Lucrările au costat 1,24 milioane lei. „Motivul pentru care a fost prioritară la proiectare și asfaltare este acela că aceasta este strada principală din care pornesc mai multe străzi, erau finalizate lucrările pentru utilități, imobilele erau deja construite și mare parte din iluminatul public“, a precizat, la o solicitare a Asociației Constanța Ia Atitudine, Viorel Farcaș, directorul SC Confort Urban SRL. Motivele nu stau însă în picioare. Cea mai bună dovadă este că înseși pla­nurile Primăriei Constanța nu prevăd această stradă, dovadă că nu este cea mai importantă.

 

Cele mai citite

Pentagonul va aloca 20 de miliarde de dolari pentru a dezvolta avionul de luptă NGAD

Forţele Aeriene ale SUA alocă aproape 20 de miliarde de dolari pentru a dezvolta avionul de luptă NGAD (Next Generation Air Dominance), înlocuitorul pentru...

Se dezumflă balonul Green Deal!

În România, nu se vorbește deloc despre eșecul reuniunii miniștrilor de mediu din UE, cu privire la adoptarea Legii pentru Refacerea Naturii. Deși grupul...

Modificări ale liniilor STB 90 și 201

Începând de sâmbătă, 30.03.2024, traseele liniilor urbane 90 și 201 se comasează, urmând ca noul traseu organizat între terminalele „Arena Națională” și „Semănătoarea” să...
Ultima oră
Pe aceeași temă