10.4 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăSpecialInfernul din trenurile de calatori

Infernul din trenurile de calatori

In fiecare seara, in timpul sezonului estival, acceleratul 1854 pleaca din Mangalia la ora 21.30, dupa o stationare de numai un minut. La 22.50, A 1854 ajunge in Constanta. Hotararea de a te urca in tren este insa un act de curaj. Nici nu te apropii bine de scara ca mirosul fetid al toaletelor te inconjoara. Toti calatorii pe care i-am vazut se tineau cu mana de nas si aveau capetele intoarse in partea opusa toaletei… “Nici nu am intrat bine si deja mi s-a facut rau!”, spunea un calator, care a sperat tot timpul ca va calatori nu in lux, ci in conditii decente.

Vagoane ca dupa razboi

Mai grav este ca acest tren este folosit si de elevi. Aproape 50 de copii din clasele V-VIII, impreuna cu cadrele didactice insotitoare, asteptau nerabdatori acceleratul pentru a pleca in tabara. Emotia le-a fost aproape instantaneu infranta de conditiile din tren. “Parca nu are podele, asa de mult zgomot este in compartimente. Si mirosul, mirosul e insuportabil, ti se intoarce stomacul pe dos”.
Intr-adevar, grupurile sanitare, desi denumirea este improprie, sunt practic inutilizabile. Vagoanele arata de paca vandalii si-ar fi facut acolo cuib: canapele rupte, coridoare murdare, intuneric bezna pe alocuri, usi care nu se inchid bine, geamuri care nu se deschid, iar daca se deschid, nu se mai inchid… Pagina de internet a CFR Calatori informeaza ca 920 din cele 3.350 de vagoane aflate in trafic au o vechime de peste 31 de ani. 1126 – intre 21 si 30 de ani, 1208 – intre 11 si 20 de ani, in timp ce 121 au pana la 10 ani vechime. De asemenea, in Romania mai circula 151 vagoane de dormit si 24 vagoane-restaurant.

Intarzieri de 5 ore

Acceleratul 1854 are un destin propriu, sau cel putin asa pare, din comparatia intre ruta reala si cea afisata in mersul trenurilor. Drumul dinspre Constanta spre Suceava se face printr-un lung si dement zigzag prin Moldova. A1854 opreste 24 de minute in Buzau, apoi in Bacau, Roman, Dolhasca si chiar in Iasi, desi aceasta oprire nu este trecuta in Mersul trenurilor! Intr-o zi obisnuita, la ora 10.00, conductorul ii anunta pe calatori ca mai au de mers peste o ora pana in Pascani, desi ar fi trebuit sa fie acolo de la 6.10. Acceleratul a ajuns, in cele din urma, in Pascani la ora 11.00.
Tot acest “confort” nu se plateste ieftin. Un bilet de clasa I pe ruta Constanta-Suceava, in acceleratul 1854, costa 61 lei noi (610.000 lei vechi), iar pentru clasa a II-a se platesc 39,4 lei noi (394.000 ROL). La un calcul simplu, observam ca este mai ieftin transportul cu automobilul, unde nu mai exista toalete care sa miroasa infect. Din pacate insa, persoanele cu resurse financiare limitate sunt condamnate in continuare sa calatoreasca in aceste trenuri-fantoma.

Alternativa… albastra

Efortul de modernizare a trenurilor s-a concretizat cu celebrele automotoare germane “Sageata albastra”. Atat de moderne incat nici turistii americani nu stiau, in gara Constanta, sa le deschida usile. Din pacate, aceste trenuri au fost concepute pentru transportul calatorilor pe distante scurte, de cativa zeci de kilometri. In Romania, ele sunt folosite pentru distante mult mai lungi. Un drum cu “Sageata albastra” de la Constanta la Bucuresti este o adevarata incercare, fotoliile fiind extrem de incomode. Multi calatori prefera vagoanele demodate, unde se mai pot tranti, din cand in cand, pentru a-si dezmorti oasele.

Ce spune CFR

Potrivit reprezentantilor CFR Calatori, activitatea de salubrizare a vagoanelor se efectueaza inainte de indrumarea trenurilor in cursa, de catre personal apartinand unor firme specializate in efectuarea lucrarilor de salubrizare. Firmele prestatoare de servicii de salubrizare pentru vagoanele de calatori au fost selectate in urma organizarii de licitatii prin Bursa Romana de Marfuri, fiind autorizate si agrementate, pentru a putea efectua astfel de activitati, din punct de vedere tehnic de catre Autoritatea Feroviara Romana (AFER). “De regula, pentru salubrizarea unui tren de calatori firmele prestatoare lucreaza cu un salariat pentru fiecare vagon de calatori”, afirma directorul general al CFR Calatori, Alexandru Noaptes.

Cele mai citite
00:01:23

Qatar ripostează împotriva „minciunilor” israeliene

Doha, Qatar – Purtătorul de cuvânt al Ministerului de Externe din Qatar, Majed Mohammed al-Ansari, a criticat membrii oficialității israeliene, inclusiv miniștri din guvernul...

Brățările personalizate pentru cuplu – Cadoul ideal pentru a celebra iubirea

Într-o lume plină de opțiuni când vine vorba de cadouri, brățările personalizate pentru cupluri se disting ca o alegere plină de semnificație și afecțiune....

Aerisirea în baie și reguli generale pentru a funcționa optim

Umiditatea excesivă din baie poate dăuna atmosferei generale, dar și nivelului de confort resimțit. Așadar, aerisirea corespunzătoare este obligatorie - atât pentru a asigura...
Ultima oră
Pe aceeași temă