Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Cum vede Canalul Dunăre-Marea Neagră proiectantul său, după trei decenii

Ieri, Compania Națio­nală Adminis­trația Canalelor Navigabile a marcat trei decenii de când Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost dat în exploatare. Cu această ocazie, inginerul Chiriac Avădanei , proiectantul canalului, și-a adus aminte de începuturile acestui proiect.

Share

Vlad Bucur 0 comentarii

Actualizat: 15.05.2014 - 19:28

Ieri, Compania Națio­nală Adminis­trația Canalelor Navigabile a marcat trei decenii de când Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost dat în exploatare. Cu această ocazie, inginerul Chiriac Avădanei , proiectantul canalului, și-a adus aminte de începuturile acestui proiect.

”Am început proiectarea Canalului în 1973, pe 9 iulie, când mi s-a încredințat sarcina să mă ocup de această proiectare. Am făcut-o împreună întâi cu 182 de ingineri și tehnicieni ai Institutului de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene, iar în final, după doi ani, am ajuns la 215 ingineri și tehnicieni și am elaborat până la final 33.000 de proiecte pentru realizarea lucrărilor”, a spus acesta. Avădanei a participat și la lucrările de execuție, timp de trei zile pe săptămână, până în 24 mai 1984, când s-a deschis navigația. În tot acest timp, toți proiectanții s-au ocupat de modul cum să arate canalul, cum să fie construit, cum să arate podurile și celelalte investiții colaterale.

”Lucrarea a fost realizată având un grad de mecanizare de 98 la sută, foarte ridicat la vremea respectivă. Pe un ­tronson au lucrat două brigăzi de militari, iar pe tronsonul ­până la Basarabi lucrările au fost executate numai de formațiuni civile, având în componența lor patru grupuri de șantiere. Un grup a lucrat cu militarii. ­S-au realizat 301 milioane ­metri cubi excavație, din care 294 milioane metri cubi ­reprezentatu excavațiile pentru canalul propriu-zis, ­restul pentru lucrările adiacente canalului”, își aduce aminte proiectantul. În 1984 ­canalul a fost deschis circulației. ”Funcționează în continuare cu rezultate foarte bune din punct de vedere economic și al veniturilor care pot fi aduse țării”, crede Chiriac Avădanei.

 

IMPORTANȚĂ

Cea mai mare construcție din istoria României

”Imaginat și abandonat, reproiectat între 1973 și 1975, Canalul Dunăre-Marea Neagră, în luna mai, împlinește 30 de ani. Suntem în fața celei mai mari construcții din istoria țării noastre, au lucrat la acest canal peste 1.000 de ingineri, au fost peste 35.000 de proiecte reluate și refăcute, CDMN este poarta între Dunăre și mare, este primul tronson intermodal naval făcut de către oameni”, a declarat Dan Georgescu, directorul general al Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile.

 

STATISTICI

Canalul în cifre

64,4 kilometri lungime

301 milioane metri cubi rocă excavată

peste 1.000 de ingineri implicați în proiectare

35.000 de proiecte realizate

98% grad de mecanizare ­folosit la construcție

Canalul a fost inaugurat în 1984

Citește totul despre:

Comentarii

loading...